
Trauma in ontwikkeling
Diagnostiek tussen kwetsbaarheid en veerkracht
In de negende masterclass van het Curriculum Psychodiagnostiek staat de diagnostiek van trauma centraal – met bijzondere aandacht voor de ontwikkeling door de levensloop heen.
In de negende masterclass van het Curriculum Psychodiagnostiek staat de diagnostiek van trauma centraal – met bijzondere aandacht voor de ontwikkeling door de levensloop heen. Deze dag wordt verzorgd door prof. dr. Elisa van Ee, klinisch psycholoog, psychotraumatherapeut, systeemtherapeut en bijzonder hoogleraar Psychotrauma in ontwikkelingsperspectief aan de Radboud Universiteit, en door Anouk van Berlo, klinisch psycholoog en psychotherapeut.
Wat betekent het om trauma te diagnosticeren als je kijkt naar gehechtheid, ontwikkeling, systeem en neurobiologische impact? Hoe ga je om met comorbiditeit en complexiteit? In deze masterclass verkennen we trauma vanuit een breed, transdiagnostisch en mensgericht perspectief.
- Concept trauma, complex trauma en PTSS
- Veelgemaakte fouten en veelvoorkomende vragen rondom diagnostiek
- Beperkingen van DSM
- Inventarisatie leervragen/verwachtingen deelnemers
- Gevolgen van trauma in de ontwikkeling
- Emotieregulatie, zelfbeeld, mentaliseren en epistemisch vertrouwen als transdiagnostische factoren
- Voordelen van alternatieve diagnostische modellen zoals HiTOP en RDoC
- Wisselwerking tussen ontwikkeling en context
- Systemisch perspectief en sociaal-interpersoonlijk raamwerkmodel
- Familielevenscyclus en Intergenerationele overdracht
- Reflectie op eigen positie

is bijzonder hoogleraar Psychotraumatologie in ontwikkelingsperspectief aan de Radboud Universiteit en hoofdopleider Psychotherapie bij het SPON. Daarnaast is zij klinisch psycholoog, systeemtherapeut en wetenschappelijk hoofd van het Topklinisch Psychotraumacentrum Zuid-Nederland (Reinier van Arkel). Na een internationale loopbaan als traumatherapeut in zowel de kinder- als volwassenenpsychologie ontwikkelde zij een onderzoekslijn rond de rol van sociale relaties bij herstel van trauma na oorlog en geweld. Haar werk kenmerkt zich door een holistische visie, het overstijgen van disciplinaire grenzen en de ambitie om innovatieve interventies te ontwikkelen, evalueren en implementeren in complexe zorgpraktijken.

is klinisch psycholoog en psychotherapeut met brede ervaring in de diagnostiek en behandeling van (complexe) psychotraumaklachten en persoonlijkheidsproblematiek. Ze werkt jarenlang binnen de forensische psychiatrie en in hoogspecialistische traumabehandelcentra. Momenteel is zij verbonden aan het Psychotraumacentrum Zuid Nederland, onderdeel van Reinier van Arkel. Zij is geregistreerd Psychotraumatherapeut (NtVP), EMDR Europe Practioner en senior schematherapeut. Daarnaast geeft zij les in Narratieve Exposure Therapie via de ARQ Academy.
Voor deze nascholing wordt accreditatie aangevraagd bij
- Psychiaters bij de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP);
- Klinisch (neuro)psychologen bij het Accreditatiebureau FGzPt;
- Psychotherapeuten bij de Nederlandse Vereniging Psychotherapie (NVP);
- Eerstelijnspsychologen bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).
Kosten
Het inschrijfgeld bedraagt € 455,-.
Oud-deelnemers van een cursusweek Integratieve Theoriegestuurde Psychodiagnostiek en van de eerdere masterclasses binnen dit curriculum betalen € 395,-.
Voor AIOS en zij die een reguliere beroepsopleiding volgen tot gz- of klinisch (neuro-)psycholoog of psychotherapeut geldt een speciaal tarief van € 275,- (met een verklaring van de opleider).
Inschrijven
Wil je masterclass 9 bijwonen op vrijdag 7 november 2025, schrijf je dan in via bovenstaande button.
Annulering
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Het belang van psychodiagnostiek
Psychodiagnostiek is een essentieel onderdeel in het handelen van elke clinicus. Het doel van de psychodiagnostiek is het op systematische wijze in kaart brengen van trekken en symptomatologie, van de sterke en zwakke kanten van de patiënt op het gebied van o.a. affectregulatie, cognitieve vaardigheden, sociale vaardigheden, sociaal emotionele informatieverwerking, hechting en afweer, ook beoogt het zicht te krijgen op de innerlijke objectrelaties van de patiënt, diens zelfbeeld, innerlijke conflicten en pijngebieden en manieren waarop hiermee wordt omgegaan.
