Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Stevige leraren opleiden
Terug
Stevige leraren opleiden
Paperback
Oktober 2025 | ISBN 9789024465729 | 1e editie | 240 blz.
34,95
Reserveer

Stevige leraren opleiden

Werken aan professionele identiteit in de lerarenopleiding

Redactie: Helma Oolbekkink-Marchand, Maaike Nap, Fedor de Beer | Boom
Stevige leraren opleiden_Helma Oolbekkink-Marchand, Maaike Nap_9789024465729
Paperback
Oktober 2025 | ISBN 9789024465729 | 1e editie | 240 blz.
Verwacht 13 oktober 2025
34,95
Reserveer
Online boek (2 jaar toegang)
Oktober 2025 | ISBN 3009010011560 | 240 blz.
31,95
OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Lerarenopleidingen hechten groot belang aan de ontwikkeling van de professionele identiteit van aanstaande leraren omdat dit bijdraagt aan sterke, veerkrachtige leraren. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar professionele identiteitsontwikkeling, is deze kennis vaak moeilijk toegankelijk en vraagt de toepassing ervan in de praktijk om een concrete vertaalslag. Stevige leraren opleiden maakt kennis over professionele identiteitsontwikkeling toegankelijk en direct toepasbaar voor lerarenopleiders in diverse contexten.

 

In de eerste hoofdstukken wordt de basis gelegd: wat is professionele identiteitsontwikkeling, waarom is het belangrijk en hoe verloopt dit proces bij (aanstaande) leraren? Vervolgens wordt besproken hoe identiteitsleren een plek krijgt binnen het curriculum, zowel gepland als spontaan, en hoe dit op de werkplek verder vorm krijgt. Ook wordt aandacht besteed aan de toetsing en evaluatie van identiteitsontwikkeling: hoe meet je de groei van startende leraren op dit vlak? Tot slot staat de cruciale rol van de lerarenopleider centraal: welke kennis, vaardigheden en houding zijn nodig om identiteitsleren effectief te begeleiden?

 

Het tweede deel van het boek biedt een uitgebreid scala aan werkvormen die direct in de praktijk inzetbaar zijn. Deze werkvormen passen binnen een onderbouwde leerlijn en ondersteunen lerarenopleiders bij het stimuleren van identiteitsontwikkeling.

 

Stevige leraren opleiden bevat bijdragen van: Nollie Bekkers, Sander Berendsen, Frank Crasborn, Gisbert van Ginkel, Bob Koster, Chris Kroeze, Bruno Oldeboom, Rinny van der Meer, Paulien Meijer, Martine van Rijswijk, Gonny Schellings, Harmen Schaap, Tom Schoemaker, Marielle Theunissen, Marion van de Wijdeven.

 

Inhoud

Deel 1: Professionele identiteitsontwikkeling

 

1 Stevige leraren opleiden

Helma Oolbekkink-Marchand, Fedor de Beer en Maaike Nap

1.1 Kwaliteit van de lerarenopleiding

1.2 Lerarentekort

1.3 De stem van de leraar in het debat over onderwijs

1.4 Stevige leraren opleiden in de praktijk

1.5 Literatuur

 

2 Wie ben je als leraar? Over professionele identiteit van (beginnende) leraren

Helma Oolbekkink-Marchand en Gonny Schellings

2.1 Inleiding

2.2 Wat is professionele identiteit en waarom is het relevant om daar aandacht voor te hebben in de lerarenopleiding?

2.3 Kernelementen uit het denken over professionele identiteit van leraren

2.4 Conclusies voor lerarenopleiding en lerarenopleiders

2.5 Vragen voor reflectie

2.6 Literatuur

 

3 Professionele identiteitsontwikkeling van leraren in periodes van transitie

Martine van Rijswijk, Harmen Schaap en Paulien Meijer

3.1 Inleiding

3.2 De rol van de context bij professionele identiteitsontwikkeling

3.3 Gevoelens die een rol spelen bij professionele identiteitsontwikkeling

3.4 Hoe leraren betekenis geven aan professionele identiteitsontwikkeling

3.5 Begeleiding professionele identiteitsontwikkeling

3.6 Handreikingen voor de begeleiding van professionele identiteitsontwikkeling van (startende) leraren

3.7 Ten slotte

3.8 Vragen voor Reflectie

3.9 Literatuur

 

4 Naar een curriculum voor identiteitsleren

Frank Crasborn, Maaike Nap en Mariëlle Theunissen

4.1 Inleiding

4.2 Verwevenheid van identiteitsleren

4.3 Ontwerpprincipes voor een curriculum identiteitsleren

4.4 Paradoxen in een curriculum voor identiteitsleren

4.5 Vragen voor reflectie

4.6 Literatuur

 

5 Professionele identiteitsontwikkeling van leraren in de praktijk

Chris Kroeze, Bruno Oldeboom en Annebel Hofhuis

5.1 Inleiding

5.2 Ontwikkeling van professionele identiteit in een dynamische praktijk

5.3 Impliciete ontwikkeling van professionele identiteit organiseren

5.4 Expliciete aandacht voor de ontwikkeling van professionele identiteit op de werkvloer

5.5 Samenwerken in de driehoek student, school en instituut

5.6 Identiteitsontwikkeling heeft geen schakelaar

5.7 Vragen voor reflectie

5.8 Literatuur

 

6 Waarderen en beoordelen van professionele identiteit in de lerarenopleiding

Marion van de Wijdeven, Tamara van Schilt-Mol en Maaike Nap

6.1 Inleiding

6.2 Is de taal van beoordelen passend bij professionele identiteitsontwikkeling?

6.3 Toetsen als actiemogelijkheid om identiteitsleren te bevorderen

6.4 Ontwerpen van toetsen als actiemogelijkheid

6.5 Vragen voor reflectie

6.6 Literatuur

 

7 De kracht van ‘voorbeeld zijn’: over het begeleiden van professionele identiteitsontwikkeling

Bob Koster en Helma Oolbekkink-Marchand

7.1 Inleiding

7.2 Het ‘eigene’ van de rol van de lerarenopleider

7.3 Ontwikkelen van je professionele identiteit als lerarenopleider

7.4 Rol van lerarenopleiders in de professionele ontwikkeling van (beginnende) leraren

7.5 Vragen voor reflectie

7.6 Literatuur

 

Deel 2: Werkvormen voor de ontwikkeling van professionele identiteit

 

8 Werkvormen voor de ontwikkeling van professionele identiteit

Harmen Schaap, Gisbert van Ginkel, Helma Oolbekkink-Marchand, Rinny van der Meer, Nollie Bekkers, Sander Berendsen, Tom Schoemaker en Fedor de Beer

8.1 Inleiding

8.2 Het aangrijpingspunt van de werkvorm

8.3 De setting waarvoor een werkvorm geschikt is

8.4 Werkvormenprofiel of quickscan

8.5 Overzicht van de werkvormen

 

Illustratieverantwoording

 

Over de auteurs

Auteur(s)
Portret Helma Oolbekkink-Marchand
Helma Oolbekkink-Marchand
Helma Oolbekkink-Marchand is Lector Professionaliteit van leraren. Haar onderzoek richt zich op opleiden en professionaliseren van (startende) leraren. Zij is verder voorzitter van de beroepsvereni...
Lees meer
Portret Maaike Nap
Maaike Nap
Maaike Nap is lerarenopleider binnen de Master Ontwerpen voor Eigentijds Leren (MOVEL) en werkt als trainer en adviseur bij het team kwaliteiten van leraren (HAN). In beide contexten speelt bij haa...
Lees meer
Portret Fedor de Beer
Fedor de Beer
Fedor de Beer is pedagoog en opleider aan de professionele Master Pedagogiek (HAN). In deze opleiding leren zittende leraren en professionals vanuit de jeugdzorg vanuit eigen professionele identite...
Lees meer

Docentprofessionalisering bij Boom

Ontvang teamkorting
Deze titel* samen met je collega's lezen? Bij bestellingen vanaf 10 exemplaren ontvang je korting. Mail naar advies@boom.nl.

 

Nieuwsbrief voor docenten
Elke zes weken inspiratie, verdieping en actuele thema’s voor onderwijsprofessionals in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief >

 

*Dit is een docentprofessionaliserings titel, daarom is het niet mogelijk om een beoordelingsexemplaar aan te vragen. 

Ook interessant

De docent is ook maar een mens
Nieuw

De docent is ook maar een mens

Pamela den Heijer, Roos Bits-Derksen
32,95
Bestellen
Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs
Nieuw

Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs

Jeroen Imants
29,95
Bestellen
Instroom zonder uitstroom_Marjolein Mantelaers_9789024466191

Instroom zonder uitstroom

Marjolein Mantelaers
24,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg