Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Zo groeien studenten naar zelfregulatie: 7 tips
Terug
Didactiek

Artikel Zo groeien studenten naar zelfregulatie: 7 tips

  15 februari 2025
  Leestijd:
Zo groeien studenten naar zelfregulatie: 7 tips

Zelfregulerend leren klinkt vaak als iets dat studenten volledig zelfstandig moeten kunnen. Maar leren is altijd een sociaal proces. Zelfregulerende vaardigheden ontstaan niet in isolatie, maar groeien vanuit co-regulatie: het samen sturen van leren. In dit artikel delen we 7 tips die laten zien hoe je als docent co-regulatie kunt inzetten om studenten stap voor stap richting meer zelfregulatie te begeleiden.

1. Maak co-regulatie expliciet in je lessen
Veel studenten weten niet hoe ze effectief moeten leren. Help hen door leerstrategieën, planning en reflectie expliciet te benoemen en bespreek hoe ze hun leerproces kunnen reguleren. Geef bijvoorbeeld een korte uitleg over hoe je een studieplanning maakt of hoe je effectief feedback gebruikt.

 

2. Gebruik peerfeedback als leerinstrument
Laat studenten elkaars werk beoordelen en reflecteren op hun leerproces. Dit helpt niet alleen bij inhoudelijke verdieping, maar versterkt ook hun vermogen om kritisch te kijken naar hun eigen en andermans werk. Zorg voor duidelijke feedbackcriteria en begeleid het proces.

 

3. Stimuleer reflectie op leren en niet alleen op inhoud
Laat studenten regelmatig reflecteren op hoe ze hebben geleerd, niet alleen op wat ze hebben geleerd. Stel vragen zoals: Wat werkte goed bij deze opdracht? Wat ga je de volgende keer anders doen? Gebruik een reflectiedagboek of korte gespreksrondes.

 

4. Werk met leernetwerken en buddy-systemen
Stimuleer samenwerking door studenten in vaste groepen of buddy-systemen te laten werken. Hierdoor kunnen ze elkaar ondersteunen bij planning, motivatie en probleemoplossing, wat hun leerproces versterkt.

 

5. Integreer formatief handelen en toetsing in je onderwijs
Gebruik toetsing niet alleen als eindmeting, maar ook als leerproces. Geef tussentijdse feedback, laat studenten hun eigen voortgang monitoren en bied mogelijkheden om te verbeteren. Denk aan zelftests, korte check-ins of peerreview.

 

6. Gebruik scaffolding: sturing afbouwen waar mogelijk
Bied in het begin veel structuur en begeleiding, maar bouw dit geleidelijk af zodat studenten steeds zelfstandiger worden. Bijvoorbeeld: start met een stappenplan voor een opdracht en laat ze later zelf een plan maken.

 

7. Reflecteer ook als docent en deel je leerproces
Laat zien dat jij als docent ook leert. Bespreek hoe jij je lessen voorbereidt, hoe je omgaat met uitdagingen en wat je zelf nog wilt ontwikkelen. Dit normaliseert leren en reguleren als een continu proces, zowel voor studenten als docenten.

Leren reguleren doe je samen 

Bovenstaande tips zijn ontleend aan Dat doe je toch niet alleen?!. In deze uitgave laten Barend Last en Derk Bransen zien hoe je het leerproces effectief stuurt—niet individueel, maar in interactie. Bij co-regulatie beïnvloeden studenten en docenten elkaars leerproces. Dit zorgt voor een evenwicht tussen zelfstandigheid en begeleiding en versterkt de zelfsturing. Meer info >

 

Lees meer over

DidactiekDocentprofessionalisering

Masterclass: Co-regulatie als fundament voor zelfregulatie

Op 28 oktober laten Barend en Derk zien hoe je co-regulatie kunt toepassen in jouw onderwijspraktijk, met praktische materialen, oefeningen en formats die direct bruikbaar zijn.

Meer info
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg