Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Tijdens deze masterclass nemen de sprekers je stapsgewijs mee door het volledige diagnostische proces, van screeningsmethoden (zoals de SCIL en SCAF) tot de interpretatie van de DSM-5 in relatie tot LVB en ZB. Je leert op basis van casuïstiek en best practices hoe je niet alleen tot een juiste diagnose komt, maar ook hoe je betrouwbaar en empathisch communiceert met deze doelgroep.
In de hedendaagse ggz-praktijk is het vermogen om subtiele verschillen te herkennen van cruciaal belang. Deze masterclass biedt je de gelegenheid om je te verdiepen in de diagnostiek van licht verstandelijke beperking (LVB) en zwakbegaafdheid (ZB). In dit domein komt misdiagnose vaak voor, met aanzienlijke gevolgen voor zowel de behandeling als de resultaten. Onder begeleiding van drs. Femke Jonker (klinisch psycholoog, onderzoeker) en dr. Jeanet Nieuwenhuis (psychiater, senior onderzoeker) krijg je de kans om vanuit wetenschappelijke en klinische expertise diepgaande inzichten te verwerven en direct toepasbare vaardigheden op te doen.
Tijdens deze masterclass nemen de sprekers je stapsgewijs mee door het volledige diagnostische proces, van screeningsmethoden (zoals de SCIL en SCAF) tot de interpretatie van de DSM-5 in relatie tot LVB en ZB. Je leert op basis van casuïstiek en best practices hoe je niet alleen tot een juiste diagnose komt, maar ook hoe je betrouwbaar en empathisch communiceert met deze doelgroep.
In deze kleinschalige masterclass is er volop gelegenheid voor interactie en feedback. Onze experts staan klaar om jouw vragen te beantwoorden en jouw klinische vaardigheden te versterken, zodat je met meer vertrouwen diagnostiek kunt toepassen in de praktijk.
Wat kun je verwachten?
Keuze 1: Diagnostiek LVB en overlap PS en of forensisch
Keuze 2: Diagnostiek LVB en overlap ASS/ADHD en of trauma
is klinisch psycholoog, cognitief gedragstherapeut, pro-Justitiarapporteur en promovenda. Gedurende haar loopbaan heeft ze uiteenlopende functies in de kinder- en jeugd-ggz en zorg voor mensen met een verstandelijke beperking bekleed, zowel als behandelaar, leidinggevende en docent. In 2015 construeerde zij een de vragenlijst ADAPT, waar zij sinds 2019 op promoveert. Vanaf 2022 is ze als behandelaar werkzaam bij de Ermelosche Psychologenpraktijk. Als lid van de Raad van Toezicht heeft Femke speciale aandacht voor de behandelinhoudelijke kwaliteit van Vitaal GGZ.
is opgeleid als huisarts en kinder- en jeugdpsychiater. Ze heeft op diverse plekken als kinder- en jeugdpsychiater gewerkt, met autismespectrumstoornissen als specialisatie. Sinds 2010 is ze werkzaam als psychiater bij het derdelijns expertisecentrum VGGNet te Warnsveld. Hier werkt ze vooral met patiënten met ernstige, langdurige en complexe psychiatrie. De LVB-doelgroep stond centraal in haar promotieonderzoek (afgerond in 2022) naar prevalentie en associaties zoals agressie, dwang en drang en trauma van LVB-patiënten binnen de S-GGZ. Naast haar werk als psychiater en onderzoeker is ze lid van de Raad van Advies voor de ggz bij het Landelijke Kenniscentrum LVB en is zij boegbeeld van het themanetwerk LVB binnen het Kenniscentrum Phrenos.
Voor deze masterclass is accreditatie toegekend voor
Voor deze masterclass is accreditatie in aanvraag voor
Mocht jouw vereniging hierboven niet vermeld zijn, neem dan contact met ons op.
* Volgens de accreditatieregeling mogen artsen per herregistratieperiode maximaal 25% geaccrediteerde nascholing buiten het eigen vakgebied volgen.
Het leerdoel van deze masterclass is om zorgprofessionals in de ggz te ondersteunen bij het herkennen en diagnosticeren van licht verstandelijke beperking (LVB) en zwakbegaafdheid (ZB), met oog voor de impact van misdiagnoses. Deelnemers verwerven wetenschappelijke en klinische inzichten, leren effectieve screeningsmethoden en ontwikkelen communicatievaardigheden die essentieel zijn voor betrouwbare diagnostiek en empathische interactie met deze doelgroep. Door casuïstiek, interactieve sessies en feedback versterken deelnemers hun praktijkvaardigheden en vergroten zij hun vertrouwen in het toepassen van diagnostiek in complexe ggz-contexten.
Na afronding van deze masterclass hebben deelnemers een verdiept inzicht in de diagnostiek van LVB en ZB, inclusief het gebruik van screeningsmethoden, intelligentietesten en de toepassing van de DSM-5 binnen deze context. Ze beschikken over praktische vaardigheden om diagnostische bevindingen betrouwbaar te interpreteren en effectief te communiceren, waardoor ze met meer vertrouwen en precisie kunnen handelen in hun praktijk.
Het inschrijfgeld bedraagt € 455,-.
Oud-deelnemers van een cursusweek Integratieve Theoriegestuurde Psychodiagnostiek en van de eerdere masterclasses binnen dit curriculum betalen € 395,-.
Wil je masterclass 6 bijwonen op vrijdag 14 februari 2025, schrijf je dan hier in.
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bij inschrijving voor een hybride evenement kun je de inschrijving tot 5 werkdagen voor het evenement om laten zetten van fysiek naar online. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Psychodiagnostiek is een essentieel onderdeel in het handelen van elke clinicus. Het doel van de psychodiagnostiek is het op systematische wijze in kaart brengen van trekken en symptomatologie, van de sterke en zwakke kanten van de patiënt op het gebied van o.a. affectregulatie, cognitieve vaardigheden, sociale vaardigheden, sociaal emotionele informatieverwerking, hechting en afweer, ook beoogt het zicht te krijgen op de innerlijke objectrelaties van de patiënt, diens zelfbeeld, innerlijke conflicten en pijngebieden en manieren waarop hiermee wordt omgegaan.
Zonder theorie is psychodiagnostiek uitvoeren niet mogelijk. De psychodiagnostiek vereist kennis van verschillende theoretische modellen zoals de objectrelatie theorieën, de structurele benadering, de zelfpsychologie, hechtingstheorieën, theorieën over emotieregulatie, en over de ontwikkeling van vaardigheden en functies gedurende de levensloop.
Recent zijn ook andere modellen in de belangstelling gekomen, zoals de netwerktheorie, waarin op bottom up wijze clusters van symptomen en trekken worden geïdentificeerd en hun onderlinge relaties worden weergegeven. In deze theorie spreekt men ook van symptoomtrajecten met als vraag waarom bij de ene persoon symptomen “uitdoven” en bij de andere persoon de ontwikkeling van de symptomatologie leidt tot uiteindelijk een manifeste toestand van psychopathologie. Daarnaast moet in dit kader ook de Hiërarchische Taxonomie van Psychopathologie (HiTOP) genoemd worden, waarbij nadruk ligt op factoren die symptomen en trekken overstijgen. Met name in deze twee modellen lijkt het onderscheid tussen traits en symptomatologie te vervagen.
De psychodiagnostiek kan dan ook met recht een ingewikkeld vak genoemd worden dat een blijvende nadruk op kennisvergaring nodig maakt teneinde dit deel van de professie op kwalitatief verantwoorde wijze uit te kunnen oefenen.
Dit curriculum beoogt een reeks masterclasses aan te bieden, waarin de vigerende wetenschappelijke inzichten, de klinisch theoretische modellen en visies alsmede de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk aan de orde komen.
De masterclasses worden opgebouwd in de vorm van een afwisseling van aandacht voor de stand van de wetenschap, klinisch-theoretische verdieping en ook praktische toepassing door middel van casuïstiek uit jouw eigen praktijk. De masterclasses zullen worden verzorgd door gerenommeerde docenten, wetenschappers en/of ervaren clinici.
