Verschenen: Maak samen je eigen onderwijs

Voor iedereen die onderwijs wil vernieuwen, verbeteren en veranderen. Dit handboek is er voor jou!
Dit handboek verzamelt ervaringen en tips van bijna 90 onderzoekers en professionals uit het werkveld. Met wetenschappelijke inzichten en praktische voorbeelden uit en over het primair en voortgezet onderwijs inspireren zij jou en jouw team om écht een verschil te maken in je schoolpraktijk. Als antwoord op de centrale vraag 'Waarom, wat en hoe innoveren we het onderwijs?' bieden de hoofdstukken handvatten bij elk aspect van vernieuwing, verbetering en verandering. Je hoeft het niet alleen te doen. Want SAMEN maak je je EIGEN onderwijs!
Redactieraad
Dit boek is samengesteld door de redactieraad, bestaande uit Frank Cornelissen, Cok Bakker, Marc van Dongen, Monique Volman, Jasper Beckeringh, Barend Last, Floris van Veldhoven, Nicolette van Halem, Chris van den Berg, Marco Snoek, Sharon Martens, Elly Loman, Corudla Rooijendijk en Arjan van der Meij.
Maak samen je eigen onderwijs is het perfecte hulpmiddel voor jou!
Uit het boek Maak samen je eigen onderwijs:
“Onderwijsverandering is een beetje als zeilen. Samen stap je in een boot met een doel voor ogen. Op zoek naar wind die je verder kan brengen, laverend waar nodig. Met af en toe een blik op de kaart, de kust, een kompas of de sterren om te checken of je nog op koers bent.”
“Heb je als schoolteam een mooi plan om het onderwijs te verbeteren en denk je dat er wetten en regels in de weg staan? Onderzoek of dat echt zo is. Zoek uit wat echt moet, wat er in de wet staat. Vraag het aan een collega, een bestuurder, een inspecteur, een jurist, een adviseur of iemand anders, maar zoek het uit. Er kan vaak meer dan je denkt.”
“Loop een willekeurig klaslokaal binnen en de tijd lijkt te hebben stilgestaan: rijen tafels gericht naar een centraal punt, een bord aan de muur – eerst krijt, nu digitaal – en kasten langs de zijkant. Een opstelling die al eeuwenlang vrijwel onveranderd is gebleven.”
“Als leerlingen begrijpen waarom digitale geletterdheid belangrijk is, zullen ze het niet zien als een extra taak, maar juist als iets wat hen helpt in het dagelijks leven. Net zoals we zeggen dat leesplezier heel belangrijk is, kunnen we bij digitale geletterdheid hetzelfde doen. Je kunt bijvoorbeeld samen met je leerlingen een digitaal ‘boekclubje’ starten, maar in plaats van boeken bespreken jullie bijvoorbeeld populaire apps of socialemediaplatforms die ze zelf gebruiken. Ze delen wat ze er leuk aan vinden, wat ze minder prettig vinden en welke gevaren of privacykwesties ze tegenkomen. Zo verbinden ze hun eigen belevingswereld met kritisch nadenken over digitale media.”
Het nieuwe schooljaar staat voor de deur. Bestel nu: Maak samen je eigen onderwijs en zet de eerste stap naar onderwijsinnovatie.