Verpleegkundige gespreksvoering (4e editie)
Verpleegkundige gespreksvoering behandelt de aanpak en vaardigheden die laten zien hoe je als verpleegkundige kunt luisteren en gesprekken kunt voeren.
Inhoud
Studenten leren hoe je de ander ruimte biedt om zijn verhaal te doen en tegelijk sturing geeft aan het gesprek. Daarnaast bevat Verpleegkundige gespreksvoering casuïstiek die zicht geeft op de verpleegkundige beroepspraktijk.
Het bestaat uit drie delen. Het eerste deel gaat in op houdingsaspecten bij communicatie, het tweede deel bevat gespreksvaardigheden. Het laatste deel behandelt diverse gespreksvormen en methodieken.
Inclusief online leeromgeving op Boom Academie
Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met kennisclips, opdrachten en toetsen. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.
- Zo kunnen studenten leren, trainen en toetsen, allemaal op één plek, online.
- Daarnaast kun je als docent zelf modules selecteren. Zo gebruiken en betalen studenten alleen voor de inhoud die ze ook echt nodig hebben.
- Ben je docent en wil je meer weten? Plan een gratis demosessie in!
Voor wie?
Ontwikkeld voor studenten mbo- en hbo-verpleegkunde en is tevens inzetbaar in bij- en nascholing.
Inhoud
Voorwoord door Gerard Lohuis
Inleiding
Deel 1 Houding
1 De verpleegkundige als mens
- 1.1Waarden, normen en moraal
- 1.2 Literatuur
2 De professionele verpleegkundige relatie
- 2.1 Afstand en nabijheid
- 2.2 Inhoud en betrekking van communicatie
- 2.3 De basishouding van de verpleegkundige
- 2.4 Culturele aspecten en communicatie
- 2.5 Literatuur
3 Wie is de baas?
- 3.1 Macht in de verpleegkundige relatie met de patiënt
- 3.2 Autonomie en samen beslissen
- 3.3 Literatuur
Deel 2 Vaardigheden
4 Communicatie en ruis
- 4.1 Ruis en hoe hiermee om te gaan
- 4.2 Literatuur
5 Luistervaardigheden
- 5.1 Non-verbale en verbale vaardigheden
- 5.2 Luisteren
- 5.3 Vragen stellen
- 5.4 Literatuur
6 Verhelderende vaardigheden
- 6.1 Reflecteren van gevoelens
- 6.2 Parafraseren
- 6.3 Concretiseren
- 6.4 Samenvatten
7 Regulerende vaardigheden
- 7.1 Een gesprek voorbereiden
- 7.2 Een gesprek openen
- 7.3 Een gespreksdoel vaststellen
- 7.4 Een gespreksstructuur hanteren
- 7.5 Een gesprek afsluiten
- 7.6 Nazorg van een gesprek
- 7.7 Literatuur
8 Overstijgende vaardigheden
- 8.1 Metacommunicatie
- 8.2 Een situatie verduidelijken
- 8.3 Feedback geven en ontvangen
- 8.4 Feedback geven
- 8.5 Literatuur
Deel 3 Gespreksvoering
9 Gegevens verzamelen en diagnostiek
- 9.1 Het verpleegkundig proces en kritisch denken
- 9.2 Verpleegkundige modellen, classificatiesystemen en klinisch redeneren
- 9.3 Literatuur
10 Omgaan met grensoverschrijdend gedrag
- 10.1 Grensoverschrijdend gedrag en de bronnen van agressie
- 10.2 Frustratieagressie
- 10.3 Instrumentele agressie
- 10.4 (Psycho)pathologische agressie
- 10.5 Agressie voor de ‘kick’
- 10.6 Seksueel grensoverschrijdend gedrag
- 10.7 Analyse en stappen zetten
- 10.8 Literatuur
11 Slecht nieuws brengen
- 11.1 Doel en inhoud van het brengen van slecht nieuws
- 11.2 Je voorbereiden op het brengen van slecht nieuws
- 11.3 Stappen bij het brengen van slecht nieuws
- 11.4 Nazorg bij het brengen van slecht nieuws
- 11.5 Literatuur
12 Motiverende gespreksvoering
- 12.1 Engageren
- 12.2 Focussen
- 12.3 Ontlokken
- 12.4 Plannen
- 12.5 Terugblik op houding en vaardigheden
- 12.6 Samenvatting
- 12.7 Literatuur
13 In gesprek met familie
- 13.1 Familiegesprekken als actuele ontwikkeling
- 13.2 Familiegesprek: doel, structuur en inhoud
- 13.3 Familiegesprek: de uitvoering
- 13.4 Ken jezelf
- 13.5 Literatuur
14 Zorgen delen
- 14.1 Kindermishandeling en meldcode
- 14.2 Het verhaal van een kind
- 14.3 De opening
- 14.4 ‘Zorgen delen’-gesprek
- 14.5 Met elkaar om de tafel
- 14.6 De hulpvraag
- 14.7 Literatuur
Over de auteurs
Index
Nieuw t.o.v. de vorige editie:
- Meer aandacht voor de culturele aspecten van communicatie en de rol van de patiënt bij gezamenlijke besluitvorming (samen beslissen).
- Ook persoonsgerichte communicatie wordt uitgebreid behandeld.
- Nieuwe module ‘Omgaan met grensoverschrijdend gedrag’.
- Nieuwe voorbeeldvideo’s.
- Modulaire opbouw: meer flexibiliteit in gebruik en aanschaf van losse modules.
- Volledige integratie met online leeromgeving op Boom Academie: theorie én oefeningen nu ook digitaal beschikbaar.