Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs
Terug
Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs
Studentlicentie via Boom Student (2 jaar geldig)
ISBN 3009010015995
25,95
In winkelwagen

Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs

Peter Ale, Martine van Schaik | Boom
Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs_Peter Ale, Martine van Schaik_9789046908952
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Studentlicentie via Boom Student (2 jaar geldig)
ISBN 3009010015995
Direct via e-mail
25,95
In winkelwagen
Paperback incl. studentlicentie Boom Student
Februari 2025 | ISBN 9789046908952 | 1e editie | 216 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
32,95
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs_Peter Ale, Martine van Schaik_9789046908952.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Extra
Omschrijving

Rekenen-wiskunde speelt een belangrijke rol in de maatschappij. Het leren ervan is alleen niet voor ieder kind even makkelijk. Het helpt om hen er op jonge leeftijd spelenderwijs vertrouwd mee te maken. Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs ondersteunt je als begeleider in de kinderopvang of in de klas hierbij. Het gaat in op welke reken-wiskundige activiteiten geschikt zijn voor kleine groepen jonge kinderen en hoe je deze kunt verwerken in sport, spel en dagelijkse bezigheden.

 

Inhoud

Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs behandelt belangrijke didactische vaardigheden als: Hoe zorg je voor een goede afstemming van activiteiten met het niveau van de groep? Hoe stel je vragen en hoe geef je feedback? Verder komen per leeftijdsgroep de meest kenmerkende onderdelen van de rekenontwikkeling aan bod. Het boek wisselt theorie af met praktijkvoorbeelden en geeft handige tips om de koppeling te maken met de eigen dagelijkse praktijk.

 

Voor wie

Dit boek is geschreven voor studenten van de Ad Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) en de Ad Didactisch Educatief Professional (Ad DEP). Het kan ook interessant zijn voor studenten van mbo-4-opleidingen zoals Onderwijsassistent en bacheloropleidingen zoals Pedagogiek. Ook professionals die kinderen begeleiden in hun reken-wiskundeontwikkeling kunnen het boek gebruiken.

Inhoud

Inhoud

Inleiding 11

1 Wat is rekenen-wiskunde? 15

  • 1.1 Rekenen-wiskundedomeinen 16
  • 1.2 Getalbegrip 19

2 Kansen zien en kansen grijpen voor rekenen-wiskunde 23

  • 2.1 Kansen zien in de groep: achterhalen wat kinderen nodig hebben 24
  • 2.2 Kansen grijpen voor rekenen-wiskunde: de omgeving van het kind reken-wiskundig verrijken 27
    • 2.2.1 Rekentaal toevoegen aan activiteiten/oefeningen 29
    • 2.2.2 Spellen die rekenen-wiskunde stimuleren 33
  • 2.3 De reken-wiskundige houding van kinderen stimuleren op de groep 42
    • 2.3.1 Vragen stellen 45
    • 2.3.2 Feedback geven tijdens reken-wiskundige activiteiten 49
  • 2.4 Computational thinking en leren programmeren 54

3 De rekenontwikkeling bij kinderen van 0 tot 4 jaar (in de kinderopvang, peuterspeelzaal en vroeg- en voorschoolse educatie) 57

  • 3.1 Het belang van taal bij de rekenontwikkeling 57
    • 3.1.1 Voor- en vroegschoolse educatie op de groep 60
  • 3.2 Leren rekenen met getallen bij kinderen van 0 tot 4 jaar 63
    • 3.2.1 Van tellen naar hoeveelheidsbegrip 64
    • 3.2.2 Van getalbegrip naar rekenen met getallen 72
  • 3.3 De rekenontwikkeling van 0 tot 4 jaar in de andere rekendomeinen 74
    • 3.3.1 Meten en Verbanden stimuleren op de groep 77
    • 3.3.2 Meetkunde en Verhoudingen stimuleren op de groep 79

4 De rekenontwikkeling bij kinderen van 4 tot 6 jaar (kleuters en groep 1-2 van de basisschool) 81

  • 4.1 Een rekenrijke inrichting van de speelleeromgeving 83
    • 4.1.1 Het inrichten van een hoek/ruimte 85
  • 4.2 Het reken-wiskundig verrijken van het spel 87
  • 4.3 Leren rekenen met getallen bij kinderen van 4 tot 6 jaar 89
    • 4.3.1 Getalbegrip 89
    • 4.3.2 Handelend bewerkingen met getallen uitvoeren 93
  • 4.4 Het verkennen van verhoudingen 97
  • 4.5 Het ontdekken en ervaren van verschillende metingen – Meten bij kinderen van 4 tot 6 jaar 100
  • 4.6 Meetkundige ontdekkingen leren beschrijven – Meetkunde bij kinderen van 4 tot 6 jaar 102
    • 4.6.1 Oriënteren in de ruimte 103
    • 4.6.2 Construeren 104
    • 4.6.3 Opereren met vormen en figuren 106
  • 4.7 Leren omgaan met informatie uit tabellen en diagrammen – het domein Verbanden verder verkennen op de groep 108

5 De rekenontwikkeling bij kinderen van 6 tot 8 jaar (groep 3, 4 en 5 van de basisschool) 111

  • 5.1 Leren rekenen met getallen bij kinderen van 6 tot 8 jaar 112
    • 5.1.1 Getalbegrip tot 1000 112
    • 5.1.2 Bewerkingen met hele en decimale getallen 117
    • 5.1.3 Handig rekenen 136
  • 5.2 Van afpassen naar meten met een standaardmaat – Meten bij kinderen van 6 tot 8 jaar 138
    • 5.2.1 Maatstaf gebruiken 140
  • 5.3 Meetkundige ontdekkingen proberen te verklaren – Meetkunde bij kinderen van 6 tot 8 jaar 142
    • 5.3.1 Activiteiten bij oriënteren in de ruimte 144
    • 5.3.2 Activiteiten bij construeren 145
    • 5.3.3 Activiteiten bij opereren met vormen en figuren 146
  • 5.4 Verbanden onderzoeken – Verbanden bij kinderen van 6 tot 8 jaar 148
    • 5.4.1 Verbanden in tabellen, diagrammen en grafieken onderzoeken 148
    • 5.4.2 Verbanden in patronen herkennen en beschrijven 149

6 De rekenontwikkeling bij kinderen van 8 tot 12 jaar (groep 6, 7 en 8 van de basisschool) 151

  • 6.1 Getalbegrip van heel grote en heel kleine getallen 152
  • 6.2 Onderhouden van de bewerkingen met hele getallen 156
  • 6.3 Rekenen met verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen 160
    • 6.3.1 De samenhang van verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen stimuleren 161
    • 6.3.2 Inzicht en begrip van verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen stimuleren 162
    • 6.3.3 Helpende modellen voor verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen inzetten in rekenbegeleiding 167
  • 6.4 Meten van verschillende grootheden: kiezen voor passende standaardmaten en instrumenten – Meten bij kinderen van 8 tot 12 jaar 171
  • 6.5 Meetkundige ontdekkingen verklaren en verbinden aan nieuwe situaties – Meetkunde bij kinderen van 8 tot 12 jaar 174
    • 6.5.1 Activiteiten bij oriënteren in de ruimte 174
    • 6.5.2 Activiteiten bij construeren 175
    • 6.5.3 Activiteiten bij opereren met vormen en figuren 177
  • 6.6 Verbanden beschrijven en gebruiken – Verbanden bij kinderen van 8 tot 12 jaar 177
    • 6.6.1 Verbanden in tabellen, diagrammen en grafieken beschrijven en gebruiken 177
    • 6.6.2 Verbanden in patronen onderzoeken 179

7 De wiskunde uit dit boek toegelicht 181

  • 7.1 Het =-teken 181
  • 7.2 Hoeveel getallen bestaan er? 182
  • 7.3 De volgorde van bewerkingen 182
  • 7.4 De eigenschappen van de bewerkingen 184
  • 7.5 Kenmerken van deelbaarheid 186
  • 7.6 Het onderzoeken van de driehoeksgetallen 187
  • 7.7 Hoeken meten in graden 189
  • 7.8 De som van de hoeken in een figuur onderzoeken 190
  • 7.9 Probleem oplossen 192
  • 7.10 Onderzoek doen naar getallen: getallen ontrafeld 195
  • 7.11 Modellen in de rekendidactiek 196
  • 7.12 Rijen 197

 

Begrippenlijst 201

 

Bibliografie 209

 

Register 211

 

Over de auteurs 216

Extra

Via www.boomstudent.nl krijg je toegang tot je online studiemateriaal bij dit boek. Het materiaal bestaat uit: 

  • de uitwerkingen van de opdrachten in het boek;
  • werkbladen en formulieren;
  • links naar de websites waarnaar in de tekst verwezen wordt. 

 

Auteur(s)
Portret Peter Ale
Peter Ale
Peter Ale was lerarenopleider rekenen-wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en de Universitaire Pabo van Amsterdam. Eerder publiceerde hij Rekenen en wiskunde uitgelegd en Rekenen-wiskunde en di...
Lees meer
Portret Martine van Schaik
Martine van Schaik
Martine van Schaik was onder meer lerarenopleider rekenen-wiskunde en onderwijsadviseur rekenen-wiskunde aan de Marnix Academie. Momenteel is zij actief betrokken bij het versterken van de basisvaa...
Lees meer

Gerelateerde uitgaven

Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232

Lessen in orde op de basisschool

Peter Teitler, Ans van Brussel
42,95
Bestellen
Handboek voor leraren_ Walter Geerts_Rene van Kralingen_ 9789046908839

Handboek voor leraren

Walter Geerts, René van Kralingen
59,95
Bestellen
Meer

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg