Stevige leraren opleiden
Werken aan professionele identiteit in de lerarenopleiding
Lerarenopleidingen hechten groot belang aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van aanstaande leraren omdat dit bijdraagt aan sterke, veerkrachtige leraren. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar professionele identiteitsontwikkeling, is deze kennis vaak moeilijk toegankelijk en vraagt de toepassing ervan in de praktijk om een concrete vertaalslag. Stevige leraren opleiden maakt kennis over professionele identiteitsontwikkeling toegankelijk en direct toepasbaar voor lerarenopleiders in diverse contexten.
In de eerste hoofdstukken wordt de basis gelegd: wat is professionele identiteitsontwikkeling, waarom is het belangrijk en hoe verloopt dit proces bij (aanstaande) leraren? Vervolgens wordt besproken hoe identiteitsleren een plek krijgt binnen het curriculum, zowel gepland als spontaan, en hoe dit op de werkplek verder vorm krijgt. Ook wordt aandacht besteed aan de toetsing en evaluatie van identiteitsontwikkeling: hoe meet je de groei van startende leraren op dit vlak? Tot slot staat de cruciale rol van de lerarenopleider centraal: welke kennis, vaardigheden en houding zijn nodig om identiteitsleren effectief te begeleiden?
Het tweede deel van het boek biedt een uitgebreid scala aan werkvormen die direct in de praktijk inzetbaar zijn. Deze werkvormen passen binnen een onderbouwde leerlijn en ondersteunen lerarenopleiders bij het stimuleren van identiteitsontwikkeling.
Stevige leraren opleiden bevat bijdragen van: Nollie Bekkers, Sander Berendsen, Frank Crasborn, Gisbert van Ginkel, Bob Koster, Chris Kroeze, Bruno Oldeboom, Rinny van der Meer, Paulien Meijer, Martine van Rijswijk, Gonny Schellings, Harmen Schaap, Tom Schoemaker, Marielle Theunissen, Marion van de Wijdeven.
Deel 1: Professionele identiteitsontwikkeling
1 Stevige leraren opleiden
Helma Oolbekkink-Marchand, Fedor de Beer en Maaike Nap
1.1 Kwaliteit van de lerarenopleiding
1.2 Lerarentekort
1.3 De stem van de leraar in het debat over onderwijs
1.4 Stevige leraren opleiden in de praktijk
1.5 Literatuur
2 Wie ben je als leraar? Over professionele identiteit van (beginnende) leraren
Helma Oolbekkink-Marchand en Gonny Schellings
2.1 Inleiding
2.2 Wat is professionele identiteit en waarom is het relevant om daar aandacht voor te hebben in de lerarenopleiding?
2.3 Kernelementen uit het denken over professionele identiteit van leraren
2.4 Conclusies voor lerarenopleiding en lerarenopleiders
2.5 Vragen voor reflectie
2.6 Literatuur
3 Professionele identiteitsontwikkeling van leraren in periodes van transitie
Martine van Rijswijk, Harmen Schaap en Paulien Meijer
3.1 Inleiding
3.2 De rol van de context bij professionele identiteitsontwikkeling
3.3 Gevoelens die een rol spelen bij professionele identiteitsontwikkeling
3.4 Hoe leraren betekenis geven aan professionele identiteitsontwikkeling
3.5 Begeleiding professionele identiteitsontwikkeling
3.6 Handreikingen voor de begeleiding van professionele identiteitsontwikkeling van (startende) leraren
3.7 Ten slotte
3.8 Vragen voor Reflectie
3.9 Literatuur
4 Naar een curriculum voor identiteitsleren
Frank Crasborn, Maaike Nap en Mariëlle Theunissen
4.1 Inleiding
4.2 Verwevenheid van identiteitsleren
4.3 Ontwerpprincipes voor een curriculum identiteitsleren
4.4 Paradoxen in een curriculum voor identiteitsleren
4.5 Vragen voor reflectie
4.6 Literatuur
5 Professionele identiteitsontwikkeling van leraren in de praktijk
Chris Kroeze, Bruno Oldeboom en Annebel Hofhuis
5.1 Inleiding
5.2 Ontwikkeling van professionele identiteit in een dynamische praktijk
5.3 Impliciete ontwikkeling van professionele identiteit organiseren
5.4 Expliciete aandacht voor de ontwikkeling van professionele identiteit op de werkvloer
5.5 Samenwerken in de driehoek student, school en instituut
5.6 Identiteitsontwikkeling heeft geen schakelaar
5.7 Vragen voor reflectie
5.8 Literatuur
6 Waarderen en beoordelen van professionele identiteit in de lerarenopleiding
Marion van de Wijdeven, Tamara van Schilt-Mol en Maaike Nap
6.1 Inleiding
6.2 Is de taal van beoordelen passend bij professionele identiteitsontwikkeling?
6.3 Toetsen als actiemogelijkheid om identiteitsleren te bevorderen
6.4 Ontwerpen van toetsen als actiemogelijkheid
6.5 Vragen voor reflectie
6.6 Literatuur
7 De kracht van ‘voorbeeld zijn’: over het begeleiden van professionele identiteitsontwikkeling
Bob Koster en Helma Oolbekkink-Marchand
7.1 Inleiding
7.2 Het ‘eigene’ van de rol van de lerarenopleider
7.3 Ontwikkelen van je professionele identiteit als lerarenopleider
7.4 Rol van lerarenopleiders in de professionele ontwikkeling van (beginnende) leraren
7.5 Vragen voor reflectie
7.6 Literatuur
Deel 2: Werkvormen voor de ontwikkeling van professionele identiteit
8 Werkvormen voor de ontwikkeling van professionele identiteit
Harmen Schaap, Gisbert van Ginkel, Helma Oolbekkink-Marchand, Rinny van der Meer, Nollie Bekkers, Sander Berendsen, Tom Schoemaker en Fedor de Beer
8.1 Inleiding
8.2 Het aangrijpingspunt van de werkvorm
8.3 De setting waarvoor een werkvorm geschikt is
8.4 Werkvormenprofiel of quickscan
8.5 Overzicht van de werkvormen
Illustratieverantwoording
Over de auteurs
Docentprofessionalisering bij Boom
Ontvang teamkorting
Deze titel* samen met je collega's lezen? Bij bestellingen vanaf 10 exemplaren ontvang je korting. Mail naar advies@boom.nl.
Nieuwsbrief voor docenten
Elke zes weken inspiratie, verdieping en actuele thema’s voor onderwijsprofessionals in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief >
*Dit is een docentprofessionaliserings titel, daarom is het niet mogelijk om een beoordelingsexemplaar aan te vragen.