In deze e-learning maak je kennis met Rouwhulp, een cognitief-gedragstherapeutische behandeling voor kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar die een dierbare zijn verloren. Hoewel de meeste jeugdigen met steun van hun omgeving het verlies kunnen verwerken, heeft een klein deel meer ondersteuning nodig. Bij hen blijven de rouwklachten langdurig aanwezig en kan sprake zijn van een persisterende-rouwstoornis (PRS), zoals beschreven in de DSM-5-TR.
Rouwhulp is ontwikkeld om juist deze jongeren te helpen bij het omgaan met hun verlies en om problematische rouw te voorkomen of te behandelen.
Deze-learning is opgebouwd rond de 5 behandeltaken die centraal staan in het behandelprotocol. Aan de hand van (uitleg)video’s, en een uitgewerkt rollenspel leer je hoe de behandeling is opgebouwd en hoe je deze effectief kunt inzetten in de praktijk.
Leerdoelen
Na het afronden van deze e-learning:
- weet je dat er een effectieve behandeling bestaat voor kinderen en jongeren/adolescenten (8-18 jaar) van wie een dierbare is overleden en die vast (dreigen) te lopen in hun rouwproces;
- heb je inzicht gekregen in de werkzame factoren van de behandeling Rouwhulp;
- weet je hoe de behandeling is opgebouwd, welke gedragstherapeutische technieken eraan ten grondslag liggen en weet je wat kinderen en jongeren leren;
- kun je indiceren voor welke kinderen en jongeren/adolescenten deze behandeling geschikt lijkt;
- ben je in staat aan kinderen en jongeren/adolescenten uit te leggen wat de behandeling Rouwhulp inhoudt.
Voor wie?
Deze e-learning is bedoeld voor ggz-professionals, zoals gz-psychologen, gedragstherapeuten, klinisch psychologen en orthopedagogen, die in hun werk te maken hebben met kinderen en jongeren van wie een dierbare is overleden en die vast (dreigen te) lopen in hun rouwproces, waarbij ervan wordt uitgegaan dat je beschikt over basiskennis en -vaardigheden in cognitieve gedragstherapie.