Succes begint bij jezelf
Een praktisch stappenplan voor persoonlijke groei
Succesvolle professionals weten waar ze goed en waar ze minder goed in zijn, ze weten wat ze belangrijk vinden en waar ze heen willen. Dit boek is een praktisch stappenplan voor (toekomstige) professionals en ondernemers dat hen helpt om die succesvolle professional te worden. Deze methode stelt de student in staat om zijn eigen doelen te formuleren én te behalen. Dit lukt, als je focust op dat wat je leuk vindt.
Werken aan je toekomstdroom én (ondernemers)vaardigheden
Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel werkt de student in vier stappen toe naar een helder geformuleerde toekomstdroom. Dit begint met inzicht in jezelf (wat kun je, wat wil je en wie ben je). Vervolgens wordt de student aangezet om na te denken over wat hij echt wil en hoe hij dat kan realiseren. Wie al een toekomstdroom heeft, kan deze stappen gebruiken om te onderzoeken of die droom echt bij hem past. Deel twee focust op de (ondernemers)-vaardigheden die belangrijk zijn voor iedere young professional en (startende) ondernemer. Het zijn als het ware de voorwaarden voor succes. Dit deel bevat ook een toolbox met handige canvassen, modellen, testen en methodes.
Werken aan je persoonlijke groei met:
- Aantrekkelijk en helder stappenplan.
- Van de auteurs van de uiterst succesvolle methode Van idee naar start-up.
- Bewezen wetenschappelijke inzichten over zelfinzicht, persoonlijk leiderschap en ondernemersvaardigheden samengebracht.
- Praktisch en toegankelijk.
- Duidelijk, eenvoudig uitgelegd.
- Toolbox met bijna 50 tools, templates en oefeningen.
- Beknopt, maar compleet.
- Inclusief een website vol inspiratie en downloadbare tools.
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
Op de bijbehorende website vinden studenten en docenten aanvullend en praktisch materiaal, waaronder:
- (persoonlijkheids)tests;
- tal van downloadbare tools en modellen;
- Inspirerende voorbeelden;
- tips & tricks;
- het online boek.
Doelgroep
Succes begint bij jezelf is in eerste instantie geschreven voor de (studerende) young professional. Maar iedereen die stappen wil zetten richting groei en succes kan met dit praktische stappenplan aan de slag. Of je nu student bent, startende ondernemer of een stap in je carrière wilt zetten. Ook goed inzetbaar als handboek voor (loopbaan)coaches en docenten.
Reacties docenten
Inleiding
Het boek in een notendop
Deel I Stappenplan
- Stap 1 Zelfinzicht
- 1.1 Welke mindset heb je?
- 1.2 Wie ben je en wat vind je belangrijk?
- 1.3 Wat kun je?
- 1.4 Wat vind je leuk?
- Stap 2 Waar wil je heen?
- 2.1 Waar sta je voor?
- 2.2 Waar ga jij voor?
- 2.3 Welke doelen stel je?
- Stap 3 Hoe ga je het doen?
- 3.1 Hoe kom je van doelen naar actie?
- 3.2 Waarom doe je het nog niet?
- 3.3 Zo lukt het wel
- Stap 4 Doen!
- 4.1 Personal brand
- 4.2 Ga doen, onderzoek en probeer uit!
- 4.3 Tips voor onderweg
Deel II Toolbox
Tools & Templates
Overzicht tools en templates
- Growth - fixed mindset
- Het ‘persoonlijke accountability’-model
- Big Five
- Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
- DISC
- Enneagram
- Waardenoefening
- Waardenvragenoefening
- Levenslijnoefening
- Kwaliteitenoefening
- Talent(en)gesprekken
- Ondernemersvaardighedentest
- Kernkwadranten
- Wat vind je leuk?-oefening
- Energie-oefening
- Het Mentality-model
- BusinessLocus-model
- Wat beweegt je student?-model
- Hoger doel formuleren a.d.h.v. why statement
- Ikigai
- Doelstatement
- Toekomstdroom brainstorm
- Toekomstdroom scenario’s
- Toekomstdroom film
- Het ideale levensontwerp
- BHAG
- Life dashboard
- Meerdere rollen
- Levenswiel
- SMART doelen
- Cirkel van invloed en betrokkenheid
- Van resultaatdoel naar ontwikkeldoel
- Van doel naar actie
- Eisenhower-matrix
- Wat houdt je tegen in jezelf?
- Irrationele en belemmerende gedachten-oefening
- De Ladder
- RET-ABC-methode
- ACT-matrix
- Als-dan-sjabloon
- Het merktemplate
- OutoftheToolbox personal brand canvas
- Build – measure – learn
- PDCA-cyclus
- Vaardigheden
- Effectief zakelijk communiceren
- Feedback, evalueren en reflecteren
- Samenwerken en netwerken
- Creatief denken
- Persoonlijke effectiviteit
- Onderliggende theorie
Bibliografie/bronnen
Register
Dankwoord
Over de auteurs
"In de praktijk merken we dat zowel studenten, young professionals als startende ondernemers het lastig vinden om aan te geven waar ze voor staan en waar ze voor gaan. Ze vinden onderwerpen als persoonlijke groei, je why of toekomstdroom al snel zweverig of soft. Maar ook al ben je hier niet zo van, dan nog is het handig om goed te weten wat je leuk vindt en wat bij je past. Hoe kun je anders beoordelen of je de kansen die op je pad komen moet pakken of niet?" - Natalie van Zeeland
Lees hier het hele artikel