Tijdens workshoprondes 1 & 2 kun je kiezen uit onderstaande workshops.
Workshopronde 1
Je klas als creatieve schrijfwerkplaats – Valesca van Diejen
Creatief schrijven met leerlingen is een feestje! Met speelse, laagdrempelige en zorgvuldig opgebouwde schrijfopdrachten ervaar je bij deze workshop zelf plezier van schrijven. Je creatieve hersenhelft gaat aan, je zet je verbeeldingskracht in en speelt met taal. Met de opdrachten maak jij morgen van jouw klas een schrijfwerkplaats waar geëxperimenteerd mag worden. Mooi, want creatief schrijven draagt bij aan de taal- en leesvaardigheid van je leerlingen en sluit aan bij het nieuwe kerndoel 3B: De leerling gebruikt taal op een creatieve manier.
Nieuwe taaleisen in het mbo – Erna van Koeven
Hoe gaat het verder met het taalonderwijs in het mbo? Er wordt veel over nagedacht, er zijn allerlei mooie initiatieven en er is een adviesrapport over de herijking van de eindtermen. In deze bijeenkomst gaan we in gesprek over de toekomst van het taalonderwijs in het mbo.
Woorden geven aan je denken - Mirjam Poolster
Rijke teksten als basis voor het denken: in deze workshop ga je zelf aan de slag en leer je vragen te formuleren die het denken van je leerlingen ‘aanzetten’. Je maakt kennis met verschillende technieken die leerlingen en studenten stimuleren om hun denken in eigen woorden te vangen.
Graadmeter Leesvaardigheid: een nieuw diagnostisch middel - Yvonne Hobma & Lize Hiemstra
In deze workshop vertellen methodemaker Lize Hiemstra en docent Nederlands Yvonne Hobma je meer over een nieuw en sympathiek alternatief voor de (instap)toets leesvaardigheid dat zowel op het vmbo als mbo kan worden gebruikt. Met de Graadmeter Leesvaardigheid wordt voorlezen ingezet als indicatie en monitoring voor leesvaardigheid en kunnen moeilijke lezers vroegtijdig in kaart worden gebracht. Kom meer te weten over dit diagnostische middel en hoe je deze zelf eenvoudig kunt toepassen.
Workshopronde 2
AI in de les Nederlands - Anneke Smits
Al die prachtige verslagen die rechtstreeks van ChatGPT komen… Als docent Nederlands zit je meestal niet te wachten op de nieuwe huiswerkvriend van je leerlingen en studenten. Maar is het vechten tegen de bierkaai of moet je juist het ijzer smeden als het heet is? In deze workshop denk je na over hoe je leerlingen en studenten AI-geletterd maakt én wanneer je AI vriendelijk doch beslist de deur van het lokaal wijst.
Filmscript als lesscenario - Job Tichelman
Film- en toneelteksten bieden interessante aanknopingspunten voor de les Nederlands. Ze kunnen het klassikaal lezen van teksten enorm verlevendigen en daarmee bevorderen. Leerlingen kunnen zich direct verplaatsen in personages en vervolgens zelf verder schrijven aan scènes. Job Tichelman is docent Nederlands én scenarioschrijver. Hij werkt samen met jongeren aan het maken van films en gaat in deze workshop met je aan de slag om op een laagdrempelige manier met filmscripts in de les Nederlands te werken.
Teamwerk van Nederlands en Natuur & Zorg: samen aandacht voor taalsteun in de vakles - In gesprek met Ilona de Milliano & Tatum Roijers
Taalvaardigheid en kennis van taal is belangrijk voor álle vakken op het vmbo. Voor veel leerlingen gaat het leren niet vanzelf. Vaak speelt taal daarin een doorslaggevende rol. Immers: elke vakdocent is een taaldocent. Gezamenlijk optrekken is dan ook cruciaal, bijvoorbeeld in het ontwikkelen van lesactiviteiten. Maar hoe geef je in de weerbarstige praktijk handen en voeten aan geïntegreerd taalonderwijs?
In dit gesprek gaan we in op de positie van het vak Nederlands en de rol van vakdocenten. Wat kun (en moet) je als docent Nederlands doen om je leerlingen en collega's te ondersteunen? Marjolijn Voogel praat met docent Nederlands Ilona de Milliano en haar collega Tatum Roijers, docent biologie. Zij vertellen over de aanpak op hun school. Wat gaat goed? Wat kan beter? Mooie adviezen voor docenten Nederlands die op zoek zijn naar handvatten voor constructieve samenwerking met andere vakdocenten.
Young Adult-literatuur: verken de mogelijkheden! - Linda Ackermans
Young Adult-boeken zijn populair onder jongeren en uitstekend te gebruiken in het onderwijs. In deze workshop verken je de mogelijkheden van YA-boeken: hoe zet je ze in, wat is de meerwaarde van deze boeken en welke titels zijn geschikt? Je gaat aan de slag met een concrete werkvorm: 'de jongerenbril-benadering'. Leerlingen/studenten onderzoeken hoe de adolescentie wordt voorgesteld in YA-boeken en hoe die verbeelding aansluit bij het ‘echte’ leven. Inspiratie en nuttige tips voor in de klas gegarandeerd!