Continu Benoemen en Woorden Lezen | Basisset
In de basisset van de Continu Benoemen en Woorden Lezen (CB&WL) vind je alle materialen die je nodig hebt om de CB&WL bij 25 leerlingen af te nemen.
MeerMet de Continu Benoemen & Woorden Lezen-test (CB&WL) screen je leerlingen op taal-leesstoornissen, waaronder dyslexie. De test meet de snelheid van het hardop benoemen van series kleuren, cijfers, plaatjes en letters en het hardop lezen van woorden.
In de basisset van de Continu Benoemen en Woorden Lezen (CB&WL) vind je alle materialen die je nodig hebt om de CB&WL bij 25 leerlingen af te nemen.
MeerJe hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Dit product bevat een set van 25 scoreformulieren voor de CB&WL. Bij de scoreformulieren ontvang je een unieke code, het zogenoemde 'token'.
MeerJe hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Populatie: kinderen en jongeren van 5;10 tot en met 16;3 jaar
Meetpretentie: screening van taal-leesstoornissen
Benodigd materiaal: zes herbruikbare stimuluskaarten en een scoreboekje per leerling.
COTAN-beoordeling: de COTAN heeft de CB&WL positief beoordeeld. De complete beoordeling vind je in de online COTAN Documentatie.
Met de CB&WL meet je de snelheid van het hardop benoemen van visueel aangeboden series bekende stimuli en van het lezen van woorden. Hiermee kun je op eenvoudige wijze leerlingen op taal- en leesstoornissen screenen.
Het onderdeel Continu Benoemen (CB) bevat vier taken:
Het onderdeel Woorden Lezen (WL) bevat twee taken:
Wijze van afnemen: op papier, individueel
Duur van de afname: enkele minuten per taak (inclusief instructie), afhankelijk van de benoem- en leessnelheid van het kind
Aantal taken: afhankelijk van de leeftijd: 2 (t/m 6;9 jaar), 5 (6;10 t/m 7;3 jaar), 6 (vanaf 7;4 jaar)
De test kan worden afgenomen door: taalspecialisten (zoals logopedisten, leesspecialisten, psychologen en (ortho)pedagogen)
In de gebruikershandleiding vind je per subtest een uitgebreide afname-instructie. De gebruikershandleiding zit in de basisset.
Let op! De Een-Minuut-Test B (EMT-B) is een uitgave van Pearson en kan om die reden niet bij CB&WL worden meegeleverd. Je kunt de EMT-B bij Pearson bestellen.
De test wordt gescoord door: taalspecialisten (zoals logopedisten, leesspecialisten in en buiten het onderwijs, (neuro)psychologen en orthopedagogen).
Duur van de scoring en normering: enkele minuten per taak
Gerapporteerde normen: standaardscore in Wechsler-meetschaal, 90% betrouwbaarheidsinterval en classificatie; op de zes losse en drie combinatietaken (woordlezen, alfanumeriek benoemen en non-alfanumeriek benoemen).
Bij aanschaf van de basisset van de CB&WL ontvang je een set van 25 scoreformulieren, inclusief credits om 25 keer te normeren. Als deze scoreformulieren op zijn dien je nieuwe aan te schaffen.
Op het scoreformulier vul je de behaalde scores in. Bij de scoreformulieren ontvang je een unieke code, het zogenoemde 'token'. Hiermee kun je de afgenomen test normeren in het Boom testcentrum, de online omgeving waar je toetsen, tests en vragenlijsten van Boom kunt afnemen, scoren, normeren, rapporteren en analyseren. Een handleiding hiervoor vind je in het Boom testcentrum onder 'Help'.
Let op: Om alle functionaliteiten van het Boom testcentrum optimaal te gebruiken, raden wij de webbrowsers Google Chrome en Mozilla Firefox aan.
Gebruik van andere webbrowsers kan tot gevolg hebben dat niet alle functionaliteiten van het Boom testcentrum beschikbaar zijn of naar wens functioneren.
De uitslag wordt gerapporteerd in: standaardscore in Wechsler-meetschaal, 90% betrouwbaarheidsinterval en classificatie; op de zes losse en drie combinatietaken (woordlezen, alfanumeriek benoemen en non-alfanumeriek benoemen).
Rapportage: op individueel niveau
Het rapport kan worden geïnterpreteerd door: taalspecialisten (zoals logopedisten, leesspecialisten in en buiten het onderwijs, (neuro)psychologen en orthopedagogen).
Bekijk een voorbeeld van een individueel profiel.
De standaardscores op de Wechsler-schaal zijn normaal verdeeld met een gemiddelde van 10, een standaarddeviatie van 3, en een bereik van 1 tot 19. Een standaardscore van 1 betekent de ‘slechtste’ prestatie (corresponderend met de langzaamste tijden) op een bepaald leeftijdsniveau, en een standaardscore van 19 de ‘beste’ prestatie (corresponderend met de snelste tijden).
Als ‘subnormale’ standaardscores worden doorgaans beschouwd de scores van 7 of lager. Een score van 7 komt neer op het gemiddelde (= 10) minus één standaarddeviatie (3).
Meer informatie over de interpretatie van de Wechsler-scores vind je in de gebruikershandleiding van de CB&WL (zit in de basisset).
Op deze pagina vind je (gratis) downloads die horen bij de CB&WL.
Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de CB&WL.
Het toetsmateriaal bestaat uit zes Stimuluskaarten, een afdekblad en Scoreformulieren.
Het token dat je bij de scoreformulieren ontvangt moet je binnen een jaar inwisselen in het Boom testcentrum voor digitale normeringen (credits). De digitale normeringen van de CB&WL zijn 5 jaar geldig.
Ja, de COTAN heeft de CB&WL positief beoordeeld. De complete beoordeling vind je in de online COTAN Documentatie.
Boom uitgevers Amsterdam vindt privacy belangrijk en heeft het ‘Convenant Digitale Onderwijsmiddelen en Privacy – Leermiddelen en toetsen’ ondertekend. Lees het Convenant in 10 punten samengevat en onze Privacy Policy.
De zesde taak van de CB&WL is het afnemen van de EMT-B-leeskaart ten behoeve van de zogenoemde ‘T50-bepaling’. Dat wil zeggen dat de leerling wordt gevraagd de woorden van de EMT-B-leeskaart van boven naar beneden zo vlug en duidelijk mogelijk op te lezen tot en met het 50ste woord. Je noteert de totale leestijd die de leerling nodig heeft om tot en met het woord ‘meegeven’ te komen. Dat is de ruwe score. Het 50ste woord zal dus altijd bereikt (moeten) worden. Mocht een leerling echt niet in staat zijn om de woorden tot en met het 50ste woord te lezen, noteer dan (in het normeringsonderzoek gevonden) de maximale score van 304 seconden als ruwe score en noteer deze keuze in het opmerkingen-veld van het individueel profiel zodat je dat mee kunt nemen bij de interpretatie. Let op! Je volgt voor de afname van deze zesde taak van de CB&WL dus niet de instructie van de EMT, maar de afname-instructie zoals deze is opgenomen op pagina 27 en 28 van de Gebruikershandleiding.
De Een-Minuut-Test B (EMT-B) is een uitgave van Pearson en kan om die reden niet bij CB&WL worden meegeleverd. Je kunt de EMT-B bij Pearson bestellen.
De gekozen meetschaal met standaardscores voor zowel de vier CB-taken als de twee leestaken is de Wechsler-meetschaal, die ook gebruikt wordt in de bekende intelligentietests met Wechslers naam (bijvoorbeeld de WISC of de WAIS) en in leestests met echte woorden (EMT-A, -B) en pseudowoorden (De Klepel).
De standaardscores op deze schaal hebben een ‘normale’ verdeling met een gemiddelde van 10, een standaarddeviatie van 3, en een bereik van 1 tot 19. Een standaardscore van 1 betekent de ‘slechtste’ prestatie (corresponderend met de ‘langzaamste tijden’) op een bepaald leeftijdsniveau, en een standaardscore van 19 de ‘beste’ prestatie (die score correspondeert met de snelste tijden). Als ‘subnormale’ standaardscores worden doorgaans beschouwd de scores van 7 of lager. Een score van 7 komt neer op het gemiddelde (= 10) minus één standaarddeviatie (3).
Voor de interpretatie worden de standaardscores omgezet in een classificatie. Daarbij geldt de volgende omzetting:
Standaardscore |
Classificatie |
1 |
stoornis |
2 |
stoornis |
3 |
stoornis |
4 |
stoornis |
5 |
stoornis |
6 |
stoornis |
7 |
beneden gemiddeld |
8 |
laag-gemiddeld |
9 |
laag-gemiddeld |
10 |
gemiddeld |
11 |
hoog-gemiddeld |
12 |
hoog-gemiddeld |
13 |
boven gemiddeld |
14 |
zeer goed |
15 |
zeer goed |
16 |
zeer goed |
17 |
zeer goed |
18 |
zeer goed |
19 |
zeer goed |
‘Beneden gemiddeld’ is dus een lagere classificatie dan
‘laag-gemiddeld’. De laatste categorie staat voor de standaardscores 8 en 9 en
weerspiegelt de categorie van 11 en 12 ‘hoog-gemiddeld’.