Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs De docent is ook maar een mens
Terug
De docent is ook maar een mens
Paperback
September 2025 | ISBN 9789024465385 | 200 blz.
32,95
In winkelwagen

De docent is ook maar een mens

Affectieve vermogens en de menselijke kant van het hoger onderwijs

Pamela den Heijer, Roos Bits-Derksen | Boom uitgevers Amsterdam
Nieuw
De docent is ook maar een mens
Paperback
September 2025 | ISBN 9789024465385 | 200 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
32,95
In winkelwagen
Online boek (2 jaar toegang)
ISBN 3009010011591 | 200 blz.
Direct via e-mail
26,95
In winkelwagen
Inkijkexemplaar

De docent is ook maar een mens - inkijkex.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

In een tijd waarin het welzijn van studenten én docenten onder druk staat, is het duidelijk: zonder gevoel en zonder contact kunnen we de huidige uitdagingen in het onderwijs niet aan. In dit boek laten we zien hoe we de uitdagingen in het onderwijs kunnen aangaan door zowel onze rationele als affectieve vermogens te benutten.

 

Rationeel én affectief in balans

We laten zien dat rationele en affectieve vermogens als tegenpolen voortdurend op elkaar inwerken en samenwerken. Veel van wat je doet, ontstaat juist door de dynamiek tussen deze uitersten. Wanneer je zowel je rationele als affectieve vermogens omarmt, combineer je resultaatgerichtheid met persoonlijk welzijn en persoonlijke ontwikkeling. Je creëert een leerruimte waar studenten op een diepere laag leren en hun zelfbewustzijn vergroten.

 

Wat levert het op in je onderwijs?

Dit boek is een uitnodiging om verder te kijken dan de traditionele kaders van onderwijs. En dat begint bij jou als docent. Omdat jij een voorbeeld bent en dus voorleeft. Hoe sta jij als docent in het leven en wat laat je hierin aan jouw studenten als voorbeeld zien? Dit boek draagt bij aan je docentprofessionalisering, maar is ook bedoeld ter inspiratie voor een leven vanuit jouw kern, passend bij jouw grondpatroon en wat je in huis hebt aan kwaliteiten, levenslust en potentie.

 

Opzet: van inzicht naar toepassing

In de opbouw van dit boek nemen we je stap voor stap mee in het (her)ontdekken van je affectieve vermogens, met zowel een theoretisch model als ook individuele oefeningen en intervisieopdrachten waardoor je de theorie direct in de praktijk kunt brengen. Voor jezelf, in de onderwijsruimte met je studenten en met je collega’s.

 

Voor wie?

Voor (aankomende) hbo‑docenten die hun professionalisering willen verdiepen en willen voorleven wat zij belangrijk vinden. Het boek helpt je te handelen vanuit je kern en je kwaliteiten, passend bij jouw grondpatroon en potentie

"In plaats van cijfers en prestaties stelt dit boek iets anders centraal: de mens. Met praktische tools en inspirerende inzichten helpen de auteurs docenten om ruimte te maken voor verbinding, persoonlijke groei en écht contact in de klas. Een waardevol kompas voor wie onderwijs weer betekenisvol wil maken."

Kariene Mittendorff – lector Studiesucces bij het Saxion-lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs

Inhoud

Inhoud

 

Voorwoord

 

Woord vooraf

 

Deel 1: Introductie

 

0 Introductie

0.1 Waar gaat dit boek over?

0.2 Wat mag je van dit boek verwachten?

 

1 Affectieve vermogens en de menselijke kant van het onderwijs

1.1 De twee centrale onderwerpen van dit boek

1.2 Affectiviteit en effectiviteit: balans vinden tussen doel/prestatie en aanwezigheid

1.3 De voordelen van meer balans tussen effectiviteit en affectiviteit

1.4 Ontmenselijkt onderwijs

1.5 Doorwerking in de docentenkamer

1.6 Gevolgen voor de studenten

1.7 Doorbreken van de vicieuze cirkel waarin effectiviteit heerst over affectiviteit

1.8 Rationele en affectieve vermogens

1.9 Het MARS-vliegwiel

1.10 Naar de kern: (her)ontdekking van affectieve vermogens via intervisieopdrachten

1.11 De oproep van dit boek

1.12 Het doel en de doelgroep van dit boek

1.13 Leeswijzer voor de volgende hoofdstukken

 

2 Affectieve vermogens in de onderwijsruimte

2.1 Inleiding

2.2 Hoe affectieve vermogens de onderwijsruimte transformeren

2.3 Affectieve vermogens en de sfeer in de onderwijsruimte

2.4 Voordat je de les start: innerlijk afstemmen op de buitenwereld

2.5 De studenten komen binnen: de ontmoeting, het contact, de ontvankelijkheid

2.6 Balans tussen ruimte innemen en geven bij het openen van de onderwijsruimte

 

Deel 2: Overleven

 

3 Vermogen 1: Lichamelijkheidsbeleving (1) – begin van binnenuit

3.1 Inleiding

3.2 Bewustzijn van lichamelijkheid: je lichaam waarnemen en ervaren

3.3 Balans tussen denken en lichaamsbewustzijn vinden

 

4 Vermogen 1: Lichamelijkheidsbeleving (2) – waarnemen

4.1 Inleiding

4.2 Prikkels en perceptie: hoe we de wereld kiezen om te zien

4.3 Van waarnemen naar oordelen: hoe onze lichaamservaring de interpretatie vormt

4.4. Van lichaamsbewustzijn naar taal: onderscheiden van gelaagdheden in je lichaam

4.5 Kwaliteiten van emoties en gevoelens in de onderwijsruimte

4.6 Belang van waarnemen in de onderwijsruimte

 

5 Vermogen 2: Gevoelsinvloed – de sleutel tot zelfinvloed

5.1 Inleiding

5.2 Instinctief weten: De (on)zichtbare ‘ja’ of ‘nee’ van je lichaam

5.3 Hoe denken, voelen en doen (DVD) je vormgeven

5.4 Grondpatronen: jouw unieke blauwdruk in denken, voelen en doen

5.5 Ontwikkeling van je grondpatroon

 

6 Schakelen tussen overleven en leven: waardeer overlevingsreactie als bescherming

6.1 Inleiding

6.2 Waarderen van lichaamsreacties op stress

6.3 Van stressreactie naar groei: leren van overleving

6.4 Hoe jouw zenuwstelsel reageert op stress in de onderwijsruimte

6.5 Hoe het onderwijssysteem je duwt in overleven

6.6 Het belang van doseren van voelen en bewustzijn

 

Deel 3: Leven

 

7 Vermogen 3: Ontvankelijkheid – voelen zonder te versmelten

7.1 Werkelijk aanwezig zijn als docent in de onderwijsruimte

7.2 De kunst van simpelweg zijn

7.3 Vertrouw op wat je voelt

7.4 Aanwezigheid en omarmen van angst

 

8 Vermogen 4: Empathisch luisteren – aandacht die verbindt

8.1 Inleiding

8.2 Wanneer je niet empathisch luistert

8.3 Empathisch luisteren en aanwezig zijn

8.4 Empathisch luisteren en begrenzen

8.5 Echt luisteren begint daar waar je stopt met zelf praten

8.6 Beeldspraak gebruiken als hulpmiddel

 

9 Van leven naar beleven

9.1 Inleiding

9.2 Jouw ontvankelijkheid om je te laten verrassen als brug naar verbinding

9.3 Nieuwsgierigheid nodigt uit tot elkaar beter begrijpen

9.4 Hoeveel ruimte geef jij jezelf en studenten om te beleven?

 

Deel 4: Beleven

 

10 Vermogen 5: Wederkerigheid – jouw non-verbale impact op verbinding

10.1 Inleiding

10.2 Interactiedynamiek

10.3 Het drievoudig kompas: zelf, wereld en relatie

10.4 Zelf

10.5 Wereld

10.6 Relatie

10.7 Overdracht en tegenoverdracht

 

11 Vermogen 6: Zijnswijze – zijn is genoeg

Inleiding

Bestaanswijze en zijnswijze

Bevestigen zonder de vraag ‘heb ik het goed gedaan?’

In welke mate geven wij onze studenten affectieve bevestiging?

 

12 Vermogen 7: Levenslust – verbonden met je eigen kompas

12.1 Inleiding

12.2 Levenslust als verbindende kracht

12.3 Herontdekken van je eigen levenslust

12.4 Levenslust aanwakkeren bij studenten

 

13 Het MARS-vliegwiel-effect: samen op weg naar menselijker onderwijs

 

Tot slot

 

Dankwoord

 

Over de auteurs

 

Illustratieverantwoording

 

Literatuurlijst

 

Index

Auteur(s)
Portret Pamela den Heijer
Pamela den Heijer
Pamela den Heijer heeft meer dan 15 jaar ervaring in het begeleiden van groepen: lesgeven en het geven van trainingen. Ze is onderwijskundige en gespecialiseerd in onder andere docentprofessionalis...
Lees meer
Portret Roos Bits-Derksen
Roos Bits-Derksen
Roos Bits-Derksen heeft meer dan 15 jaar ervaring in het begeleiden van groepen: lesgeven en het geven van trainingen. Ze is expert in ervaringsleren; het belevend maken van inhoud, interactiedynam...
Lees meer

Docentprofessionalisering bij Boom

Ontvang teamkorting
Deze titel* samen met je collega's lezen? Bij bestellingen vanaf 10 exemplaren ontvang je korting. Mail naar advies@boom.nl.

 

Nieuwsbrief voor docenten
Elke zes weken inspiratie, verdieping en actuele thema’s voor onderwijsprofessionals in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief >

 

*Dit is een docentprofessionaliserings titel, daarom is het niet mogelijk om een beoordelingsexemplaar aan te vragen. 

Ook interessant

Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs
Nieuw

Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs

Jeroen Imants
29,95
Bestellen
Instroom zonder uitstroom_Marjolein Mantelaers_9789024466191

Instroom zonder uitstroom

Marjolein Mantelaers
24,95
Bestellen
Dat doe je toch niet alleen?!_Barend Last, Derk Bransen_9789024467457

Dat doe je toch niet alleen?!

Barend Last, Derk Bransen
39,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg