Het verpleegkundig proces
Op weg naar de best passende zorg
De gezondheidszorg staat onder druk. Dubbele vergrijzing, schaarste en een toenemende focus op zelfredzaamheid vormen belangrijke uitdagingen voor zorgprofessionals. Door de groeiende druk rijst de vraag of we als verpleegkundigen wel het juiste doen. Doen we niet teveel? Hebben de ingezette interventies het gewenste effect? Wat we daarmee eigenlijk vragen, is: hoe hanteren we het verpleegkundig proces?
Inhoud
Of je nu verpleegkundige bent in het ziekenhuis, in de verslavingszorg of in de gevangenis: het verpleegkundig proces is de basis van jouw handelen. Daarin stel je immers vast welke interventies je gaat inzetten voor welke problemen en waar de interventies toe moeten leiden. In dit boek laten de auteurs zien hoe je het verpleegkundig proces kunt inzetten als middel om te komen tot de best passende zorg voor de zorgvrager. Niet alleen met het oog op de (toekomstige) schaarste, maar juist ook om de kwaliteit van zorg te vergroten door de juiste dingen te doen en de juiste dingen te laten als verpleegkundige.
Het verpleegkundig proces is geschreven vanuit de context van de hedendaagse uitdagingen in de verpleegkunde. De vele praktijkvoorbeelden en casuïstiek maken de toepassing in de praktijk voortdurend zichtbaar.
Online leeromgeving
Bij het boek hoort een uitgebreide digitale module waarin studenten het verpleegkundig proces methodisch kunnen doorlopen, toegespitst op de zorgsector waar zij stage (willen) lopen.
Voor wie
Het verpleegkundig proces is geschikt voor studenten verpleegkunde op mbo- en hbo-niveau en voor werkende verpleegkundigen en managers in de zorg. Het boek sluit aan op het nieuwe opleidingsprofiel BN 2030.
Inhoud
Inleiding 11
Deel 1 Verpleegkundige zorg in een veranderende wereld
1 Kwaliteit van zorg 16
- 1.1 Personeelstekort 18
- 1.2 De veranderende bevolkingssamenstelling 19
- 1.3 Technologische revolutie 21
- 1.4 Informele zorg 22
- 1.5 Take home messages 22
2 Terug naar de basis 24
- 2.1 Verandering van visie op gezondheid 24
- 2.1.1 Gezondheid volgens de WHO 24
- 2.1.2 Positieve Gezondheid volgens Machteld Huber 25
- 2.1.3 Gezondheid volgens Mildred Blaxter 27
- 2.2 Taakgerichte en integrale verpleging 29
- 2.2.1 Taakgerichte verpleging 29
- 2.2.2 Integrale verpleging 30
- 2.3 Zelfredzaamheid en eigen regie 31
- 2.4 Inspelen op de veranderingen in de zorg 32
- 2.4.1 Technologie in de zorg 32
- 2.4.2 Meer focus op het verpleegkundig proces 33
- 2.5 Take home messages 34
3 Classificatiesystemen in het verpleegkundig proces 36
- 3.1 Classificatiesystemen binnen de verpleegkunde 38
- 3.1.1 International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) 39
- 3.1.2 Omaha System 39 3.1.3 NANDA-I 40
- 3.1.4 Nursing Outcome Classification (NOC) 42
- 3.1.5 Nursing Intervention Classification (NIC) 44
- 3.2 Classificatiesystemen in dit boek 46
- 3.3 Take home messages 47
Deel 2 Het verpleegkundig proces
4 Anamnese 50
- 4.1 Het belang van een goede anamnese 50
