Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Hoger onderwijs Creativiteit en cocreatie in sociaal werk (2e editie)
Terug
Creativiteit en cocreatie in sociaal werk (2e editie)
Paperback + online leeromgeving
Augustus 2025 | ISBN 9789046908136 | 2e editie | 375 blz.
41,50
In winkelwagen

Creativiteit en cocreatie in sociaal werk (2e editie)

Paul Beekers, Ruud Kroes, Jan van Rosmalen | Boom uitgevers Amsterdam
Nieuw
Omslag van het boek Creativiteit en cocreatie in sociaal werk
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback + online leeromgeving
Augustus 2025 | ISBN 9789046908136 | 2e editie | 375 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
41,50
In winkelwagen
Alles online 
ISBN 3009010015827
Direct via e-mail
33,50
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Creativiteit en cocreatie in sociaal werk_inkijkexemplaar.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Voor docenten
Omschrijving

'Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen.'  

In onze snel veranderende samenleving zijn sociaal professionals én cliënten steeds vaker aangewezen op de eigen creativiteit en op elkaar. Creativiteit en cocreatie in sociaal werk gaat over anders denken en met lef handelen, om zo tot nieuwe en waardevolle mogelijkheden te komen. Het helpt mensen om creatief vertrouwen op te bouwen – om niet te verdwalen wanneer geijkte aanpakken niet langer werken of passend zijn. 

 

Deel 1 van deze uitgave focust op de individuele creativiteit van sociale professionals én hun cliënten. Het biedt inzichten in de verschillende fasen van het creatieve proces – de vraagfase, verkenningsfase, ideefase en realisatiefase – en praktische technieken om deze fasen te optimaliseren. Daarnaast is er aandacht voor het doorbreken van gewoonten en hoe professionals hun creatief vertrouwen en dat van hun cliënten kunnen versterken en inzetten.  

 

In deel 2 draait het om cocreatie, dialoog en diversiteit en de veranderende rol van de sociaal werker in een dynamische samenleving. Het benadrukt hoe professionals samen met cliënten, collega’s en netwerkpartners tot nieuwe en waardevolle mogelijkheden kunnen komen. Concepten zoals incrementeel werken, improvisatie en design thinking helpen creativiteit te verankeren in het sociaal werk. Dit deel biedt handvatten om via cocreatie waardevolle praktijkverbetering te realiseren.   

 

Online leeromgeving 

Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, aangevuld met oefenopdrachten, werkbladen voor creativiteitstechnieken, video’s, begrippentrainers en links naar aanvullende bronnen. Dit materiaal helpt om de theorie uit het boek beter te begrijpen en praktisch toe te passen. 

 

Voor wie 

Creativiteit en cocreatie in sociaal werk is geschikt voor diverse hbo-opleidingen in zorg en welzijn, zoals social work, pedagogiek en educatie & samenlevingsopbouw. Daarnaast biedt het waardevolle inzichten voor sociaal professionals die creativiteit en cocreatie willen inzetten in hun dagelijkse praktijk. 

 

Guido Stompff – lector Design Thinking

'Creëren gaat over iets in de wereld zetten. Het is niet moeilijk hemelbestormende ideeën te bedenken die iedereen wel zou willen. Dat mondt vaak uit in wensdenken: iets willen dat niet kan maar er desondanks toch mee doorgaan. De uitdaging is om iets te bedenken dat haalbaar en uitvoerbaar is én waar iedereen ja tegen zegt. Dat vergt creativiteit.'

Sociaal werk vraagt creativiteit: niet als trucje, maar als mindset
'Creativiteit en co-creatie zijn een mindset – meer dan samenwerken – die sociaal werkers helpt omgaan met onzekerheid.' In gesprek met de auteurs. Lees interview >

 

Creatiever werken - 5 praktische tips
Vaste protocollen schieten tekort bij complexe vraagstukken; improviseer, experimenteer en co-creëer met cliënten. Deze praktische tips stimuleren creativiteit en co-creatie. Lees artikel >

Inhoud

Inhoudsopgave

 

Ten geleide

 

0 Inleiding: Tijd voor creativiteit

0.1 Introductie

0.2 Leeswijzer

0.3 Literatuur

 

Deel I Creativiteit

 

1 Creativiteit: een oriëntatie 

1.1 Creativiteit en sociaal werk, waarom?

1.2 Creativiteit, een algemene omschrijving

1.3 Creativiteit: wanneer wel en wanneer niet?

1.4 Creativiteit in vier aspecten: PPPC

1.5 Perspectieven van creativiteit: grote-C, mini-c en pro-c

1.6 Samenvatting

1.7 Literatuur

 

2 Het creatieve proces

2.1 De weg van probleem (uitdaging) naar oplossing (overwinning)

2.2 De hartslag van creativiteit: divergeren en convergeren

2.3 De dubbele diamant: van vonk naar vorm

2.4 De dubbele diamant: beschrijvend, niet vóórschrijvend

2.5 Hanteren van creatieve processen

2.6 Vooruitblik

2.7 Samenvatting

2.8 Literatuur

 

3 De vraagfase

3.1 Wat staat centraal in de vraagfase?

3.2 Wat is van belang bij het doorlopen van de vraagfase? 

3.3 Technieken voor de vraagfase 

3.4 Mythen en inzichten in de vraagfase 

3.5 Samenvatting 

3.6 Literatuur 

 

4 De verkenningsfase 

4.1 Wat staat centraal in de verkenningsfase? 

4.2 Wat is van belang bij het doorlopen van de verkenningsfase? 

4.3 Technieken voor de verkenningsfase 

4.4 Mythen en inzichten in de verkenningsfase 

4.5 Samenvatting 

4.6 Literatuur 

 

5 De ideefase 

5.1 Wat staat centraal in de ideefase? 

5.2 Wat is van belang bij het doorlopen van de ideefase? 

5.3 Technieken voor de ideefase 

5.4 Mythen en inzichten in de ideefase 

5.5 Samenvatting 

5.6 Literatuur 

 

6 De realisatiefase 

6.1 Wat staat centraal in de realisatiefase? 

6.2 Wat is van belang bij het doorlopen van de realisatiefase? 

6.3 Technieken voor de realisatiefase 

6.4 Mythen en inzichten in de realisatiefase 

6.5 Samenvatting 

6.6 Literatuur 

6.7 Terugblik op de modules 2 tot en met 6 

 

7 Gewoontevorming 

7.1 Over gewoonten: vriend of vijand 

7.2 Drie niveaus van gewoonte- of patroonvorming 

7.3 Het gevaar van gewoonten 

7.4 Creativiteitbelemmerende gewoonten 

7.5 Het ontwikkelen van nieuwe gewoonten 

7.6 Samenvatting 

7.7 Literatuur 

 

8 Experimenteren als leerweg 

8.1 Het aanleren van nieuwe gewoonten 

8.2 Experimenteren als creatief proces 

8.3 Experimenteren als motor voor betekenisvernieuwing en 

persoonlijke groei 

8.4 Omgeving en gewoonten

8.5 Samenvatting 

8.6 Literatuur 

 

9 Een creatieve mindset 

9.1 Creativiteit als groei-mindset 

9.2 De creatieve mindset 

9.3 Creativiteit als uitdaging 

9.4 Ontwikkelen van een creatieve mindset 

9.5 Experimenterend bouwen aan creatief vertrouwen 

9.6 Samenvatting 

9.7 Samenvatting deel I Creativiteit 

9.8 Literatuur 

 

Deel II Cocreatie 

 

10 Waarom cocreatie nu actueel is 

10.1 Cocreatie cliënt en hulpverlener 

10.2 De opkomst van cocreatie: een historische schets 

10.3 De veranderende samenleving vraagt om interactie 

10.4 De improvisatiemaatschappij 

10.5 Nieuw paradigma in ontwikkeling: een overzicht 

10.6 Samenvatting

10.7 Literatuur 

 

11 De meervoudige waarde van cocreatie

11.1 Cocreatie: een exemplarische inleiding 

11.2 Wat ís cocreatie? 

11.3 Schot voor de boeg: effecten van cocreatie in de casus 

11.4 Cocreatie, motivatie en de zelfdeterminatietheorie 

11.5 Intrinsiek gemotiveerde cocreatie: de vrijplaats 

11.6 Samenvatting 

11.7 Literatuur 

 

12 De dialoog als motor van cocreatie 

12.1 Dialoog: de belangrijkste bouwsteen 

12.2 Van oppervlakkig gesprek naar groepsflow: vier gespreksvelden 

12.3 De dialoog en het hulpverleningsproces 

12.4 Dialoog met meerdere partijen 

12.5 Samenvatting 

12.6 Literatuur 

 

13 Dialoog, diversiteit en inclusief samenwerken 

13.1 Mag ik meedoen en kan ik meedoen? 

13.2 Diversiteit en inclusie in cocreatie 

13.3 Holding space 

13.4 Kunstzinnige media als gelijkmaker (inclusieve expressie)  

13.5 Diversiteit en de waarde van anders 

13.6 De interne dialoog 

13.7 Samenvatting 

13.8 Literatuur 

 

14 Cocreatie, ontwerpen en de dubbele diamant 

14.1 Designthinking, ontwerpen en de dubbele diamant 

14.2 De dubbele diamant van designthinking: een voorbeeld 

14.3 Basisprincipes van designthinking 

14.4 De creatieve mindset van een ontwerper 

14.5 Alternatieve manieren om het dubbele-diamantmodelte hanteren 

14.6 Samenvatting 

14.7 Literatuur 

 

15 Cocreatief incrementeel ontwerpen 

15.1 Samen in doe-stapjes ontwerpen 

15.2 Eerst doen, dan denken? 

15.3 Cocreatief incrementeel ontwerpen: een voorbeeld uit het sociaal 

werk 

15.4 Incrementeel, bottom-up, cocreatief ontwerpen: hbo’ers aan het 

werk 

15.5 Netwerken: over het laten ontstaan van zinvolle netwerken 

15.6 Samenvatting 

15.7 Literatuur 

 

16 Cocreatief narratief werken 

16.1 Een korte introductie 

16.2 Narratief werken: wat en waarom 

16.3 Betrokkenheid door verhalen 

16.4 Narratieven verhullen en onthullen 

16.5 Narratief werken en de dubbele diamant 

16.6 Een integrerende casus met opdracht 

16.7 Samenvatting 

16.8 Literatuur

Voor docenten

Online leeromgeving op maat

De online leeromgeving bij Creativiteit en cocreatie in sociaal werk is modulair opgebouwd, waardoor deze flexibel inzetbaar is binnen diverse opleidingstrajecten. Docenten kunnen gericht modules selecteren die aansluiten bij hun curriculum, eventueel in combinatie met modules uit andere Boom-titels. Boom stelt op basis daarvan een passend maatwerkpakket samen. Studenten gebruiken en betalen zo alleen voor de onderdelen die relevant zijn voor hun studie. Meer weten? Neem contact op met onze educatief adviseur via advies@boom.nl.

Verschil met vorige editie 

De tweede editie van Creativiteit en cocreatie in sociaal werk is een herziening en uitbreiding van de eerste editie. De belangrijkste verschillen zijn: 

  • Meer aandacht voor cocreatie: in deze editie wordt sterker benadrukt hoe nieuwe en waardevolle mogelijkheden kunnen ontstaan vanuit samenwerking tussen cliënten, collega’s en netwerkpartners. 
  • Nieuwe modules: behandelen onderwerpen als de waarde van cocreatie, de inclusieve dialoog, de dubbele diamant en vijf ontwerpprincipes, incrementeel en narratief werken
  • Praktijkgericht: in het boek zijn een groot aantal praktijkervaringen van sociale professionals verwerkt.
  • Toegankelijk: de strakke vormgeving en subtiel getekende illustraties zorgen ervoor dat de inhoud helder en krachtig tot zijn recht komt. 
  • Aanvullend online studiemateriaal: de online leeromgeving is uitgebreid met extra oefenopdrachten, video’s en begrippentrainers, waardoor studenten en professionals de stof beter kunnen verwerken. 

 

Docentexemplaar

  • Gebruik je dit lesmateriaal al in je onderwijs en is het voorgeschreven aan je studenten? Vraag dan kosteloos een gebruikersexemplaar aan via advies@boom.nl.
  • Wordt het materiaal nog niet voorgeschreven en wil je het beoordelen? Vraag dan een beoordelings­exemplaar aan. Dat kan in de widget bovenaan deze productpagina. Om een aanvraag te kunnen doen moet je eerst inloggen met je boomaccount. 

 

Vragen of advies?

Meer weten over deze editie of welke andere leermiddelen aansluiten bij jouw curriculum? Onze educatief adviseur denkt graag met je mee. Neem contact op via advies@boom.nl.

Auteur(s)
Portret Paul Beekers
Paul Beekers
Paul Beekers (1968) studeerde econometrie en sociale filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar vond zijn roeping in het sociaal-maatschappelijke werk. Hij werkte als docent maatschappijlee...
Lees meer
Portret Ruud Kroes
Ruud Kroes
Ruud Kroes (1963) studeerde Economie en later Cultuur- en Godsdienstpsychologie aan de Radboud Universiteit. Tijdens de docentopleiding Maatschappijleer ontmoette hij Paul Beekers, met wie hij jare...
Lees meer
Portret Jan van Rosmalen
Jan van Rosmalen
Jan van Rosmalen (1956) studeerde sociale pedagogiek en andragogiek aan de Radboud Universiteit. Als docent van de ‘nazaten van de kopse hof’ gaf hij mede vorm en inhoud aan de minor creativiteitso...
Lees meer

Gerelateerde uitgaven

Ontwerpen voor zorg en welzijn_Job van het Veer, Eveline Wouters_9789046906910

Ontwerpen voor zorg en welzijn

Job van het Veer, Eveline Wouters, Monica Veeger, Remko van der Lugt
35,50
Bestellen
Muzisch-agogische methodiek_Dineke Behrend, Marlies Jellema_9789046904541

Muzisch-agogische methodiek

Dineke Behrend, Marlies Jellema
26,95
Bestellen
Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg