_w600.png)

Kinder- en jeugd-ggz
Voorbij labels en stigma – Ethiek, systeem en nuance in de jeugdzorg
Tijdens dit symposium verkennen we de spanningsvelden in de kinder- en jeugdpsychiatrie aan de hand van vier plenaire lezingen en een tweetal interactieve workshoprondes. We bieden geen snelle antwoorden, maar een dag vol verdieping, praktijkgerichte inzichten en ruimte voor reflectie.
Ethiek, systeem en nuance in de jeugdzorg
In de jeugdzorg is de reflex tot labelen vaak sterker dan de ruimte voor nuance. Tegelijkertijd worstelen veel professionals met ethische vragen, systeemdruk en de impact van stigmatisering op jonge levens. Hoe zorgen we dat vroegsignalering geen overdiagnostiek wordt? Hoe werken we mét het systeem in plaats van eromheen? En hoe gaan we om met morele stress als we moeten kiezen in een veld van tekorten?
Tijdens dit symposium verkennen we de spanningsvelden in de kinder- en jeugdpsychiatrie aan de hand van vier plenaire lezingen en een tweetal interactieve workshoprondes. We bieden geen snelle antwoorden, maar een dag vol verdieping, praktijkgerichte inzichten en ruimte voor reflectie.
Met bijdragen van o.a.:
- Branco van Hulst & Sanne Werkhoven over de status van ADHD en ASS als classificaties, en de langetermijnimpact op het kind
- Christel Hessels over borderline-labels bij jongeren en wat echt helpt volgens jongeren zelf
- Kim Jonkman (NAR) over wat mensen met ASS later in hun leven als zinvolle hulp ervaren
- Arne Popma over waarom pubermeiden vaker in de GGZ belanden en jongens in detentie
Workshops over onder meer:
Crisisinterventies bij emotieregulatieproblemen, morele stress in de praktijk, systemisch werken voorbij de DSM, en lichter samenwerken met het systeem.
Jongeren en hun naasten benoemen dat een diagnose hen helpt om hun problemen te begrijpen en richting te geven aan verandering in hun leven. Regelmatig komen jongeren bij het expertisecentrum vroege interventie HYPE met de vraag: ‘Heb ik borderline’? Echter, het label borderline is beladen en dat is niet voor niets: een borderline persoonlijkheidsstoornis is een van de meest gestigmatiseerde classificaties in de maatschappij, onder cliënten, hun naasten én professionals. Dit spanningsveld vraagt een aanscherping van het doel en de vorm van diagnostiek, met een focus op de relationele ontwikkeling als centrale ontwikkelingstaak van de adolescentie en jonge volwassenheid.
Autismezorg is vaak gestandaardiseerd, maar sluit die eigenlijk aan op wat mensen zélf als helpend ervaren? In deze lezing deel ik inzichten uit mijn promotieonderzoek naar ondersteuningsgebruik onder ouders en volwassenen met autisme. Ik laat zien welke vormen van hulp het meest worden gebruikt, wat mensen als helpend ervaren – en waarom dat niet altijd hetzelfde is. Ook bespreek ik de verschillen tussen ouders en volwassenen in behoeften en verwachtingen. Wat kunnen professionals hiervan leren? Hoe kunnen we zorg bieden die beter past bij de praktijk, de persoon én de context?
Dagvoorzitters

is kinder- en jeugdpsychiater, Radboudumc en Karakter Universitair Centrum te Nijmegen. Bijzonder hoogleraar Autismespectrumstoornissen, Leiden Institute of Brain and Cognition.

is kinder- en jeugdpsychiater/systeemtherapeut, hoogleraar en afdelingshoofd Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Amsterdam UMC, locatie AMC te Amsterdam. Directeur van de Academische Werkplaats Kinder- en Jeugdpsychiatrie bij Levvel.
Sprekers

is klinisch psycholoog en specialiseerde zich zowel in haar klinisch werk als in haar wetenschappelijk onderzoek in het beter begrijpen van en het verbeteren van behandeling voor jongeren met persoonlijkheidsproblemen. Zij promoveerde aan de Universiteit Utrecht op basis van onderzoek gericht op het begrijpen van en omgaan met anderen door jongeren met kenmerken van borderline persoonlijkheidsstoornissen. Sinds 2016 staat zij aan het hoofd van het expertisecentrum vroege interventie HYPE, onderdeel van GGz Centraal.

is promovendus en coördinator van het Nederlands Autisme Register (NAR), een groot langlopend onderzoek onder mensen met autisme. Haar onderzoek richt zich op de ondersteuning van mensen met autisme: welke vormen van hulp (zoals behandeling, medicatie of begeleiding) zij krijgen en hoe zij deze ervaren. Haar doel is om bij te dragen aan beter passende zorg voor mensen met autisme.
Voor deze nascholing wordt accreditatie aangevraagd voor
- Psychiaters bij de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP)*;
- Klinisch (neuro)psychologen bij het Accreditatiebureau FGzPt;
- Eerstelijnspsychologen bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP);
-
Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG).
Mocht je vereniging hierboven niet vermeld zijn, neem dan contact met ons op.
Let op: voor accreditatie is het voor online deelnemers noodzakelijk dat zij het gehele programma live volgen. Op een later moment terugkijken is niet mogelijk.
* Accreditatie door de NVvP wordt standaard toegekend, daar Boom Academy instellingsaccreditaties heeft verkregen.
** Volgens de accreditatieregeling mogen artsen per herregistratieperiode maximaal 25% geaccrediteerde nascholing buiten het eigen vakgebied volgen.
Kosten
- Het inschrijfgeld bedraagt € 375,-.
- Ben je POH-GGZ of SPV'er? Dan betaal je € 295,-.
- Heb je geen accreditatie of certificaat nodig? Dan betaal je slechts € 249,-.
- A(N)IOSsen, PIOG’s en voltijdstudenten betalen € 225,- (met een verklaring van de opleider).
Bij online deelname wordt er € 20,- van de kosten afgehaald.
Inschrijven
Wil je het symposium op vrijdag 30 januari 2026 bijwonen, schrijf je dan in via bovenstaande button.
Annulering
Bij hybride bijeenkomsten is het (onder voorwaarden) mogelijk je deelname om te zetten van op locatie naar online en vice versa. Daarnaast bieden wij iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Voor wie?
Kinder- en jeugdpsychiaters, psychologen, orthopedagogen, systeemtherapeuten, jeugdzorgprofessionals en anderen die willen werken voorbij de hokjes – en mét hoofd, hart én systeem.