Schrijven voor de wetenschap
Academisch redeneren, structureren, formuleren en reviseren
Het werk van wetenschappers mondt altijd uit in teksten. In boeken, in artikelen, in stukjes in de krant. Wie zich wil handhaven in de wetenschap, zal dus moeten kunnen schrijven. Maar ook voor studenten die geen wetenschappelijke loopbaan voor ogen hebben, is het belangrijk schrijfvaardig te zijn. Want ook zij worden beoordeeld op hun papers, werkstukken en scripties. Hoe leer je een gestructureerde, aansprekende, onderbouwde wetenschappelijke tekst te schrijven?
Inhoud
Schrijven voor de wetenschap is een compacte handleiding voor (beginnende) schrijvers van academische teksten. Het boek geeft helder inzicht in de manier waarop wetenschappers redeneren en structuur aanbrengen in hun teksten. Ook is er veel aandacht voor alinea-opbouw, formuleren en veel voorkomende stijlfouten. Schrijven voor de wetenschap behandelt conventies achter academische teksten en leert studenten hoe zij op basis van die conventies teksten kunnen evalueren en becommentariëren.
Verschil vorige editie
Geheel nieuw voor deze editie zijn de bijbehorende ‘tekstcasts’. Dat zijn filmpjes waarin de auteurs met elkaar in gesprek gaan over teksten en die vervolgens herschrijven. De filmpjes geven een inkijkje in het denken van ervaren schrijvers en demonstreren hoe de schrijftips uit het boek tot betere teksten leiden. Deze ‘tekstcasts’ zijn te vinden in de digitale leeromgeving bij het boek. Verder hebben de auteurs al het goede van de eerste editie behouden en de uitgave herzien op de volgende punten:
- Er is een nieuw hoofdstuk toegevoegd over populariserend schrijven.
- Lexicale verwijzingen in teksten en verwijsfouten hebben meer aandacht gekregen.
- De onderdelen over stijl zijn uitgebreid.
- Het onderwerp feedback geven is uitgebreid met onder andere een downloadbaar feedbackformulier.
- Er is een instructie toegevoegd over digitale hulpmiddelen bij het maken van literatuurverwijzingen en bibliografieën.
- De e-learning is beter in de tekst geïntegreerd door – waar mogelijk – concreet naar oefeningen te verwijzen.
Online leeromgeving
Bij het boek hoort een uitgebreide e-learning, waarmee je zelfstandig kunt werken aan je (academische) schrijfvaardigheid. De oefeningen beslaan een breed scala aan thema’s: van spelling en interpunctie tot en met richtlijnen voor citeren en verwijzen.
Voor wie
Dit boek is geschreven voor studenten uit het wetenschappelijk en hoger onderwijs.
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.