Het uiteindelijke doel van de masterclasses is dat je op de hoogte blijft van de state of the art van het vakgebied van de psychodiagnostiek en jouw kennis en kunde kan verbreden en verdiepen.
Klik hier voor een overzicht van alle aankomende masterclasses binnen het curriculum.
is klinisch neuropsycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Zij is werkzaam als afdelingshoofd Medische Psychologie in het Maastricht UMC+, supervisor behandeling voor de KNP-opleiding en werkbegeleider neuropsychologische diagnostiek en management binnen de KP-opleiding. Al ruim 30 jaar richt zij zich op het grensvlak tussen soma en psyche bij verschillende doelgroepen in het ziekenhuis. Op dit moment gaat haar speciale aandacht uit naar de functioneel neurologische stoornis, waarbij zij betrokken is bij de verschillende settingen binnen het ziekenhuis waar diagnostiek en behandeling op maat voor deze groep geleverd worden, zowel poliklinisch, in de dagbehandeling als op de afdeling Psychiatrie binnen het MUMC+. Zij is bestuurlijk actief binnen de Stichting Wetenschapsbevordering Klinisch psychologen en Klinische neuropsychologen, voorzitter van de sectie Medische Psychologie van het NIP en zit namens het NIP in het bestuur van TOP-opleidingen.
is geregistreerd klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor/leertherapeut gedragstherapie en supervisor NVP. Zij is als docent psychodiagnostiek verbonden aan meerdere postmasteropleidingen en geeft supervisie psychodiagnostiek aan psychologen in opleiding tot gz-psycholoog, aan gz-psychologen in opleiding tot klinisch psycholoog en aan psychotherapeuten in opleiding. Ze is specialist op het gebied van de psychodiagnostiek, in het bijzonder op het gebied van de theoriegestuurde dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van o.a. persoonlijkheidsvragenlijsten. Haar werk kenmerkt zich door een voortdurend streven naar integratie van theoretische modellen, wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk.
is psychiater en senior onderzoeker bij de Parnassiagroep, PsyQ Haaglanden, afdeling Angststoornissen locatie Lijnbaan en het Mark van der Gaag Research Center (MRC) op de Zoutkeetsingel in Den Haag. Als onderzoeker is hij verbonden aan de Parnassia Academie en de Vrije Universiteit Amsterdam, faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen. Hij is docent complexe psychopathologie bij de RINO groep Utrecht en Amsterdam voor de opleiding tot klinisch psycholoog en betrokken bij de opleiding van psychiaters in de regio Den Haag.
is als klinisch psycholoog, senior wetenschappelijk onderzoeker en opleider werkzaam bij Reinier van Arkel in ’s-Hertogenbosch, waar hij vooral met adolescenten en jongvolwassenen werkt. Hij is waarnemend hoofdopleider voor de opleiding tot klinisch psycholoog specialist bij de Stichting Postdoctorale Opleidingen in Nijmegen en hoofddocent psychodiagnostiek voor dezelfde opleiding bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij is als bijzonder hoogleraar verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zijn onderzoek is vooral gericht op de diagnostiek van persoonlijkheid en psychopathologie.
is klinisch psycholoog, psychotherapeut en is werkzaam als opleider en supervisor. Hij heeft zich de afgelopen dertig jaar vooral gespecialiseerd in (persoonlijkheids-)diagnostiek en indicatiestelling binnen een theoriegeïntegreerd en contextueel kader. Hij was werkzaam als (waarnemend) hoofd Psychodiagnostiek bij Altrecht, en (waarnemend) P-opleider bij Altrecht en psychologenpraktijk Perspectief. Tot voor kort maakte hij deel uit van het bestuur van de Stichting Wetenschapsbevordering Klinisch psycholoog en Klinisch neuropsycholoog en was hij daarbinnen secretaris van het Wetenschapsfonds. Jaarlijks geeft hij samen met dr. Liesbeth Eurelings-Bontekoe een intensieve cursusweek in de integratieve theoriegestuurde psychodiagnostiek. Hij is betrokken bij de GZ- en KP-opleiding aan de RINO Groep te Utrecht.
Dit curriculum is bedoeld voor psychiaters, psychologen en psychotherapeuten. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.