Zonder theorie is psychodiagnostiek uitvoeren niet mogelijk. De psychodiagnostiek vereist kennis van verschillende theoretische modellen zoals de objectrelatie theorieën, de structurele benadering, de zelfpsychologie, hechtingstheorieën, theorieën over emotieregulatie, en over de ontwikkeling van vaardigheden en functies gedurende de levensloop.
Recent zijn ook andere modellen in de belangstelling gekomen, zoals de netwerktheorie, waarin op bottom up wijze clusters van symptomen en trekken worden geïdentificeerd en hun onderlinge relaties worden weergegeven. In deze theorie spreekt men ook van symptoomtrajecten met als vraag waarom bij de ene persoon symptomen “uitdoven” en bij de andere persoon de ontwikkeling van de symptomatologie leidt tot uiteindelijk een manifeste toestand van psychopathologie. Daarnaast moet in dit kader ook de Hiërarchische Taxonomie van Psychopathologie (HiTOP) genoemd worden, waarbij nadruk ligt op factoren die symptomen en trekken overstijgen. Met name in deze twee modellen lijkt het onderscheid tussen traits en symptomatologie te vervagen.
De psychodiagnostiek kan dan ook met recht een ingewikkeld vak genoemd worden dat een blijvende nadruk op kennisvergaring nodig maakt teneinde dit deel van de professie op kwalitatief verantwoorde wijze uit te kunnen oefenen.
Het curriculum Psychodiagnostiek
Dit curriculum beoogt een reeks masterclasses aan te bieden, waarin de vigerende wetenschappelijke inzichten, de klinisch theoretische modellen en visies alsmede de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk aan de orde komen.
De masterclasses worden opgebouwd in de vorm van een afwisseling van aandacht voor de stand van de wetenschap, klinisch-theoretische verdieping en ook praktische toepassing door middel van casuïstiek uit jouw eigen praktijk. De masterclasses zullen worden verzorgd door gerenommeerde docenten, wetenschappers en/of ervaren clinici.
Het uiteindelijke doel van de masterclasses is dat je op de hoogte blijft van de state of the art van het vakgebied van de psychodiagnostiek en jouw kennis en kunde kan verbreden en verdiepen.
Commissieleden
_w500_h500_bg.png)
_w500_h500_bg.png)
is geregistreerd klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor/leertherapeut gedragstherapie en supervisor NVP. Zij is als docent psychodiagnostiek verbonden aan meerdere postmasteropleidingen en geeft supervisie psychodiagnostiek aan psychologen in opleiding tot GZ-psycholoog, aan GZ-psychologen in opleiding tot klinisch psycholoog en aan psychotherapeuten in opleiding. Ze is specialist op het gebied van de psychodiagnostiek, in het bijzonder op het gebied van de theoriegestuurde dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van o.a. persoonlijkheidsvragenlijsten. Haar werk kenmerkt zich door een voortdurend streven naar integratie van theoretische modellen, wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk.
_w500_h500_bg.png)
is psychiater en senior onderzoeker bij de Parnassiagroep, PsyQ Haaglanden, afdeling Angststoornissen locatie Lijnbaan en het Mark van der Gaag Research Center (MRC) op de Zoutkeetsingel in Den Haag. Als onderzoeker is hij verbonden aan de Parnassia Academie en de Vrije Universiteit Amsterdam, faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen. Hij is docent complexe psychopathologie bij de RINO groep Utrecht en Amsterdam voor de opleiding tot klinisch psycholoog en betrokken bij de opleiding van psychiaters in de regio Den Haag.
_w500_h500_bg.png)
_w500_h500_bg.png)
is klinisch psycholoog, psychotherapeut en is werkzaam als opleider en supervisor. Hij heeft zich de afgelopen dertig jaar vooral gespecialiseerd in (persoonlijkheids-)diagnostiek en indicatiestelling binnen een theoriegeïntegreerd en contextueel kader. Hij was werkzaam als (waarnemend) hoofd Psychodiagnostiek bij Altrecht, en (waarnemend) P-opleider bij Altrecht en psychologenpraktijk Perspectief. Tot voor kort maakte hij deel uit van het bestuur van de Stichting Wetenschapsbevordering Klinisch psycholoog en Klinisch neuropsycholoog en was hij daarbinnen secretaris van het Wetenschapsfonds. Jaarlijks geeft hij samen met dr. Liesbeth Eurelings-Bontekoe een intensieve cursusweek in de integratieve theoriegestuurde psychodiagnostiek. Hij is betrokken bij de GZ- en KP-opleiding aan de RINO Groep te Utrecht.
Informatie
Voor wie?
Deze masterclass is ontworpen voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten en andere professionals binnen de ggz die zich willen verdiepen in diagnostiek en behandeling van trauma.