Verandercommunicatie
Organisaties veranderen continu – van grootse reorganisaties tot stille cultuurverschuivingen. Iedereen praat over de verandering. Maar wie zorgt dat het écht landt? Als communicatieadviseur zit je er middenin. Hoe zorg je dat je richting geeft, verbindt en beweging op gang brengt?
Inhoud
Verandercommunicatie laat zien hoe je communicatie inzet als motor van verandering. Geen wollige theorie, maar een praktijkgericht boek boordevol voorbeelden, werkvormen en een kleurenmodel dat houvast biedt in elke fase van het veranderproces. Dit boek helpt je om de regie te nemen: je bouwt het juiste verhaal, en ontwikkelt een communicatieaanpak die overzicht én richting biedt – passend bij de situatie, de mensen en de fase van verandering.
Stapsgewijs ga je aan de slag met:
• de kernprincipes van verandercommunicatie;
• de impact van verandering op individuen en teams;
• belangrijke veranderingsmodellen;
• het kleurenmodel (geel, blauw, rood, groen en wit);
• bouwstenen voor een succesvol verandertraject;
• het belang van het veranderverhaal;
• de opzet van een communicatieaanpak;
• communicatie tijdens reorganisaties;
• monitoren van de effectiviteit van communicatie;
• en de rollen van betrokkenen in het proces.
Voor wie
Verandercommunicatie is er voor iedereen die communicatie niet ziet als sluitstuk, maar als sleutel tot verandering. Voor studenten communicatie, voor vakgenoten die hun rol willen verdiepen, en voor de adviseur in spe. Verandercommunicatie is uitgebreid getest in trainingen met vakgenoten. De aanpak is direct toepasbaar en sluit aan bij de weerbarstige praktijk.
In de pers
Boek van de maand
Een zorgvuldig voorbereid verandertraject dat vastloopt in weerstand, cynisme of apathie. Ondanks alle goede bedoelingen blijven medewerkers achter hun bureaus mopperen, verdwijnt de energie uit het project, en blijft de gewenste transformatie uit. Het is een patroon dat Huib Koeleman in zijn nieuwste boek Verandercommunicatie haarscherp analyseert en waarvoor hij een verfrissend genuanceerde oplossing aandraagt. Lees recensie in CHRO >
HR cruciaal bij (rode) veranderingen
Verandercommunicatie is een waardevol boek voor elke HRM’er die serieus werk wil maken van organisatieverandering. Prettig leesbaar, helder gestructureerd, met korte alinea’s en duidelijke schema’s. Koelemans grote verdienste is dat hij communicatie niet als een add-on of afterthought ziet, maar als integraal onderdeel van het veranderproces zelf. Lees recensie in hrpraktijk >
Voor iedereen die gelooft dat communicatie méér is dan zenden
Verandercommunicatie is geen communicatiemodel op zich, maar een uitnodiging tot denken, kiezen en samenwerken. Het boek helpt je om beter te zien wat er speelt — en bewust te kiezen wat je doet (en niet doet) in communicatie. Lees artikel Managementboek >