
Bouwstenen: werken aan onderzoekend vermogen
De digitale methode Bouwstenen is een interactieve leermethode voor het opzetten, uitvoeren en onderbouwen van het praktijkonderzoek. Met Bouwstenen kunnen studenten eenvoudig in kaart brengen welke informatie zij op welk moment nodig hebben om beroepsproducten op te leveren. Bouwstenen helpt studenten om onderzoekend vermogen te ontwikkelen voor de toekomstige beroepspraktijk.
Bouwstenen werkt intuïtief, is functioneel en brengt studenten precies bij de relevante onderzoeksinformatie die ze op dat moment nodig hebben. Kritisch reflecteren op onderzoeksactiviteiten is een belangrijk onderdeel van het onderzoeksproces. Met Bouwstenen werken studenten individueel of met een projectgroep aan hun opdracht. Uiteraard is het ook voor docenten mogelijk om mee te kijken met de activiteiten van de student.
Studenten starten met het opzetten van een project dat aansluit op de beroepspraktijk. De uitwerking daarvan wordt gevisualiseerd in een canvas. Hierin kunnen studenten verschillende soorten kaarten leggen, die hen stapsgewijs brengen tot een goed en onderbouwd beroepsproduct.
In de kennisbank vinden studenten uitleg bij de aspecten die aan bod komen bij het ontwikkelen van beroepsproducten zoals:
- de verschillende typen praktijkprocessen;
- de op te leveren (deel)producten;
- de onderzoeksmethoden die daarvoor gebruikt kunnen worden;
- het reflecteren op het onderzoeks- en praktijkproces
Bouwstenen is geschikt voor studenten vanaf het eerste studiejaar tot en met hun afstudeerproject.
Het doel van Bouwstenen is om de student:
- bewust te maken van de rol van onderzoek in het beroep;
- leren onderzoekend te werken aan oplossingen in de eigen praktijk;
- te ondersteunen bij het plannen van ontwerp en onderzoeksactiviteiten;
- flexibel te laten werken op basis van wensen en eisen van stakeholders;
- te verleiden om een breed palet van methoden te verkennen en gebruiken;
- houvast te geven voor verantwoording van onderzoeksactiviteiten;
- de mogelijkheid te bieden om samen te werken met studenten uit andere domeinen.