Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein
Inzichten uit de begeleidingskundige praktijk
In Nederland werken ruim twintigduizend professionals in het forensisch sociaal domein. Zij werken bij de jeugdbescherming, bij de reclassering, in gevangenissen, justitiële jeugdinrichtingen of tbs-klinieken. Het werk in deze omgevingen vraagt veel van de professionals en van hun onderlinge samenwerking, omdat het plaatsvindt in het spanningsveld tussen enerzijds risicobeheersing en anderzijds motiveren tot verandering. Dit spanningsveld brengt onvermijdelijk indringende emotionele situaties met zich mee. Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein biedt concrete handvatten om het onderlinge leren vorm te geven door van deze ervaringen bronnen van nieuw inzicht te maken.
Inhoud
Dit boek laat zien dat het bij dit leren niet alleen gaat om de professional als individu, maar ook om de samenwerking in teams en om het leren als organisatie binnen de hiërarchische verhoudingen. Naast theoretische kaders en achtergrondkennis bevat het boek ook concrete praktijkverhalen van professionals die werkzaam zijn in het forensische domein.
Online leeromgeving
Op de bijbehorende website zijn aanvullende verwerkingsopdrachten te vinden.
Voor wie
Dit boek is geschreven voor hbo- en post-hbo-studenten die vakken volgen op forensisch sociaal gebied zoals in de minor Werken in Gedwongen Kader. Het is daarnaast geschikt voor professionals die werkzaam zijn in het forensisch sociale werkveld en voor coaches en supervisoren die hen begeleiden bij het ontwikkelen van meer reflectief vermogen.
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.