Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs
Werken aan structurele verbetering
Leren en werken in het vo duurzaam verbeteren? Begin bij de organisatie van je school
In Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs laat Jeroen Imants zien hoe structurele verbeteringen mogelijk worden als scholen anders durven kijken naar hun eigen organisatie. Vanuit een organisatiekundige bril onderzoekt hij hoe fragmentatie en verschotting – vaak onzichtbare, maar hardnekkige knelpunten – het leren en werken in scholen beïnvloeden.
Onderwijs verbeteren begint bij de structuur van de school
Imants maakt inzichtelijk hoe scholen onbedoeld kansen beperken: voor betekenisvol leren, voor doorlopende schoolloopbanen én voor een werkbare werkomgeving voor leraren. Tegelijkertijd biedt hij inspirerende voorbeelden van scholen die daar op een andere manier mee omgaan. Denk aan vernieuwende aanpakken zoals verlengde brugklassen, het Flexmodel of formatief evalueren in plaats van toetsen stapelen.
Van casus naar praktijk: concrete handvatten voor duurzame verandering
Met behulp van herkenbare casussen, actuele onderzoeksinzichten en praktische schoolvoorbeelden biedt dit boek concrete handvatten voor duurzame onderwijskwaliteit. Niet als blauwdruk, maar als uitnodiging tot het (her)organiseren van onderwijs in teamverband met oog voor de leerling én de professional.
Voor wie
Het boek is bedoeld voor schoolleiders, bestuurders, leraren met een leidende rol in hun school, en beleidsmedewerkers. Ook opleiders en studenten van opleidingen voor leraren en schoolleiders kunnen er hun voordeel mee doen, naast onderzoekers en adviseurs. Geïnteresseerden van buiten het onderwijs kunnen hun blikveld met dit boek verruimen, het laat zien wat er allemaal bij komt kijken om goed onderwijs te bieden.
Inhoud
Voorwoord
1 Inleiding
1.1 Aanleiding
1.2 Fragmentatie, verschotting en mogelijkheden en belemmeringen voor duurzame verbetering
1.3 De twee centrale vragen in het boek
1.4 Doelgroep
1.5 Opbouw
2 Het stelsel voor vo en de schoolloopbanen van leerlingen
2.1 Inleiding
2.2 Motieven voor het stelsel voor vo en de structuur van scholen
2.3 Meritocratie en onderwijs
2.4 Compensatie voor hoge differentiatie en vroege selectie
2.5 Conclusie
3 Fragmentatie in de structuur van het onderwijs
3.1 Inleiding
3.2 Schoolloopbanen van leerlingen
3.3 De inhoud van het onderwijs
3.4 De organisatie van de begeleiding
3.5 Selectie, beoordeling en toetsing
3.6 Averechtse effecten
3.7 Conclusie
4 Kansen voor duurzame verbetering door anders omgaan met fragmentatie
4.1 Inleiding
4.2 Schoolloopbanen en selectie
4.3 Inhoud van het onderwijs
4.4 Begeleiding en instructie
4.5 Nieuwe onderwijsconcepten
4.6 Formatief evalueren en handelen
4.7 Conclusie
5 Verschotting in de structuur van de school
5.1 Inleiding
5.2 Afdelingen
5.3 Vaksecties
5.4 Twee subsystemen voor begeleiding en instructie
5.5 Leraren, schoolleiding, stafafdelingen, bestuur en tijdelijke teams
5.6 Verschotting en zwakke koppeling
5.7 Coördinatie van leren en werken in de verschotte organisatie
5.8 Conclusie
6 Ontschotten en verbinden in de structuur van de school
6.1 Inleiding
6.2 De rol van standaardisatie bij ontschotting
6.3 Afstemming door samenwerking en teamvorming
6.4 Leidinggeven in een functionele hiërarchie
6.5 Conclusie
7 De mogelijkheden en begrenzingen voor duurzame verbetering
7.1 Inleiding
7.2 De schoolleider en de rol van hiërarchische sturing
7.3 De autonome leraar en werkplekleren in de school
7.4 De leerling binnen de gemeenschap van de school en socialisatie
7.5 Conclusie, en hoe nu verder
7.6 Wat houdt de school bij elkaar?
Bijlagen
Bijlage 1: Twee scholen met verlengde brugklassen
Bijlage 2: Route 10-14 in Delden
Bijlage 3: Zittenblijven en begeleiding op de havo-afdeling van het Odulphuslyceum
Bijlage 4: Onderwijs in technasia
Bijlage 5: De praktijk van het Flexmodel
Bijlage 6: Duurzame verbetering in UniC
Bijlage 7: Were Di Drie (WD3)
Bijlage 8: Ambitie- en kwaliteitskaarten in Het Stedelijk Enschede
Eindnoten
Referenties
Docentprofessionalisering bij Boom
Ontvang teamkorting
Deze titel* samen met je collega's lezen? Bij bestellingen vanaf 10 exemplaren ontvang je korting. Mail naar advies@boom.nl.
Nieuwsbrief voor docenten
Elke zes weken inspiratie, verdieping en actuele thema’s voor onderwijsprofessionals in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief >
*Dit is een docentprofessionaliserings titel, daarom is het niet mogelijk om een beoordelingsexemplaar aan te vragen.