Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Beleid gaat over de wijze waarop samenlevingen maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Beleid dient daarom geworteld te zijn in de samenleving. Beleid wordt beïnvloed door allerlei maatschappelijke transformaties en probeert daarop ook een antwoord te geven. Daarbij gaat het niet alleen om efficiency en effectiviteit maar ook om legitimiteit. In die aanpakken spelen verschillende overwegingen een rol. Het gaat om de toepassing van kennis, om de inzet van instrumenten en het formuleren van doelen. Maar beleid probeert ook rekening te houden met allerlei belangen en afhankelijkheden. Beleid is strijd en gaat ook over macht. Daarnaast spelen ook symbolen, beelden en taal een belangrijke rol, terwijl er ook allerlei gegroeide praktijken, gestold in regels, procedures en systemen, waarbinnen beleid gestalte krijgt. Vanuit de rationele, politieke, culturele en institutionele benadering van beleid worden de belangrijkste leerstukken op het terrein van beleid en beleidsprocessen behandeld. We kijken dan naar agendavorming, beleidsontwikkeling en besluitvorming, uitvoering, handhaving, evaluatie en het vermogen om te leren. Beleid in beweging beoogt een inleiding in de beleidswetenschappen dan wel beleidsgerichte bestuurskunde te zijn voor bachelorstudenten in het universitaire onderwijs.
Prof. dr. Victor Bekkers is hoogleraar bestuurskunde, in het bijzonder de empirische studie van het overheidsbeleid, aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Let op: Bij bestelling van een BoomStreamr product ontvang je tijdelijke toegang van 18 maanden tot het boek. Professionals voor wie een tijdelijke vorm niet geschikt is verwijzen wij graag naar de papieren versie van het boek.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account