De gereedschapskist van de sociaal werker (6e editie)
Multimethodisch sociaal werk
Werken met stresssituaties in het sociaal domein
Armoede, eenzaamheid, mantelzorgstress, ziekte, scheiding, overgewicht, discriminatie, spanningen in de buurt, binnen organisaties of in de zorg – het zijn allemaal stressvolle situaties waarmee sociaal werkers in hun dagelijkse praktijk worden geconfronteerd. De centrale vraag die in elk werkveld terugkeert is: hoe raken mensen in de stress – en hoe help je ze daar weer uit?
Een stevig kennisfundament is daarbij onmisbaar. De twintig basismethoden sociaal werk in De gereedschapskist van de sociaal werker bieden houvast om doordacht en systematisch te werken aan het versterken van de eigen kracht van mensen en hun omgeving. Geen stappenplan dat je klakkeloos volgt, maar een praktische gids die uitnodigt tot kritisch denken en handelen – stevig verankerd in de sociaalwerktheorie.
Van theorie naar praktijk: methodisch maatwerk
De krachtgerichte, multimethodische aanpak in De gereedschapskist van de sociaal werker is stevig verankerd in de psychosociale stresswetenschap. Deze biedt niet alleen verklaringen, maar ook concrete handvatten voor meetbare resultaten in het sociaal werk. Drie herkenbare stressfactoren staan centraal: draaglast, draagkracht en draagvlak. Door positieve krachten te versterken en negatieve te verminderen, kun je stress effectief aanpakken. Het situationeel redeneren in drie stappen maakt daarbij steeds maatwerk mogelijk.
Tegelijkertijd staat de praktijk steeds voorop. Vanuit een helder ethisch kader van sociale rechtvaardigheid sluit de sociaal werker aan bij de stresssituaties waarin mensen verkeren. Met behulp van individuele, systemische en macro-methoden wordt zo systematisch gewerkt aan de kwaliteit van samenleven.
Voor wie
Voor de aankomende en ervaren sociaal werker vormt deze uitgave een stevige basis, een gedegen naslagwerk en een hulpmiddel om het beroepsmatig handelen te legitimeren, te communiceren, rapporteren en helder te positioneren.
Online leeromgeving
Bij De gereedschapskist van de sociaal werker hoort een online leeromgeving via Boom Academie. Wat je kunt verwachten:
• Studeer, train en toets op één plek – alles overzichtelijk online;
• Leer op jouw manier – flexibel en passend bij je leerstijl;
• Pas theorie direct toe met opdrachten en verdieping;
• Zie in één oogopslag wat je al beheerst – en wat nog moet;
• Betaal alleen voor wat je nodig hebt.
De activatiecode voor online leeromgeving vind je voorin de paperback of ontvang je bij aankoop van de online licentie in je mailbox.
De zes stresspuzzels uitgelegd
In een video legt Herman de Mönnink uit hoe hulpverleners veerkracht kunnen helpen herstellen bij mensen met verlies en stress. Aan de hand van de ‘puzzeltocht’ bespreekt hij zes universele stresspuzzels. Bekijk video >
