Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Boomhogeronderwijs.nl Communicatieve vaardigheden Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)
Terug
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)
Paperback incl. studentlicentie Boom Student
Augustus 2022 | ISBN 9789024446674 | 3e herziene druk | 384 blz.
57,50
In winkelwagen

Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)

Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, Angelique Timmerman | Boom
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)_Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz_9789024446674
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)_Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz_9789024446674
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)_Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz_9789024446674
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)_Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz_9789024446674
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)_Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz_9789024446674
Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)_Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz_9789024446674
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback incl. studentlicentie Boom Student
Augustus 2022 | ISBN 9789024446674 | 3e herziene druk | 384 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
57,50
In winkelwagen
www.vaardigcommunicerenindegezondheidszorg4edruk.nl
 
Bezoeken
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (3e herziene druk)_Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz_9789024446674.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ toont aan hoe belangrijk goede communicatieve vaardigheden zijn voor professionals in de gezondheidszorg én hun patiënten. Het doel van het boek is het stimuleren en verbeteren van de communicatievaardigheden van zorgprofessionals. Bijzonder aan dit boek is dat het gebaseerd is op (internationaal) wetenschappelijk onderzoek over effectieve communicatie. Bij het boek hoort een online leeromgeving met o.a. oefenvragen per hoofdstuk, het online boek en video’s.  

 

Inhoud

In ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ staat het Calgary-Cambridge gespreksmodel centraal dat de inhoud en het proces van communicatie met elkaar verbindt. Dit model wordt ondersteund door een observatielijst die de noodzakelijke klinische taken in de gespreksvoering volgt. De structuur van het hulpverleningsgesprek en de daarvoor benodigde basale communicatieve vaardigheden worden hierdoor systematisch behandeld.

 

Kenmerken

  • Kern van het boek is de observatielijst die precies de stappen in de gespreksvoering volgt. De structuur van het gesprek en de benodigde vaardigheden komen hierin systematisch aan de orde.
  • Het boek biedt een degelijk stelsel van basale communicatievaardigheden dat als uitgangspunt dient voor het omgaan met allerlei uiteenlopende communicatieproblemen.
  • De Nederlandse bewerking is tot stand gekomen met goedkeuring van de oorspronkelijke auteurs.

 

Nieuw

In deze derde, herziene druk is aandacht voor de toepassing van communicatie in specifieke contexten: communicatie bij seksuele problemen en bij beperkte gezondheidsvaardigheden, e-health en onlinecommunicatie. Daarnaast komt aan de orde hoe het ervaringsgericht leren van communicatie kan worden gestimuleerd met behulp van ondersteunende tools: een format voor een ervaringsgerichte leersessie, een reflectieverslag van een consultobservatie en een update van de scoringslijdt voor communicatievaardigheden, de MAAS 2.0. De online leeromgeving bij het boek bevat oefenvragen per hoofdstuk, het online boek en video’s.  

 

Doelgroep

Dit boek is bedoeld voor (aankomende) professionals in de verschillende beroepen in de gezondheidszorg.

 

Inhoud

Inleiding; een evidence-based benadering 9

 

1 Een overzicht van de leerstof 15

1.1 Inleiding 15

1.2 Indeling van de hoofdstukken 18

1.3 Algemene typen communicatievaardigheden 19

1.4 Een algemeen leerprogramma communicatievaardigheden voor hulpverleners 22

1.5 Noodzaak tot structureren 36

1.6 Keuze van communicatievaardigheden 38

1.7 Vaardigheden en attitude 41

1.8 Vaardigheden voor specifieke situaties 42

1.9 Samenvatting 42

 

2 Begin van het consult 45

2.1 Inleiding 45

2.2 Communicatieproblemen 46

2.3 Doelstellingen 46

2.4 Vaardigheden 48

2.5 Wat moeten we doceren en leren over het begin van het gesprek – onderbouwing van de vaardigheden 49

2.6 Samenvatting 68

 

