Sportspelen (tweede druk)
Betekenisvol leren in de onderbouw van het voortgezet onderwijs
Sportspelen is een fraai uitgegeven, full colour boek over spelactiviteiten voor het onderwijs en de sport, waarin het leren spelen vanuit een spelgecentreerde benadering centraal staat. Deelnemers leren in aangepaste spelsituaties passende tactische en technische vaardigheden, waardoor zowel het spelplezier als het speelniveau wordt vergroot. Er wordt uitgegaan van de speelmogelijkheden van de deelnemers, aan de hand van een methodisch aanbod van geschikte kern- en ondersteunende activiteiten. Met ruime aandacht voor speldidactiek wordt de conceptmatige kijk op leren spelen bevorderd, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de spelbalansanalyse tijdens het begeleiden van een spelactiviteit. Er komen acht spelsporten aan bod, uitgewerkt voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs: softbal, voetbal, volleybal, handbal, badminton, korfbal, basketbal en rugby.
Wijzigingen in de tweede druk
- Er zijn nieuwe spelactiviteiten toegevoegd, waaronder een geheel nieuw hoofdstuk over rugby, en ondersteunende activiteiten in andere hoofdstukken.
- Zowel de inleiding als hoofdstuk 1 is herschreven en verbeterd op basis van een aantal vakgerichte publicaties van de afgelopen drie jaren en op basis van recente (wetenschappelijke) inzichten.
- Er is extra aandacht voor theoretische kaders die de visie op betekenisvol leren spelen borgen en legitimeren.
- De aansluiting bij (inter)nationale perspectieven op game centered approaches geeft het boek een stevige fundering. Daarmee is getracht een consistente samenhang te krijgen tussen actuele (theoretische) inzichten en het praktische aanbod van betekenisvolle spelsituaties in de gymles of training.
- Met de uitwerking van een Nederlandse interpretatie van het Teaching Games for Understanding (TGfU) curriculummodel is er oog voor verschillende aspecten omtrent het concept van spelend leren spelen.
- In het uiteindelijke aanbod van spelactiviteiten wordt rekening gehouden met leerlingen die relatief gezien weinig ervaring hebben in sportspelen.
Doelgroep
-
Studenten aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) en opleidingsinstituten voor Sport en Bewegen.
-
Vakdocenten in het voortgezet onderwijs en beginnende trainers in de sport. Zij krijgen een actueel overzicht van ontwikkelingen in het hedendaagse spelonderwijs.