Evidence-based practice voor verpleegkundigen (6e editie)
Met gezamenlijke, geïnformeerde besluitvorming
Om goede en verantwoorde zorg te kunnen bieden, streeft de verpleegkundige naar evidence-based practice (EBP). EBP is het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal (bewijs en evidence) om beslissingen te nemen met individuele cliënten (en/of hun naasten) over goede of gewenste zorg of behandeling.
Kennis van evidence-based practice is simpelweg van cruciaal belang om de kwaliteit, veiligheid en effectiviteit van de zorg in verpleegkundige vakgebieden te waarborgen en om verpleegkundigen in staat te stellen hoogwaardige zorg te verlenen aan hun patiënten.
Inhoud
Evidence-based practice voor verpleegkundigen is als volgt opgebouwd:
- Deel I is een introductie in het gedachtegoed, de methodiek en gezamenlijke besluitvorming.
- Deel II behandelt het verzamelen en beoordelen van de collectieve kennis van cliënten en verpleegkundigen (evidence) en van bewijs vanuit verschillende onderzoekstypen (richtlijnen, systematische reviews, interventie-, diagnostisch en kwalitatief onderzoek).
- Deel III biedt concrete handvatten voor de toepassing van EBP en gezamenlijke besluitvorming in de dagelijkse praktijk.
Nieuw
- Nieuw is de aandacht voor de nieuwe begrippen die internationaal gezien veel worden gehanteerd.
- Ook zijn alle recente ontwikkelingen op het gebied van EBP meegenomen, en zijn de systematische reviews veranderd.
- Er zal daarnaast meer aandacht uitgaan naar de bewijsvoering over ontwerp- en actieonderzoek in kwalitatief onderzoek.
Beschikbaar op Boom Academie
Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met praktische en aansprekende casussen, opdrachten en toetsen. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.
Doelgroep
Evidence-based practice voor verpleegkundigen is geschreven door professionals en onderzoekers en is bedoeld voor verpleegkundigen, studenten en docenten van de opleiding Verpleegkunde. Ook beleidsmedewerkers, onderzoekers en managers in de zorg kunnen dit boek gebruiken bij het toepassen en implementeren van EBP in het eigen handelen of in een organisatie.
Ook verkrijgbaar voor de paramedische opleidingen: Evidence-based practice voor paramedici
0 Lees-, kijk- en luisterwijzer
1 Evidence-based practice
Chris Kuiper, Joan Verhoef, Jessica Cramer-Kruit en Henriëtte
Smid-Nanninga
1.1 Inleiding
1.2 Belang en ontwikkeling van evidence-based werken
1.3 Wat is kennis, evidence en bewijs?
1.4 Wat is het beste beschikbare bewijs en evidence?
1.5 Gezamenlijke besluitvorming
1.6 De invloed van AI op de ontwikkeling van EBP
1.7 Beschouwing
1.8 Samenvatting
1.9 Geraadpleegde literatuur
2 De methodiek
Joan Verhoef, Chris Kuiper, Henriëtte Smid-Nanninga en Jessica
Cramer-Kruit
2.1 Inleiding
2.2 Een beantwoordbare vraag formuleren
2.3 Zoeken naar wetenschappelijk bewijs
2.4 Beoordelen van wetenschappelijk bewijs
2.5 Gezamenlijk beslissen en toepassen
2.6 Evalueren
2.7 Beschouwing
2.8 Samenvatting
2.9 Geraadpleegde literatuur
3 EBP met gezamenlijke besluitvorming gebruiken in de dagelijkse praktijk
Joan Verhoef, Chris Kuiper, Jessica Cramer-Kruit en Henriette
Smid-Nanninga
3.1 Inleiding
3.2 De toepassing van EBP met gezamenlijke besluitvorming
3.3 Implementatie van EBP en de rol van professional
3.4 Strategieën om de toepassing van EBP te bevorderen
3.5 Implementatie van gezamenlijke besluitvorming en de rol van de patiënt
3.6 Gezamenlijke geïnformeerde besluitvorming
3.7 De rol van klinisch redeneren bij de toepassing van EBP met gezamenlijke besluitvorming
3.8 Beschouwing
3.9 Samenvatting
3.10 Geraadpleegde literatuur
4 Ervaringskennis van cliënten en hun naasten
Mieke Cardol en Marjolijn Schouten. Met dank aan Jasper, voor het delen
van zijn ervaringen en kennis
4.1 Inleiding
4.2 Perspectieven op kennis; denken vanuit rechtvaardigheid
4.3 Typen ervaringskennis
4.4 Waar vind je ervaringskennis?
4.5 Beoordelen of leren van ervaringskennis?
4.6 Wat is nodig om met ervaringskennis te werken?
4.7 Beschouwing
4.8 Samenvatting
4.9 Geraadpleegde literatuur
5 Professionele kennis van verpleegkundigen
Germieke Quist-Anholts en Alvin Westmaas
5.1 Inleiding
5.2 De vraag naar professionele kennis
5.3 Zoeken en vinden van professionele kennis
5.4 Beoordelen van professionele kennis
5.5 Gezamenlijk beslissen en toepassen van professionele kennis
5.6 Evalueren en vastleggen van gebruik van professionele kennis
5.7 Beschouwing en samenvatting
5.8 Geraadpleegde literatuur
6 Richtlijnen voor verpleegkundigen
Hester Vermeulen en Philip van der Wees
6.1 Inleiding
6.2 Hoe worden richtlijnen gemaakt?
6.3 Een vraag formuleren
6.4 Zoeken naar en via richtlijnen
6.5 Hoe beoordeel je richtlijnen?
6.6 Gezamenlijk beslissen en toepassen
6.7 Evalueren
6.8 Implementatie
6.9 Samenvatting
6.10 Geraadpleegde literatuur
7 Systematische reviews
Roelof Ettema en Yvonne van Zaalen
7.1 Inleiding
7.2 Soorten (systematische) review
7.3 Een vraag formuleren
7.4 Zoeken naar reviews
7.5 Beoordelen van reviews
7.6 Gezamenlijk beslissen en toepassen
7.7 Evalueren
7.8 Samenvatting
7.9 Geraadpleegde literatuur
8 Primair kwantitatief onderzoek
Anja Brunsveld-Reinders en Marloes Tenten-Diepenmaat
8.1 Inleiding
8.2 Vormen van kwantitatief onderzoek
8.3 Een vraag formuleren
8.4 Zoeken naar kwantitatief onderzoek
8.5 Beoordelen van kwantitatief onderzoek
8.6 Gezamenlijk beslissen en toepassen
8.7 Evalueren
8.8 Beschouwing
8.9 Samenvatting
8.10 Geraadpleegde literatuur
9 Primair kwalitatief onderzoek
Albine Moser, Lennard Voogt en Lena Wever
9.1 Inleiding
9.2 Kwalitatief onderzoek
9.3 Een vraag formuleren om bestaand bewijsmateriaal te ontsluiten
9.4 Zoeken naar kwalitatief onderzoek
9.5 Beoordelen van kwalitatief onderzoek
9.6 Gezamenlijk beslissen en resultaten uit onderzoek toepassen
9.7 Evalueren
9.8 Beschouwing
9.9 Samenvatting
9.10 Geraadpleegde literatuur
Begrippenlijst
Over de auteurs
Index