Inhoud
Voorwoord
0. Inleiding
0.1 Introductie
0.2 Opbouw van deze uitgave
0.3 Literatuur
1 Ontstaansgeschiedenis van het begrip psychosociale stress
1.1 Inleiding
1.2 Historie en herkenbaarheid van het begrip psychosociaal
1.3 De geschiedenis van het begrip ‘stress’
1.4 Van oplossingsgericht naar opluchtingsgericht werken
1.5 Psychosociale stress in de geschiedenis van sociaal werk
1.6 Psychosociale stress in het hedendaags sociaal werk
1.7 Psychosociale-stresswetenschap onderbouwt solide sociaal werk
1.8 Samenvatting
1.9 Literatuur
2. Psychosociale-stresstheorie: hoe komen mensen in en uit stresssituaties?
2.1 Inleiding
2.2. Het verklaringsperspectief: hoe komen mensen in stresssituaties terecht?
2.3 Het handelingsperspectief: de psychosociale-stressaanpak
2.4 Samenvatting
2.5 Literatuur
3. De situationele redeneertrant in drie stappen
3.1 Inleiding
3.2 Situationeel redeneren in drie stappen
3.3 Resultaatgericht werken met scaling
3.4 Sociaal werker als casemanager
3.5 Sociaal werk in de praktijk
3.6 Samenvatting
3.7 Literatuur
4. De gereedschapskist van de sociaal werker: overzicht
4.1 Inleiding
4.2 Twintig sociaalwerkmethoden: een overzicht
4.3 Indeling van elke sociaalwerkmethode
4.4 Samenvatting
4.5 Literatuur
5. Non-directieve basismethode
5.1 Inleiding
5.2 Begripsafbakening en toelichting
5.3 Historie van de non-directieve basismethode
5.4 Doelen
5.5 Indicaties
5.6 Contra-indicaties
5.7 Technieken
5.8 Sociaalwerkresultaat
5.9 Evidence
5.10 Valkuilen
5.11 Samenvatting
5.12 Literatuur
6. Lichaamsmethode
6.1 Inleiding
6.2 Begripsafbakening en toelichting
6.3 Historie van de lichaamsmethode
6.4 Doelen
6.5 Indicaties
6.6 Contra-indicaties
6.7 Technieken
6.8 Sociaalwerkresultaat
6.9 Evidence
6.10 Valkuilen
6.11 Samenvatting
6.12 Literatuur
7. Praktisch-materiële methode
7.1 Inleiding
7.2 Begripsafbakening en toelichting
7.3 Historie van de praktisch-materiële methode
7.4 Doelen
7.5 Indicaties
7.6 Contra-indicaties
7.7 Technieken
7.8 Sociaalwerkresultaat
7.9 Evidence
7.10 Valkuil
7.11 Samenvatting
7.12 Literatuur
8. Traumaopvangmethode
8.1 Inleiding
8.2 Begripsafbakening en toelichting
8.3 Historie van de traumaopvangmethode
8.4 Doelen
8.5 Indicaties
8.6 Contra-indicaties
8.7 Technieken
8.8 Sociaalwerkresultaat
8.9 Evidence
8.10 Valkuilen
8.11 Samenvatting
8.12 Literatuur
9. Ontladingsmethode
9.1 Inleiding
9.2 Begripsafbakening en toelichting
9.3 Historie van de ontladingsmethode
9.4 Doelen
9.5 Indicaties
9.6 Contra-indicaties
9.7 Technieken
9.8 Sociaalwerkresultaat
9.9 Evidence
9.10 Valkuilen
9.11 Samenvatting
9.12 Literatuur
10 Expressiemethode
10.1 Inleiding
10.2 Begripsafbakening en toelichting
10.3 Historie van de expressiemethode
10.4 Doelen
10.5 Indicaties
10.6 Contra-indicaties
10.7 Technieken
10.8 Sociaalwerkresultaat
10.9 Evidence
10.10 Valkuilen
10.11 Samenvatting
10.12 Literatuur
11. Ritueelmethode
11.1 Inleiding
11.2 Waardig afscheid bij de verandering in gevoelsbanden
11.3 Historie van de ritueelmethode
11.4 Doelen
11.5 Indicaties
11.6 Contra-indicaties
11.7 Technieken
11.8 Sociaalwerkresultaat
11.9 Evidence
11.10 Valkuilen
11.11 Samenvatting
11.12 Literatuur
12. Cognitieve methode
12.1 Inleiding
12.2 Begripsafbakening en toelichting
12.3 Historie van de cognitieve methode
12.4 Doelen
12.5 Indicaties
12.6 Contra-indicaties
12.7 Technieken
12.8 Sociaalwerkresultaat
12.9 Evidence
12.10 Valkuilen
12.11 Samenvatting
12.12 Literatuur
13. Narratieve methode
13.1 Inleiding
13.2 Begripsafbakening en toelichting
13.3 Historie van de narratieve methode
13.4 Doelen
13.5 Indicaties
13.6 Contra-indicaties
13.7 Technieken
13.8 Sociaalwerkresultaat
13.9 Evidence
13.10 Valkuilen
13.11 Samenvatting
13.12 Literatuur
14. Gedragsmethode
14.1 Inleiding
14.2 Begripsafbakening en toelichting
14.3 Historie van de gedragsmethode
14.4 Doelen
14.5 Indicaties
14.6 Contra-indicaties
14.7 Technieken
14.8 Sociaalwerkresultaat
14.9 Evidence
14.10 Valkuil
14.11 Samenvatting
14.12 Literatuur
15. Sociaalnetwerkmethode
15.1 Inleiding
15.2 Begripsafbakening en toelichting
15.3 De vijf steunpilaren
15.4 Historie van de sociaalnetwerkmethode
15.5 Doelen
15.6 Indicaties
15.7 Contra-indicaties
15.8 Technieken
15.9 Sociaalwerkresultaat
15.10 Evidence
15.11 Valkuilen
15.12 Samenvatting
15.13 Literatuur
16. Relatiemethode
16.1 Inleiding
16.2 Begripsafbakening en toelichting
16.3 Historie van de relatiemethode
16.4 Doelen
16.5 Indicaties
16.6 Contra-indicaties
16.7 Technieken
16.8 Sociaalwerkresultaat
16.9 Evidence
16.10 Valkuilen
16.11 Samenvatting
16.12 Literatuur
17. Gezins- en familiemethode
17.1 Inleiding
17.2 Begripsafbakening en toelichting
17.3 Historie van de gezins- en familiemethode
17.4 Doelen
17.5 Indicaties
17.6 Contra-indicaties
17.7 Technieken
17.8 Sociaalwerkresultaat
17.9 Evidence
17.10 Valkuilen
17.11 Samenvatting
17.12 Literatuur
18. Groepsmethode
18.1 Inleiding
18.2 Begripsafbakening en toelichting
18.3 Historie van de groepsmethode
18.4 Doelen
18.5 Indicaties
18.6 Contra-indicaties
18.7 Technieken
18.8 Sociaalwerkresultaat
18.9 Evidence
18.10 Valkuilen
18.11 Samenvatting
18.12 Literatuur
19. Casemanagement-methode
19.1 Inleiding
19.2 Begripsafbakening en toelichting
19.3 Historie van de casemanagementmethode
19.4 Doelen
19.5 Indicaties
19.6 Contra-indicaties
19.7 Technieken
19.8 Sociaalwerkresultaat
19.9 Evidence
19.10 Valkuilen
19.11 Samenvatting
19.12 Literatuur
20. Mediationmethode
20.1 Inleiding
20.2 Begripsafbakening en toelichting
20.3 Historie van de mediationmethode
20.4 Doelen
20.5 Indicaties
20.6 Contra-indicaties
20.7 Technieken
20.8 Sociaalwerkresultaat
20.9 Evidence
20.10 Valkuilen
20.11 Samenvatting
20.12 Literatuur
21. Signaleringsmethode
21.1 Inleiding
21.2 Begripsafbakening en toelichting
21.3 Historie van de signaleringsmethode
21.4 Doelen
21.5 Indicaties
21.6 Contra-indicaties
21.7 Technieken
21.8 Sociaalwerkresultaat
21.9 Evidence
21.10 Valkuilen
21.11 Samenvatting
21.12 Literatuur
22. Preventiemethode
22.1 Inleiding
22.2 Begripsafbakening en toelichting
22.3 Historie van de preventiemethode
22.4 Doelen
22.5 Indicaties
22.6 Contra-indicaties
22.7 Technieken
22.8 Sociaalwerkresultaat
22.9 Evidence
22.10 Valkuilen
22.11 Samenvatting
22.12 Literatuur
23. Collectieve-belangen-behartigingsmethode
23.1 Inleiding
23.2 Begripsafbakening en toelichting
23.3 Historie van de collectieve-belangenbehartigingsmethode
23.4 Doelen
23.5 Indicaties
23.6 Contra-indicaties
23.7 Technieken
23.8 Sociaalwerkresultaat
23.9 Evidence
23.10 Valkuil
23.11 Samenvatting
23.12 Literatuur
24. Praktijkgerichte onderzoeksmethode
24.1 Inleiding
24.2 Begripsafbakening en toelichting
24.3 Historie van de praktijkgerichte onderzoeksmethode
24.4 Doelen
24.5 Indicaties
24.6 Contra-indicaties
24.7 Technieken van dataverzameling
24.8 Sociaalwerkresultaat
24.9 Evidence
24.10 Outcomeonderzoek: de kracht van methoden
24.11 Valkuilen
24.12 Samenvatting
24.13 Literatuur
25 Unfinished-business-syndroom (UBS)
25.1 Inleiding
25.2 Begripsafbakening en toelichting
25.3 Praktijkvoorbeeld: ongesteund jong ouderverlies
25.4 Evidence
25.5 Samenvatting
25.6 Literatuur
26. Emotionele werkstress van de sociaal werker zelf
26.1 Inleiding
26.2 Begripsafbakening en toelichting
26.3 Stressreductiemethoden: draagkrachtversterking
26.4 Steun vanuit werk en privé: draagvlakversterking
26.5 Preventieve aandacht
26.6 Samenvatting
26.7 Literatuur
Over de auteur
Index
Lesmateriaal op maat
De gereedschapskist van de sociaal werker is beschikbaar via Boom Academie: een online leeromgeving waarin studenten kunnen studeren, trainen en toetsen. De mogelijkheden op een rij:
- Stel zelf een lespakket samen, eventueel aangevuld met hoofdstukken uit andere Boom-titels;
- Upload eigen lesmateriaal – van PowerPoints tot video's;
- Volg realtime de voortgang en resultaten van je studenten;
- Kies zelf de looptijd van de licentie: van 6 tot 48 maanden;
- Studenten betalen alleen voor de modules die jij hebt geselecteerd.
Docentmateriaal
Bij de zesde editie is modulair docentmateriaal beschikbaar, eenvoudig af te stemmen op je curriculum. Het materiaal omvat onder meer:
- PowerPointpresentaties per hoofdstuk;
- Toetsvragen en tentamenvoorbeelden;
- Antwoordmodellen bij opdrachten;
- Suggesties voor werkvormen en groepsopdrachten;
- Verwijzingen naar aanvullend (online) lesmateriaal.
Verschil met vorige editie
In deze nieuwe, zesde editie is veel aandacht voor opluchtingsgericht werken – het erkennen, normaliseren en reduceren van stresssituaties en bevorderen van persoonlijke en sociale veerkracht door het samen leggen van zes stresspuzzels. Centraal staat de sociale stress-factor, maar er wordt ook ingegaan op de biologische en neurowetenschappelijke kennis waaraan in het sociaal werk momenteel zo’n behoefte is.
Docentexemplaar
- Gebruik je dit lesmateriaal al in je onderwijs en is het voorgeschreven aan je studenten? Vraag dan kosteloos een gebruikersexemplaar aan via advies@boom.nl.
- Wordt het materiaal nog niet voorgeschreven en wil je het beoordelen? Vraag dan een beoordelingsexemplaar aan. Dat kan in de widget bovenaan deze productpagina. Om een aanvraag te kunnen doen moet je eerst inloggen met je boomaccount.
Vragen of advies?
Meer weten over deze editie of welke andere leermiddelen aansluiten bij jouw curriculum? Onze educatief adviseur denkt graag met je mee. Neem contact op via advies@boom.nl.