- 4.2 Verzamelen 52
- 4.2.1 Observeren 52
- 4.2.2 Vragen stellen 53
- 4.2.3 De omgeving bevragen 54
- 4.2.4 Lichamelijk onderzoek 56
- 4.2.5 Een overdracht ontvangen 57
- 4.3 Verifiëren 58
- 4.4 Ordenen 60
- 4.5 Vastleggen 61
- 4.6 Meetinstrumenten en tools 62
- 4.6.1 Het ecogram 63
- 4.6.2 De Barthel-index 64
- 4.6.3 Anamnese volgens de dertien domeinen van NANDA-I 65
- 4.7 Valkuilen en misvattingen 69
- 4.8 Take home messages 71
5 Diagnose 72
- 5.1 Het belang van een goede verpleegkundige diagnose 72
- 5.2 Interpreteren 73
- 5.2.1 Klinisch redeneren, verpleegkundig redeneren en kritisch denken 74
- 5.3 Verifiëren 75
- 5.3.1 Empathie jegens de zorgvrager 75
- 5.4 Labelen 76
- 5.4.1 De PES-structuur 76
- 5.4.2 Probleemdiagnoses, bereidheidsdiagnoses en risicodiagnoses 78
- 5.4.3 Diagnoses clusteren 78
- 5.5 Vastleggen 79
- 5.6 Zorgvrager in context 79
- 5.6.1 Eigen regie en zelfredzaamheid 79
- 5.7 Meetinstrumenten en tools 81
- 5.8 Valkuilen en misvattingen 83
- 5.9 Take home messages 86
6 Uitkomsten 88
- 6.1 Doelen 88
- 6.1.1 De SMART-methode 88
- 6.1.2 De RUMBA-methode 90
- 6.2 Prioriteren 91
- 6.2.1 Drie soorten doelen 92
- 6.3 Afstemmen 92
- 6.3.1 Afstemmen met zorgvragers en hun naasten 92
- 6.3.2 Afstemmen met andere zorgprofessionals 93
- 6.4 Vastleggen 93
- 6.5 Meetinstrumenten en tools 94
- 6.6 Valkuilen en misvattingen 94
- 6.7 Take home messages 97
7 Interventies 98
- 7.1 Het verpleegplan 98
- 7.2 Interventies 99
- 7.2.1 Evidence Based Practice (EBP) 100
- 7.2.2 Kosten-batenafweging 101
- 7.2.3 De (on)mogelijkheden verhelderen 102 7.3 Vastleggen 104
- 7.4 Meetinstrumenten en tools 104
- 7.5 Valkuilen en misvattingen 105
- 7.6 Take home messages 107
8 Uitvoering 108
- 8.1 Zelf uitvoeren 108
- 8.2 Delegeren 108
- 8.3 Verwijzen 110
- 8.4 Overleg binnen het zorgteam 111
- 8.5 Vastleggen 111
- 8.6 Meetinstrumenten en tools 113
- 8.7 Valkuilen en misvattingen 114
- 8.8 Take home messages 115
9 Evaluatie 116
- 9.1 Evaluatie van het zorgproces 116
- 9.2 Evaluatie van het zorgproduct 118
- 9.3 Evaluatie van de zorgstructuur 119
- 9.4 Het zorgplan bijstellen 120
- 9.5 Vastleggen 120
- 9.6 De verpleegkundige overdracht 121
- 9.7 Meetinstrumenten en tools 121
- 9.8 Valkuilen en misvattingen 122
- 9.9 Take home messages 123
Deel 3 Verpleegkundige zorg in tijden van schaarste
10 Verpleegkundige zorg en tekorten 126
- 10.1 Te weinig verpleegkundigen 127
- 10.2 Te veel zorgvragers 129
- 10.2.1Acuut overaanbod van zorgvragers 130
- 10.2.2Pandemische paraatheid 131
- 10.3 Verpleegkundige verantwoordelijkheid bij schaarste 132
- 10.4 Multimorbiditeit en chronische zorg 133
- 10.5 Take home messages 134
Bijlage: Anamneseformulier NANDA-I 135
Begrippenlijst 143
Literatuur 151
Register 155
Over de auteurs 159
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.
Extra voor docenten:
Bij deze uitgave is additioneel docentmateriaal beschikbaar. Ben je docent en schrijf je onze uitgave voor, dan kun je dit materiaal opvragen via advies@boom.nl.