Nederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën | Basisset
In de basisset vind je alle materialen die je nodig hebt om de NVEL af te nemen bij 25 leerlingen.
MeerMet de NVEL krijg je inzicht in de mate waarin jouw leerlingen gebruikmaken van bepaalde leerstrategieën. Op basis daarvan kun je hen handvatten aanreiken om de inzet van leerstrategieën te verbeteren.
In de basisset vind je alle materialen die je nodig hebt om de NVEL af te nemen bij 25 leerlingen.
MeerJe hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Met deze afname-eenheden kun je de NVEL normeren in het Boom testcentrum. Je ontvangt na je bestelling een token per e-mail, die je kunt verzilveren in het Boom testcentrum.
MeerJe hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Doelgroep: klas 1, 2 en 3 voortgezet onderwijs (alle niveaus met uitzondering van praktijkonderwijs), voor de groepen 7 en 8 basisonderwijs is er het NVEL-zusje Leerstrategieën 7-8
Meetpretentie: mate van gebruik van veertien leerstrategieën
Materiaal: online vragenlijst (afname in het Boom testcentrum)
Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren die een leerling bewust kan inzetten om het leren zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ze geven de leerling aan hoe ze moeten leren en zijn onlosmakelijk verbonden met het begrip 'zelfregulerend leren'. Het effectief inzetten van leerstrategieën zorgt ervoor dat een leerling zelfregulerend kan leren. Dat wil zeggen dat hij in staat is het eigen leren in goede banen te leiden, te evalueren, bij te sturen en zichzelf te motiveren voor het leren.
De Nederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën neem je digitaal af en bevat 144 items. Hiermee inventariseer je bij leerlingen in de eerste drie leerjaren van het voortgezet onderwijs in welke mate zij de diverse leerstrategieën gebruiken.
De 14 leerstrategieën die gemeten worden:
Weet je welke leerstrategieën individuele leerlingen of een hele klas onvoldoende inzetten, dan kun je ze handvatten geven om deze leerstrategieën beter te gaan gebruiken. Daarmee gaan ze beter leren, raken ze meer gemotiveerd voor school en halen ze meer uit zichzelf. Inzicht in de leerstrategieën die leerlingen juist vaak gebruiken geeft bovendien inzicht in wat ze goed kunnen en waar hun talenten liggen als het gaat om leren.
Wijze van afnemen: online in het Boom testcentrum | klassikaal en individueel
Duur van de afname: 20 tot 30 minuten
Aantal items: 144
De vragenlijst kan worden afgenomen door: docenten, mentoren, zorgcoördinatoren, psychologen, orthopedagogen, testassistenten
De Nederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën (NVEL) kan op elk moment van het jaar worden afgenomen.
De NVEL kent geen tijdslimiet. Een gemiddelde leerling heeft 20 tot 30 minuten nodig om de vragen te beantwoorden. Trage of bedachtzame leerlingen mogen worden aangespoord sneller te werken.
Leerlingen maken de NVEL online in het Boom testcentrum, de online toetsomgeving van Boom. Dat kan klassikaal op school, maar ook individueel of ‘op afstand’. De leerling beantwoordt in 20 à 30 minuten 144 vragen op een zogenoemde ‘driepuntsschaal’: ‘ja’, ‘weet niet’ of ‘nee’. Na afloop genereer je binnen een paar minuten een rapport per leerling of per groep. Lees in dit document hoe je de NVEL klaarzet en afneemt.
Neem je de NVEL klassikaal af en moet je de vragenlijst dus voor veel leerlingen klaarzetten? Vraag dan naar de mogelijkheden om deze gegevens veilig en gemakkelijk vanuit Magister of Somtoday in het Boom testcentrum te importeren: neem hiervoor contact op met onze klantenservicemedewerkers via klantenservice@boomtestonderwijs.nl.
Om een rapport te genereren heb je credits nodig. Deze kun je per 5, 10 en 25 afnames bestellen.
De test wordt gescoord door: docenten, mentoren, zorgcoördinatoren, psychologen, orthopedagogen, testassistenten
Duur van het scoren en normeren: enkele minuten (via het Boom testcentrum)
Gerapporteerde normen: zes normeringsklassen ('zeer laag' tot en met 'zeer hoog')
Jouw leerlingen maken de NVEL online in het Boom testcentrum. Na afloop genereer je binnen een paar minuten een rapport per leerling of per groep. Scoring en normering gebeuren dus automatisch. Je hoeft voorafgaand aan de afname alleen het juiste leerjaar te selecteren om een overzichtelijk rapport te kunnen genereren.
Om een rapport te genereren heb je normeringen nodig. Deze kun je per 5, 10 en 25 afnames bestellen.
Neem je de NVEL klassikaal af en moet je de vragenlijst dus voor veel leerlingen klaarzetten? Vraag dan naar de mogelijkheden om deze gegevens veilig en gemakkelijk vanuit Magister of Somtoday in het Boom testcentrum te importeren: neem hiervoor contact op met onze klantenservicemedewerkers via klantenservice@boomtestonderwijs.nl.
In het boek Zelfregulerend leren vind je handvatten voor het versterken van de leerstrategieën mocht blijken dat leerlingen bepaalde leerstrategieën onvoldoende inzetten.
Met de trainingskaarten wordt het makkelijk om in de praktijk met deze strategieën aan de slag te gaan. De 64 vrolijk geïllustreerde kaarten bevatten praktische oefeningen op basis van de strategieën uit het boek. En met de poster voor in de klas geef je leerlingen een geheugensteuntje om de juiste leerstrategieën in te zetten.
Rapport: op individueel en groepsniveau
Het rapport kan worden geïnterpreteerd door: docenten, mentoren, zorgcoördinatoren, psychologen, orthopedagogen, testassistenten
De NVEL rapporteert op het gebied van:
In de gebruikershandleiding en verantwoording zijn drie voorbeeldrapporten opgenomen en worden aan de hand daarvan drie praktijkvoorbeelden beschreven die je kunnen helpen het NVEL-rapport te interpreteren en met de uitslag aan de slag te gaan.
Bekijk een voorbeeld van een individueel rapport.
Bekijk een voorbeeld van een groepsrapport.
Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de Nederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën.
De basisonderwijsversie van de NVEL is in 2021 onder de naam Leerstrategieën 7-8 verschenen en is in te zetten in de groepen 7 en 8 van het reguliere basisonderwijs.
De NVEL heeft (nog) geen normen voor hbo en wo, maar is daar wel toepasbaar. Weliswaar is het dan niet mogelijk om te duiden hoe hoog een bepaalde student op een strategie scoort in vergelijking met wat ‘normaal’ is in de doelgroep, maar wel is na te gaan welke leerstrategieën door de student(en) worden onderbenut en welke al wel adequaat worden ingezet. Coaching of begeleiding kan dan worden toespitsen op de leerstrategie die de student nog onvoldoende beheerst. De NVEL geeft dus inzicht in de manier van leren van een student en geeft aan waar nog verbetering te boeken valt.
Eind 2019 verscheen van de hand van NVEL-auteur Pieternel Dijkstra het boek Effectiever studeren, bedoeld voor studiecoaches en docenten in het hoger onderwijs (hbo en wo). Daar lopen immers veel studenten vast omdat ze niet weten hoe ze effectief moeten studeren. En dat terwijl er veel druk op zit om de studie op tijd af te ronden. Deze studenten goed begeleiden bij het juist hanteren van leerstrategieën kan veel opleveren in termen van studieprestaties, psychisch welzijn van de student en studierendement.
De LSQ en de MSLQ brengen, net als de NVEL ook een aantal leerstrategieën in kaart, maar minder dan de NVEL. De LSQ en MSLQ meten niet alleen een beperkter aantal leerstrategieën maar zijn ook gebaseerd op veel ouder onderzoek en oudere literatuur. Zowel de LSQ als de MLSQ stammen uit (begin van) de jaren ‘90 van de vorige eeuw. Recente inzichten over leerstrategieën en motivatie zijn in deze twee vragenlijsten dus niet meegenomen. De vragenlijsten kennen voor het Nederlandse taalgebied en het Nederlandse onderwijssysteem bovendien geen normscores.
De NVEL is daarentegen gebaseerd op een meta-analyse uit 2012 en is derhalve gebaseerd op veel recentere inzichten over leerstrategieën. Bovendien zijn voor alle onderwijsniveaus (m.u.v. praktijkonderwijs) en de eerste drie leerjaren van het voortgezet onderwijs normscores ontwikkeld. Het is daarmee mogelijk om te duiden hoe hoog een bepaalde leerling op een strategie scoort in vergelijking met wat ‘normaal’ is in de doelgroep. Met de NVEL is na te gaan welke leerstrategieën door de leerling(en) worden onderbenut en welke al wel adequaat worden ingezet. Coaching of begeleiding kan dan worden toespitsen op de leerstrategie die de leerling nog onvoldoende beheerst. De NVEL geeft dus inzicht in de manier van leren van een leerling en geeft aan waar nog verbetering te boeken valt.
Neem je de NVEL klassikaal af en moet je de vragenlijst dus voor veel leerlingen klaarzetten? Vraag dan naar de mogelijkheden om deze gegevens veilig en gemakkelijk vanuit Magister of Somtoday in het Boom testcentrum te importeren: neem hiervoor contact op met onze klantenservicemedewerkers via klantenservice@boomtestonderwijs.nl.
Op deze pagina vind je downloads die horen bij de Nederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën.