Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Motiverende gesprekstechnieken voor in de les
Terug
Docentprofessionalisering

Motiverende gesprekstechnieken voor in de les

  13 juli 2025
  Leestijd:

Hoe kun je gesprekstechnieken inzetten om je studenten te motiveren? Veel docenten worstelen met ongemotiveerde studenten, maar volgens motivatie-expert Marlies Jellema is dat geen vaststaand gegeven. Motivatie is geen eigenschap die je hebt of mist, maar iets wat je kunt laten groeien. Daarbij gebruikt zij Motiverende Gespreksvoering (MGV) – een gespreksmethode die helpt om motivatie van binnenuit te versterken. In dit artikel ontdek je praktische tips én concrete gesprekstechnieken die je direct kunt toepassen om studenten in beweging te krijgen.

nvt

Tip 1.
Start je les met verbinding

Motivatie begint met verbinding. Start je les daarom niet direct met het overdragen van kennis, maar met het betrekken van studenten. Door eerst ruimte te maken voor hun ervaringen en verwachtingen, vergroot je hun betrokkenheid. Je helpt studenten ontdekken waarom de lesstof voor hén relevant is, en sluit zo aan bij hun persoonlijke doelen en praktijkervaringen. Dit versterkt niet alleen hun motivatie, maar ook hun leerhouding. Stel daarom aan het begin van de les open vragen, zoals:

 

  • ‘Wat vinden jullie van dit onderwerp?’
  • ‘Waar zijn jullie dit tegengekomen in de praktijk?’
  • ‘Waarom denk je dat dit belangrijk kan zijn in jouw werkveld?’

Tip 2.

Ontlok eigen motivatie

Veel studenten leren omdat ‘het moet’ of omdat het op het tentamen komt. Maar motivatie groeit pas echt als zij zelf ontdekken waarom de lesstof voor hen relevant is. In plaats van dit uit te leggen, nodig je hen uit om daarover zélf na te denken. Zo vergroot je hun betrokkenheid en versterk je hun motivatie. Laat studenten verkennen hoe de stof aansluit bij hun doelen en toekomst. Vraag niet alleen naar wat lastig is, maar ook naar wat al goed gaat. Dat versterkt hun zelfvertrouwen. Mogenlijke vragen:

 

  • ‘Waarom zou dit nuttig zijn voor jou persoonlijk?’
  • ‘Hoe helpt dit je straks in je beroep?’
  • ‘Wat doe je op dit gebied al goed?’
nvt

Tip 3.

Laat studenten kiezen en regie nemen

Veel studenten leren beter wanneer ze enige regie krijgen over hun eigen leerproces. Door keuzemogelijkheden te bieden, vergroot je hun gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid. Dit versterkt hun motivatie en het vertrouwen in hun eigen leervermogen. Laat studenten kiezen hoe ze willen werken of welke opdracht het beste bij hen past. Bijvoorbeeld:

 

  • ‘Wil je dit samen bespreken of zelfstandig?’
  • ‘Welke opdracht past bij jouw leerstijl?’

Tip 4.

Stel open vragen en zet studenten zelf aan het werk

Gesloten vragen als ‘Snap je het?’ nodigen nauwelijks uit tot nadenken. Stel liever open vragen, zodat studenten actief moeten verwoorden wat ze begrijpen. Dit maakt hun denken zichtbaar en vergroot hun betrokkenheid. Reflecteer en vat samen wat je hoort, zodat studenten zich gehoord voelen en het gesprek op gang blijft. Stel vragen zoals:

 

  • ‘Hoe zou je dit in je eigen woorden uitleggen?’
  • ‘Kun je een voorbeeld geven?’

Tip 5.

Luister en vat regelmatig samen

Studenten voelen zich serieuzer genomen als je kort samenvat wat zij zeggen. Zo laat je zien dat je echt luistert en hun inbreng waardeert. Het versterkt het contact én hun motivatie om mee te denken. Gebruik korte, bevestigende samenvattingen zoals:

 

  • ‘Dus dit voorbeeld maakt het voor jou concreter?’
  • ‘Je hebt moeite met deze techniek, maar je ziet de meerwaarde wel?’
nvt

Tip 6.

Vermijd de valkuil: te snel willen helpen 

Een veelgemaakte fout is dat docenten problemen te snel willen oplossen. Jellema herkent dit ook bij zichzelf: ‘Als een student zegt: “Ik snap dit echt niet”, is de reflex om direct uit te leggen hoe het werkt, terwijl dat juist demotiverend kan zijn.’ Ze pleit ervoor om eerst empathie te tonen en door te vragen, zoals: ‘Kun je uitleggen waar je precies vastloopt?’ of ‘Wat helpt jou meestal om iets nieuws onder de knie te krijgen?’ Door studenten zelf te laten nadenken en oplossingen te bedenken, vergroot je hun eigenaarschap en zelfvertrouwen. ‘Een plan dat iemand zelf heeft bedacht, is altijd krachtiger dan een advies van een ander. En dát is precies wat motivatie versterkt.

Train jezelf in lui zijn 

Jellema sluit af met misschien wel haar belangrijkste advies: ‘Train jezelf in lui zijn.’ Daarmee bedoelt ze: stel vragen, luister en zet de student aan het werk met het onderzoeken van zijn of haar eigen motivatie. ‘Luister, sluit aan en – bovenal – geniet ervan. Jouw interesse doet ertoe. Motivatie werkt ook aanstekelijk. Hoe enthousiaster jij bent, en hoe meer de student zich gehoord en gezien voelt, hoe groter de kans dat diegene zijn eigen motivatie ontdekt.’ 

nvt

Marlies Jellema is docent, onderzoeker en trainer op het gebied van motivatie en gedragsverandering. Aan Hogeschool Windesheim werkt ze voor verschillende opleidingen, zoals Social Work en Educational Needs. Vanuit haar Centrum voor Werkgeluk verzorgt ze trainingen in onder andere motiverende gespreksvoering. In haar boek Motiverende gespreksvoering in de praktijk geeft ze praktische handvatten om motivatie te versterken, weerstand te verminderen en gedragsverandering duurzaam te ondersteunen.

Lees meer over

DocentprofessionaliseringDidactiek
Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg