Professioneel communiceren met ouders en kinderen (3e druk)
Als (aanstaand) leerkracht in het primair onderwijs moet je van alles weten en kunnen. De actualiteit rond onderwijs en jeugdbeleid wijst uit dat het samenwerken met ouders een steeds grotere rol is gaan spelen in het werk van leerkrachten. Voor de ontwikkeling van kinderen is het goed als ouders betrokken zijn bij de school. Hoe kunnen leerkrachten die betrokkenheid op een positieve manier stimuleren?
In dit boek wordt de competentie ‘communiceren met ouders’ uitgewerkt. De theorie wordt in de eerste hoofdstukken duidelijk uiteengezet, waarbij de onderwerpen ‘school en ouders’, ‘communiceren’ en ‘gesprekken met ouders (en hun kinderen)’ behandeld worden. Uitgebreid wordt ingegaan op de ‘ouderschapstheorie’ met als centrale vragen: wat is typisch voor ouders en hoe kunnen leerkrachten daar rekening mee houden? Communiceren met ouders en kinderen vraagt van de leerkracht een houding waarin afstemming en vertrouwen een grote rol spelen. Deze twee houdingsaspecten komen in het tweede deel naar voren. In de laatste hoofdstukken komen de vaardigheden aan bod: hoe voer je een gesprek met ouders, op welke wijze kan ook het kind worden betrokken bij deze gesprekken, welke interventies kun je daarbij toepassen en wat doe je als het samenwerken met ouders moeilijk wordt?
Nieuw
Deze nieuwe druk is volledig geactualiseerd en bevat nieuwe voorbeelden en cases. Daarnaast is er meer aandacht voor het systeemgericht werken, het handelen vanuit een persoonlijke visie en ouder- en kindgesprekken. Er is een hoofdstuk toegevoegd over het voeren van kindgesprekken.
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
Op de nieuwe online omgeving staan handige checklists en hulpmiddelen, video’s van praktijksituaties, opdrachten en het online boek. In deze talige en creatieve (reflectie)opdrachten wordt betekenis gegeven aan de ervaringen, de gevoelens, de gedachten en de motieven die een rol spelen binnen de communicatie met ouders en hun kinderen. Daarbij komen persoonlijke kwaliteiten naar voren en worden leerpunten aangereikt.
Doelgroep
Dit boek is bedoeld voor Pabo-studenten en leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs. Ook is het boek geschikt voor anderen die beroepsmatig met kinderen en hun ouders werken.
Inleiding
1 School en ouders
1.1 Leefwerelden
1.2 Pedagogische opdracht van de school
1.3 Rollen van ouders
1.4 Ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie
1.5 Actieve en niet-actieve ouders
1.6 Niveaus van ouderbetrokkenheid
1.7 Typen scholen
1.8 Partnerschap
1.9 Visie op ouders
1.10 Passend onderwijs: handelingsgericht werken
2 Communiceren
2.1 Het communicatieproces
2.2 Inhouds- en betrekkingsniveau
2.3 Verbale en non-verbale communicatie
2.4 Lagen binnen communicatie
2.5 Communicatiestijlen
2.6 Storingen in de communicatie
2.7 Interculturele communicatie
2.8 Metacommunicatie
2.9 Communiceren met kinderen
3 Ouderschap
3.1 Ouders zijn ouders
3.2 Deskundigheid van ouders
3.3 Ouderschapstheorie
3.4 Basisvaardigheden
3.5 Timen en doseren
3.6 Emoties van ouders
3.7 Buf ferprocessen
3.8 Leefwereld
4 Gesprekken met ouders (en hun kinderen)
4.1 Niet-geplande gesprekken
4.2 Geplande gesprekken
4.3 Gesprekssoorten
4.4 Tienminutengesprek
4.5 Het huisbezoek
4.6 Lagen van communicatie
4.7 Gespreksvoorwaarden
5 Afstemming
5.1 Respect, openheid, veiligheid en (zelf )vertrouwen
5.2 Samen opvoeden
5.3 Afstemming als opdracht
5.4 Grenzen en gradaties
5.5 Aandacht
5.6 Luisteren
6 Vertrouwen
6.1 Zelfvertrouwen en assertiviteit
6.2 Vertrouwen: persoonlijkheid en vaardigheden
6.3 Vertrouwen vergroten
6.4 Vertrouwen in de ouders
7 Het voeren van een oudergesprek
7.1 Voorbereiding op het gesprek
7.2 Regulerende vaardigheden
7.3 Terugblik op het gesprek
8 Het voeren van een kindgesprek
8.1 Basishouding
8.2 Luisteren naar kinderen
8.3 Basisbehoef ten
8.4 Gesprekken met kinderen; de voorbereiding
8.5 Regulerende vaardigheden
8.6 Terugblik op het gesprek
9 Gespreksinterventies
9.1 Interventies in gesprekken
9.2 Ontvanger- en zendervaardigheden
9.3 Doelbewust interveniëren
9.4 De tien gespreksinterventies
10 Moeilijke situaties in de samenwerking met ouders
10.1 Als het mis dreigt te gaan …
10.2 Conflicten
10.3 Perspectiefneming
10.4 Omgaan met conflicten
10.5 De vier G’s
10.6 Voorkomen is beter …
10.7 Richtlijnen bij moeilijke gesprekken
10.8 Blijf positief
Afsluiting
Literatuur
Trefwoordenregister
Over de auteur
