Ergovaardig deel 2 (4e druk)
Uitvoeren van interventies
Ergovaardig – Deel 2 vormt samen met het eerste deel een van de meest complete studiemethodes voor (toekomstige) ergotherapeuten. In deze vierde, volledig herziene druk is extra aandacht voor de meest recente ontwikkelingen in de gezondheidszorg, de ergotherapeutische beroepspraktijk en het onderwijs. De vaardigheden worden beschreven vanuit verschillend perspectief: cliëntgericht werken, 'evidence-based practice' en 'occupation-based' ergotherapie.
Inhoud
Het prettige aan Ergovaardig is dat de vaardigheden waar mogelijk worden beschreven als losse ‘bouwstenen’ die eerst enkelvoudig geoefend kunnen worden. Zodra de student de betreffende vaardigheid beheerst, kunnen de vaardigheden worden gecombineerd en kunnen er variaties worden aangebracht. Zo leert de student om de vaardigheden flexibel toe te passen en op verschillende niveaus.
In dit tweede deel, ‘Uitvoeren van interventies’, komt een breed scala aan mogelijke ergotherapeutische interventies aan bod.
Kenmerken
- Uitgangspunt van Ergovaardig is de Skillslab-methode, een systematische aanpak voor het leren van vaardigheden die ooit is ontwikkeld door Universiteit Maastricht
- Beide boeken zijn het resultaat van de samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Rotterdam en Zuyd Hogeschool Heerlen en sluiten daardoor nauw aan op het curriculum van de opleiding Ergotherapie.
- In de methode komen alle veelvoorkomende handelingen aan de orde waar de student later als ergotherapeut mee te maken zal krijgen. De boeken beperken zich niet tot de theorie maar brengen ook de praktijk in beeld.
Nieuw
- Alle bestaande hoofdstukken die in de uitgave behouden blijven, zijn geactualiseerd.
- Nieuwe vaardigheden in deze editie zijn: digitale gespreksvoering, PRPP, Lighouding, Levensverhaal (narratief PEOP en OPHI) en Keukentafelgesprek.
- De online omgeving is, naar aanleiding van feedback van studenten, gebruiksvriendelijker en zal meer het karakter van e-learning krijgen.
- Verouderd filmmateriaal wordt vervangen door nieuw materiaal en voor alle nieuwe vaardigheden wordt nieuw filmmateriaal ontwikkeld.
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
- Oefeningen en opdrachten
- Kennisvragen
- Video’s
- Downloads
- Bijlagen
- Casuïstiek
- Studentvolgsysteem voor studenten
- Online boek
Doelgroep
- Studenten ergotherapie
- Professionals (zoals stagebegeleiders)
Voorwoord 4
Inleiding 5
Leren in relatie tot de cliënt en je eigen ontwikkeling 7
Deel 1 Basisstructuur in interactie met de cliënt 15
Module 1 Basisstructuur methodisch handelen 16
Deel 2 Interventies gericht op behandeling en begeleiding 25
Module 2 Ondersteunen en versterken van groepen 26
Module 3 Steunend structurerend begeleiden 46
Module 4 Graded Activity 58
Module 5 Compensatiestrategieën toepassen 84
Module 6 Cognitieve strategieën toepassen 94
Module 7 Hands-on begeleiding kind met spastische cerebrale parese 116
Module 8 Arm/handvaardigheidstraining na CVA 138
Module 9 Bewegingsstrategie.n bij Parkinson 162
Module 10 Strategietraining bij dementie 174
Deel 3 Interventies gericht op mobiliteit 183
Module 11 Interventies lighouding 184
Module 12 Zitten in de rolstoel 196
Module 13 Rolstoelrijden 210
Module 14 Transfers 224
Deel 4 Interventies door middel van gesprekken 247
Module 15 Motiverende gespreksvoering 248
Module 16 Cognitief-gedragstherapeutisch werken 258
Module 17 Oplossingsgericht werken 280
Module 18 Herstelondersteunend werken 296
Deel 5 Interventies gericht op ondersteunen en adviseren van de cliënt of de organisatie 307
Module 19 Beeldschermwerkplek instellen 308
Module 20 Douchezitje aanmeten 318
Module 21 Bouwkundige schets woningaanpassing 326
Module 22 Oplossingsrichtingen verkennen 332
Module 23 Programma van eisen opstellen 340
Module 24 Inzichtgevende benadering toepassen (online)
Module 25 Slechtnieuwsgesprek (online) Verantwoording en dankwoord 350
Over de auteurs en de redactie 352
Index 355
Nieuwe online leeromgeving
Bij Ergovaardig Deel 1 en Deel 2 hoort een nieuwe online leeromgeving binnen het platform Boom Academie met hierop o.a. de complete theorie, opdrachten, kennisvragen, casuïstiek en video’s. Docenten kunnen de voortgang van studenten volgen via het studentvolgsysteem.
Activatiecodes voor online leeromgeving
Als je een docentexemplaar hebt ontvangen, dan heb je ook toegang tot deze nieuwe online leeromgeving. Hiervoor heb je per deel een aparte activatie code nodig. Om die codes te ontvangen, stuur een mail naar marketing@boomhogeronderwijs.nl
Ben je student?
Dan vind je voorin het boek een activeringscode. Deze kan je activeren via www.boomstudent.nl. Deze code is persoonsgebonden en na activering van de code is de online leeromgeving vier jaar toegankelijk. De code kan tot zes maanden na het verschijnen van een volgende druk worden geactiveerd. De code is eenmalig te gebruiken.
Deel I
