Webinarreeks handschriftonderwijs
De webinars vinden plaats in de avond van 19:00 tot 20:00 uur. De kosten zijn € 29,95 per webinar. Na afloop ontvang je de factuur per e-mail. In het tweede deel van elk webinar is er ruimte voor vragen, vooraf ontvang je een e-mail waarin je ook alvast vragen kunt doorgeven.
Webinar handschriftonderwijs in groep 1 en 2: donderdag 27 januari
Het vaardig worden in de papier- en pentaken in de kleuterperiode is een belangrijke voorbereiding op het leren schrijven in groep 3. Het tekenen, kleuren en het ‘schrijven’ van de eigen naam zijn vaardigheden die in groep 2 veel gestimuleerd en geoefend worden. In dit webinar geven we een toelichting op het stimuleren van een juiste pengreep. We laten zien hoe je met een QuickScan de risicokinderen eruit kunt halen die in groep 2 extra instructie en oefening nodig hebben zodat ook zij een goede start kunnen maken met het leren schrijven in groep 3. Verder gaan we in op het belang van tekenen, kleuren en het stimuleren van het ‘schrijven’ van letters en cijfers. Dit webinar wordt gegeven door Margo van Hartingsveldt en Marie-José de Ridder, leden van SchrijvenNL.
Webinar handschriftonderwijs in groep 3 en 4: donderdag 3 februari
Het schrijven van letters, woorden en cijfers ondersteunt het lezen en het rekenen. Het kost tijd, aandacht en veel oefening om de koppeling tussen klank en teken bij het lezen en rekenen goed en foutloos aan te leren en tot een vlot en leesbaar handschrift te komen. De basis hiervoor ligt in groep 3 en 4. We laten met beeldmateriaal zien hoe je als leerkracht in de klas je handschriftlessen vorm kunt geven. Dit doen we aan de hand van een voorbeeldles “Letterpret”.
Tijdens het webinar handschriftonderwijs in groep 3 en 4 geven we een toelichting op verschillende vragen. Wat is de plaats van handschrift in relatie tot spellen en stellen? Welke keuze maak je: verbonden schrift of blokschrift? Welke stappen zijn er nodig om de (hoofd)letters en cijfers goed aan te leren? Dit webinar wordt gegeven door Ingrid van Bommel en Sabrine van Everdingen (en Maud Lapien), leden van SchrijvenNL.
Webinar handschriftonderwijs in groep 5 en 6: donderdag 10 februari
In groep 5 en 6 wordt het schrijven met de pen vloeiender en kan het tempo omhoog. Het schrijven is bij leerlingen van groep 5 echter nog niet geautomatiseerd. Zij hebben óf aandacht voor het schrijven óf aandacht voor de spelling en taal. De leesbaarheid is daardoor niet altijd goed. In groep 6 gaat de verwerkingssnelheid verder omhoog en wordt er een groter beroep gedaan op het tempo van schrijven, maar met behoud van de leesbaarheid. De doelgerichtheid van een goede schriftelijke verwerking neemt toe, maar leerlingen hebben nog ondersteuning en aanmoediging nodig. Om effectief aan leesbaarheidsdoelen te werken is het belangrijk dat zij inzicht hebben in hun eigen prestaties (‘Hoe goed kan ik het nu?’), dat zij eigen verbeterpunten kunnen kiezen, het gevoel krijgen er zelf invloed op te hebben, en hun vooruitgang zichtbaar wordt.
In het webinar handschriftonderwijs in groep 5 en 6 geven we voorbeelden van handschriften en interventies die je als leerkracht kunt inzetten. Hoe kun je signaleren wat er beter kan? Hoe geef je effectieve feedback? Hoe kun je de motivatie van leerlingen behouden of vergroten? Wanneer en hoe gaan leerlingen aanvullend typen? We doen dit aan de hand van beeldmateriaal en vertalen het naar de praktijk in de klas. Dit webinar wordt gegeven door Annelies de Hoop, Maud Lapien en Detti Steeman, leden van SchrijvenNL.
Webinar handschriftonderwijs in groep 7, 8 en vo: donderdag 17 februari
In de bovenbouw en het voortgezet onderwijs is een vlot en leesbaar handschrift van belang: schrijvend aantekeningen maken ondersteunt het verwerken van de leerstof en ook het invullen van een papieren agenda is efficiënter dan het gebruik van een digitale agenda. In de bovenbouw ontwikkelen leerlingen bovendien een persoonlijk handschrift. Leerlingen experimenteren met het ontwikkelen van een persoonlijk handschrift; vaak is dit een gemengde stijl van verbonden letters en leesletters. Als leerkracht bespreek je met de leerlingen of het handschrift leesbaar blijft en voldoende tempo heeft. Daarnaast is aandacht voor temposchrijven van belang; dat is nodig om aantekeningen te kunnen maken tijdens de les. Typevaardig en toetsenbordvaardig worden vraagt om instructie, dus om een typecursus. Leerlingen leren welke taken schrijvend of typend gedaan kunnen worden.
Het webinar handschriftonderwijs in groep 7-8-vo is gericht op het ontwikkelen van een vlot, persoonlijk en leesbaar handschrift dat leerlingen kunnen gebruiken in alle situaties waarin ze schrijven met de pen. Tevens is het van belang dat ze typvaardig en toetsenbordvaardig worden. Dit webinar wordt gegeven door Margo van Hartingsveldt, Monique van Oers en Rijn van de Rozenberg, leden van SchrijvenNL.