3 Informatie inwinnen 71

3.1 Inleiding 71

3.2 Communicatieproblemen 72

3.3 Doelstellingen 73

3.4 Wat voor informatie wordt tijdens een consult verzameld? 75

3.5 Vaardigheden bij het inwinnen van informatie 86

3.6 Complete versus gerichte anamnese 119

3.7 Effect van klinisch redeneren op het informatieverzamelingproces 122

3.8 Samenvatting 125

 

4 Structuur in het gesprek aanbrengen 127

4.1 Inleiding 127

4.2 Doelstellingen 128

4.3 Vaardigheden 129

4.4 Wat moeten we leren en doceren over het aanbrengen van structuur – onderbouwing van de vaardigheden 130

4.5 Samenvatting 137

 

5 De relatie opbouwen 139

5.1 Inleiding 139

5.2 Communicatieproblemen 143

5.3 Doelstellingen 144

5.4 Vaardigheden 146

5.5 Wat moeten we doceren en leren over het opbouwen van de relatie – onderbouwing van de vaardigheden 147

5.6 Samenvatting 171

 

6 Uitleg, advies en planning 175

6.1 Inleiding 175

6.2 Communicatieproblemen 175

6.3 Doelstellingen 181

6.4 Inhoud van uitleg en planning 183

6.5 Procesvaardigheden in het kader van uitleg, advies en planning 183

6.6 Samenvatting 245

 

7 Het consult beëindigen 249

7.1 Inleiding 249

7.2 Doelstellingen 249

7.3 Vaardigheden voor de slotfase van het consult 251

7.4 Wat moeten we doceren en leren over de slotfase van het consult – onderbouwing van de vaardigheden 251

7.5 Samenvatting 256

 

8 Basale communicatievaardigheden in specifieke situaties 259

8.1 Inleiding 259

8.2 Specifieke situaties: patient en klacht 260

8.3 Specifieke situaties: setting van de communicatie 303

 

9 Leren van basale communicatievaardigheden 313

9.1 Leren van communicatie op drie niveaus 313

9.2 Activiteiten voor ervaringsgericht leren van communicatie 315

9.3 ALOBA-methode voor reflectie en feedback op communicatie 316

 

Bijlage 1 De MAAS 2.0: handleiding en scoringslijst 319

 

Bijlage 2 Format verslag voor reflectie en feedback op een consultobservatie 333

 

Literatuur 337

 

Register 377

 

Over de auteurs 381

Auteur(s)
Portret Jonathan Silverman
Jonathan Silverman
Jonathan Silverman is Associate Dean en hoofd communicatiestudies aan de School of Clinical Medicine, University of Cambridge, en huisarts in Linton. Sinds 1988 is hij actief betrokken bij de ontwi...
Lees meer
Portret Suzanne Kurtz
Suzanne Kurtz
Suzanne M. Kurtz is docent aan de faculteiten Education and Medicine van de universiteit van Calgary, Canada. Zij heeft zich gespecialiseerd in de communicatieve en onderwijskundige aspecten van de...
Lees meer
Portret Juliet Draper
Juliet Draper
Juliet Draper is hoofd van het leerproject cascade communicatievaardigheden aan de Eastern Deanery in Groot-Brittannië. Ze brengt haar tijd overwegend door met het trainen van docenten, evalueren e...
Lees meer
Portret Angelique Timmerman
Angelique Timmerman
Dr. Angelique Timmerman is universitair docent bij de vakgroep Huisartsgeneeskunde en werkzaam bij de huisartsopleiding van de Universiteit Maastricht. Haar expertise is onder meer (het leren van) ar...
Lees meer
nvt
Dit product bestaat uit een boek inclusief website met hierop o.a. het online boek.

Gerelateerd

Omslag Gids voor gesprekstherapie Jubileum Leijssen 9789024469819

Gids voor gesprekstherapie

Mia Leijssen
24,95
Bestellen
Klinische anatomie en fysiologie_Coen van Heycop ten Ham, Willem Buitenhuis_9789024443192

Klinische anatomie en fysiologie

Coen van Heycop ten Ham, Willem Buitenhuis
69,95
Bestellen
Basisboek ethiek en recht in de gezondheidszorg

Basisboek ethiek en recht in de gezondheidszorg

Redactie: Corrette Ploem, Yolande Voskes
34,90
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg