Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Bouwen aan een organisatie waar alle generaties tot hun recht komen, verbonden zijn en elkaar versterken
De werkvloer wordt bevolkt door maar liefst vijf generaties. Generatie Z rammelt aan de poort en de laatste babyboomers nemen afscheid. Die brede generatiemix zorgt voor uitdagingen. Jonge medewerkers lopen snoeihard aan tegen zo-doen-we-het-hier-nou-eenmaal, en oudere generaties vinden hen verwende, veeleisende snotneuzen.
Jong en oud verschillen in hun visie op werken. Ze hebben totaal andere drijfveren en ideeën over aanpak van zaken. Dit geeft problemen op de werkvloer. De kloof wordt groter, je krijgt frictie, eilandjes, verloop en verzuim. Eeuwig zonde, want generatiediversiteit is juist een prachtige kans om elkaar te versterken.
Als je de uiteenlopende perspectieven en talenten elkaar laat kruisbestuiven, blijven niet alleen je medewerkers vitaal aan boord, maar schep je ook een creatieve, wendbare organisatie. Een plek waar de vernieuwingsinjectie van jonge collega’s samenkomt met de ervaring en slagkracht van de oudere garde. Het generatie-effect geeft je de inzichten en handvatten die je hiervoor nodig hebt.
Generatie-expert en sociaalpsycholoog Kim Jansen (1980) werkte jarenlang op het snijvlak van hr, trainerschap en onderzoek. Sinds 2014 is ze inspirerend spreker en senior trainer. Met dit boek spoort ze je aan om het beste uit alle generaties te halen voor een future-proof organisatie.
DEEL 1 MIND THE GAP
1 We staan op een generatiekruispunt 17
De sleutel tot een futureproof organisatie 18
Samenwerken in meer generatiediversiteit 19
Meer grijs op de werkvloer 23
De toenemende generatiemix werkt disruptief 26
Inzetten op diversiteit loont 29
2 Futureproof met alle generaties 31
Bouwen aan toekomstbestendige organisaties 31
Multigenerationele teams als kans zien 35
Samen bij de tijd blijven vraagt confrontatie 40
Generatiesymbiose in de wereld van morgen 45
3 De dikke disclaimers 47
Een verhaal van stereotypen 47
Generatieoorlog? 49
Ook niet vergeten: sociale diversiteit 51
Nut en noodzaak van generaliseren 52
Intermezzo: De vijf generaties toegelicht 57
Babyboomers (1940-1955) 59
Generatie X (1955-1970) 61
Pragmatische generatie (1970-1985) 65
Generatie Y (1985-2000) 67
Generatie Z (2000-2015) 71
4 Kijken door de generatiebril 79
Producten van de tijdsgeest 79
Generatieblauwdruk 81
Vormgevers van verandering 84
De generatiematrix: de mindset waarvoor je bent opgevoed 87
Ieder zijn unieke perspectief op werk 92
Mindsets kunnen veranderen 95
Zichtbare verschillen op de werkvloer 97
5 Verwende snotaap versus vastgeroeste dino 101
De generatiefrustratie 102
Leeftijdsdiscriminatie 105
DEEL 2 BRIDGE THE GAP
6 Ga mee in transitie en kraak de generatiekluis 111
Evolutie van maatschappij en werk 111
De strijd tussen traditionele patronen en vernieuwingsdrang 114
Jongeren als vernieuwingsinjectie 121
De noodzaak van verandering 128
De heilige graal: jong én oud 130
7 Zelf aan de slag met generatiemanagement 135
1. Kom uit je bubbel 136
2. Leer elkaar kennen 137
3. Wees mild, begripvol en respectvol 140
4. Draai het om 144
5. Verken en toets vooroordelen en voorkom leeftijdsdiscriminatie 146
6. Ontdek je blinde vlekken 149
7. Zet je talenten bewust in 151
8. Blijf je verwonderen 152
9. Spreek je uit 154
10. Zoek gemeenschappelijkheden 157
Adviezen per generatie 157
8 Generatiemanagement voor leidinggevenden 167
Begeleiden en benutten van alle generaties 167
Generatie X 171
Pragmaten 177
Generatie Y 180
Generatie Z 194
Aantrekken van Generatie Z 209
9 Generatiemanagement voor de hele organisatie 223
Strategisch en beleidsmatig aan de slag 223
Levens- en beroepsfasemanagement 237
Congruentie in beloftes, beleid én gedrag 240
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account