

Jaarcongres Cultuurverandering
Vroegboekkorting tót 15 september 2025
Tót 15 september ontvang je 10% vroegboekkorting!
Jaarcongres Cultuurverandering. Samen werken aan een sterke organisatiecultuur.
Een sterke organisatiecultuur is de drijvende kracht achter succes. Het zorgt voor betrokken medewerkers, verhoogt de cliënttevredenheid, en leidt uiteindelijk tot betere resultaten. Maar cultuurverandering is een complex proces.
Op dinsdag 10 december 2024 krijg je inspiratie en toepasbare inzichten die je nodig hebt om deze uitdaging met vertrouwen aan te gaan. Met corporate antropoloog Jitske Kramer, hoogleraar (em.) Implementation and Change Management Thijs Homan, doorgewinterde organsatieadviseur Bianca van Leeuwen, expert aanpassingsvermogen Mike Hoogveld, generatie Z-expert Laura Bas én dagvoorzitter Inge Diepman. De zesde spreker volgt in september.
Kom je samen met collega's?
Bekijk dan hier de tarieven voor groepen of stuur ons een e-mail.
Laat je inspireren door de volgende topsprekers:
- Corporate Antropoloog Jitske Kramer over cultuurverandering in Tricky Tijden
- Hoogleraar Thijs Homan gaat cultuurverandering in een ander licht zetten
- Organisatieadviseur Bianca van Leeuwen over welke invloed je wél hebt
- Expert aanpassingsvermogen Mike Hoogveld over jouw brein en AI als motor voor verandering
- Generatie Z-expert Laura Bas geeft tips voor het aantrekken en behouden van jong talent
- Voormalig CEO Peter Lubbers vertelt hoe je elf bedrijven samenvoegt zonder de eigen identiteit te verliezen
Jaarcongres Cultuurverandering, voor wie?
Hét event voor managers, bestuurders, HR-professionals en verandermanagers die aan een betere cultuur in hun organisatie of bedrijf willen werken.
8.45 uur Ontvangst met koffie en thee
9.30 uur Opening door de dagvoorzitter
Inge Diepman is professionele presentator, gespreksleider en samensteller van programma’s, met jarenlange ervaring bij televisie, radio, internet, en live op het podium. Zij werd bekend met de presentatie van tv-programma’s als Het Zwarte Schaap en Herexamen. Inge leidt je door de dag met goede vragen en ruimte voor jouw vragen om elk verhaal tot expressie te laten komen.
9.45 uur Bianca van Leeuwen
Cultuurverandering - hoe moeilijk kan het zijn
Iedereen wil het, bijna niemand krijgt het echt voor elkaar: échte cultuurverandering. Want zeg nou zelf – als je gedrag, onderstroom, ongeschreven regels en groepsdynamiek wilt veranderen, ben je niet met een nieuwe missie en een inspiratiesessie klaar. Zelfs als je álles goed regelt – de structuur, de strategie, de systemen – blijft de oude cultuur verrassend levendig. Waarom is dat zo? En welke invloed heb je wél ?
In deze keynote ontdek je hoe je echte verandering in gang zet. Wat werkt wel, wat niet – en waarom? Je krijgt een krachtige mix van psychologische, systemische en organisatiekundige inzichten, vertaald naar de weerbarstige praktijk.
Je ontdekt:
- Waarom mensen zelden vanzelf hun gedrag veranderen
- Hoe je hardnekkige patronen kunt herkennen en begrijpen
- En wat jouw invloed is op gedragsverandering en cultuurpatronen
Bianca van Leeuwen biedt een scherp, praktisch en soms confronterend perspectief op cultuurverandering, onder het motto: Hoe moeilijk kan het zijn?!
10.45 uur Blijft nog een verrassing ...
11.45 uur Thijs Homan
Cultuurverandering als machtsdynamiek
Organisaties willen hun cultuur aanpassen om strategische doelen te realiseren – klantgerichter worden, innovatiever opereren of meer als ‘partner in business’ functioneren. Daarbij wordt impliciet aangenomen dat er één heersende organisatiecultuur bestaat die met behulp van interventies door een klein veranderteam aangepast kan worden. Maar is dat wel zo? Eén uniforme cultuur bestaat zelden. In werkelijkheid zijn er altijd meerdere, overlappende deelculturen die voortdurend met elkaar strijden om betekenis en invloed.
Thijs Homan laat zien hoe deze ‘betekeniswolken’ – met eigen denkbeelden, emoties en sociale relatiepatronen – cultuurverandering tot een complexe dynamiek maken, die niet eenzijdig te beheersen is. Hoe mooi de cultuurinterventies ook zijn. Hij stelt indringende vragen over macht, positie en invloed: hoeveel zeggingskracht heeft een veranderteam eigenlijk, en wat is nog de rol van de veranderaar? Een prikkelende keynote die vaste aannames uitdaagt en cultuurverandering in een ander licht zet.
- Wat als jouw cultuurveranderteam slechts één stem is in een kakofonie van deelculturen? Wie heeft dan écht de macht?
- Als cultuurverandering ontstaat uit de dynamiek tussen alle mensen in de organisatie, wat blijft er dan over van de rol van de veranderaar?
- Je wilt de cultuur veranderen, maar durf je de aannames die je hier zo over maakt ter discussie te stellen? Of herhaal je het oude in een nieuw jasje?
Thijs Homan legt het glashelder uit: “Hoe meer je bezig bent met cultuurverandering, des te minder er feitelijk verandert."
12.30 uur Lunchpauze
13.30 uur Laura Bas
Genzpiratie: Generatie Z als aanjager van cultuurverandering
Hoe zorgen we voor een organisatiecultuur die klaar is voor de toekomst? Het antwoord ligt deels bij de nieuwste lichting professionals op de werkvloer: generatie Z, de ‘sneeuwvlokjes’.
Generatiedeskundige Laura Bas deelt inzichten uit het grootste kwalitatieve onderzoek naar jongeren in organisaties en laat zien hoe deze generatie niet alleen past in de cultuur – maar die ook positief kan opschudden. Wat drijft hen werkelijk? Wat vinden ze belangrijk in hun werk? En vooral: wat is hun meerwaarde voor organisaties? Eén ding wordt heel duidelijk: Generatie Z kan de organisatiecultuur een fikse ‘update’ geven en zorgen voor een prettigere én efficiëntere werkomgeving. In een tijd waarin we alle arbeidskrachten nodig hebben om grootse prestaties neer te zetten, is dat precies wat we nodig hebben.
- Waarom generatie Z niet alleen meedoet, maar de werkcultuur blijvend verandert
- Wat deze generatie écht zoekt in werk – en hoe jij daarop kunt inspelen
- Praktische tips voor het aantrekken, onboarden én behouden van jong talent
Laura Bas over Generatie Z en de cultuur-update waar organisaties aan toe zijn.
14.15 uur Mike Hoogveld
Leren als cultuurwaarde: jouw brein én AI als motor voor verandering
Organisaties staan onder constante druk om zich aan te passen aan snelle technologische en maatschappelijke veranderingen. Juist daarom is het essentieel om een lerende organisatiecultuur te ontwikkelen – één waarin continue groei, aanpassingsvermogen en innovatie vanzelfsprekend zijn. Maar hoe doe je dat, als ons brein verandering vaak onbewust afremt?
AI kan hierin een sleutelrol spelen. Niet als vervanging van menselijk leren, maar als krachtige versneller en ondersteuner.
In deze sessie krijg je antwoord op vragen als:
- Waarom houdt ons brein onbewust verandering tegen?
- Hoe kun je dat overwinnen, en hoe kun je daarbij AI benutten?
- Hoe realiseer je daarbij een cultuur die verbetering, vernieuwing en verandering mogelijk maakt?
Mike Hoogveld maakt je bewust hoe ons brein omgaat met verandering en hoe AI daarbij kan helpen.
15.00 uur Pauze
15.30 uur Jitske Kramer
Cultuurverandering in Tricky Tijden
Elke grote verandering of transformatie gaat gepaard met het loslaten van het vertrouwde, het verleggen van grenzen, het uitdagen van de gevestigde orde. Jitske ontrafelt op meeslepende wijze de menselijke patronen van ingrijpende veranderingen. Ze geeft duiding aan de verwarrende tussentijd, een complexe transitiefase waarin je iets achterlaat, terwijl de nieuwe situatie nog niet volledig is doorgedrongen en vormgegeven.
- Welk leiderschap is nodig is om door de tussentijd, de liminale fase, te navigeren?
- Wat zijn de kansen en gevaren – en trickstertechnieken – die mensen tegenkomen tijdens grote veranderingen?
- Hoe kun je als teamlid en leider omgaan met de onzekerheid, meningsverschillen en chaos van transformatieprocessen?
Jitske Kramer vertelt wat het betekent om cultureel verdwaald te zijn en hoe creatie, moed en liminaal leiderschap essentieel zijn om tot nieuwe oplossingen te komen.
Jitske Kramer: “Laat je niet gek maken. Leer navigeren in de tussentijd”.
16.30 uur Afsluiting door de dagvoorzitter
17.00 uur Borrel

Laura Bas (1996) is een prijswinnende changemaker, generatie Z-expert en spreker. Ze helpt organisaties om jonge professionals beter te begrijpen, bereiken en behouden. Op haar 25e sprak ze bij de Verenigde Naties over jongerenparticipatie en gendergelijkheid en werkte als jongerenambassadeur voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Met haar achtergrond in organisatiewetenschap richt ze zich nu op de rol van generaties op de werkvloer. Laura is columnist bij MT/Sprout en bereikt wekelijks ruim een half miljoen jongeren via haar TikTok- en Instagramkanaal @delaurabasboost. In oktober verschijnt haar eerste boek over generatie Z en de toekomst van werk: De GenZclopedie.

Mike Hoogveld is als expert op het gebied van ons aanpassingsvermogen gastdocent aan Nyenrode en een veelgevraagd spreker. Daarnaast is hij actief als adviseur en oprichter van het adviesbureau nlmtd. In deze rollen focust hij zich op het snijvlak van verandering, innovatie en toekomstbestendig organiseren. Op energieke wijze weet hij hierbij wetenschappelijke theorie te vertalen naar concreet bruikbare aanpakken voor de dagelijkse praktijk. Ook is hij auteur van diverse bestsellers. Zijn meest recente boek is Denk niet aan een krokodil; waarom jouw brein verandering tegenhoudt en hoe je dit kunt overwinnen (2025).

Prof. (em.) dr. Thijs Homan is hoogleraar (em.) Implementation and Change Management bij de Open Universiteit. Daarnaast is hij zelfstandig adviseur, trainer en opleider.
Zijn onderzoek en advieswerkzaamheden gaan niet over ‘hoe verandering moet’, maar over ‘hoe verandering gaat’. Het gaat hem om wat de wetenschap kan doen om andere en vernieuwende perspectieven op organisatieontwikkeling tot bloei te brengen. Hij publiceerde o.a.: Organisatiedynamica, Het Et-cetera-principe en Wat nu!? Nieuw perspectief op gedragsverandering voor het klimaat.

Jitske Kramer is corporate antropoloog, internationaal spreker, ondernemer, bestsellerauteur en oprichter van Human Dimensions. Van haar boeken De Corporate Tribe, Building Tribes, Deep Democracy, Wow! Wat een verschil, Voodoo, Jam Cultures, Werk heeft het gebouw verlaten en Tricky Tijden zijn meer dan 170.000 exemplaren verkocht. Jitske Kramer kijkt naar de wereld en organisaties door het oog van een antropoloog, waarbij ze zich afvraagt wat het betekent om mens te zijn tussen mensen in organisaties en daarbuiten. In Tricky Tijden beschrijft ze de huidige onzekere chaotische ‘tussentijd’ waarin wat was niet meer is, en wat gaat zijn nog onbekend is.

Bianca van Leeuwen is een doorgewinterde organisatieadviseur met 25 jaar ervaring. Ze studeerde psychologie en psychotherapie en hielp daarna mensen met het grip krijgen op hun verslaving. Toen ze de overstap maakte naar het begeleiden van verandering in organisaties, ontdekte ze dat het terugvalpercentage van organisaties in verandering en mensen met een verslaving elkaar niet zoveel ontloopt. Zij is auteur van de bestsellers Systemisch Transitiemanagement en Organisatieverandering: Hoe moeilijk kan het zijn?!.

Peter Lubbers (1967) is scheidend CEO van het mediaconcern Banijay Benelux, de grootste content producent ter wereld van programma’s als Miljoenenjacht, GTST, Expeditie Robinson en RTL Tonight. Voor opdrachtgevers als de Publieke Omroep, Commerciële zenders en Streamers.
Lubbers begon 35 jaar geleden als producer en bekleedde al snel directierollen binnen de (inter)nationale media bij o.a. AVRO, RTL Nederland, Zodiak en de SBS Groep. In die leiderschapsposities heeft hij veel ervaring opgedaan met transformatieprocessen.
Vijf jaar geleden begon hij aan zijn huidige functie op het moment dat Banijay Entertainment de EndemolShine Group acquireerde en startte de transitie naar het toonaangevend mediahuis dat Banijay Benelux nu is. Het bedrijf heeft zich in die jaren ontwikkeld tot de thuishaven van 10 content productiebedrijven zoals Endemol, NL Film en SimpelZodiak. Na zijn afscheid in januari 2026 gaat Lubbers verder als transformatief begeleider van organisaties en leiders. Daarbij heeft hij de nadrukkelijke behoefte een brug te slaan van strategie naar menselijk en bezield leiderschap.

Inge Diepman is een professionele presentator, gespreksleider en samensteller van programma’s, met jarenlange ervaring bij diverse media: televisie, radio, internet, en live op het podium. Zij werd bekend met de presentatie van tv-programma’s als Het Zwarte Schaap en Herexamen. “Je kunt op een toneel of voor een camera staan omdat je graag iets wilt vertellen, je kennis wilt verspreiden of mensen wilt amuseren. Ik pak het podium omdat ik houd van het verhaal dat anderen vertellen. Mijn kracht is het stellen van de goede vragen, waardoor de kennis van anderen, de discussie die men wil voeren, het verhaal dat men wil vertellen, tot expressie komt.”
Praktische informatie
Datum & Locatie
Jaarcongres Cultuurverandering
Donderdag 25 november 2025
Van 9.30 tot 16.30 uur
AFAS Theater, Inspiratielaan 1, 3833 AV Leusden
Tarieven
Alle genoemde tarieven per persoon (exclusief 21% btw). Je ontvangt het boek Denk niet aan een krokodil van Mike Hoogveld mee naar huis.
- Regulier tarief: € 625,00
- Vroegboekkorting tot 15 september 2025. Je betaalt € 562,50
Tarieven voor groepen vanaf drie deelnemers
Kom je met een groep, stuur ons dan een e-mail voor de kortingscode voor groepen. De vroegboekkorting is niet van toepassing bij de tarieven voor groepen.
- 3-5 personen: € 525,00
- 6-10 personen: € 500,00
- 11-15 personen: € 475,00
- Grotere groep? Vraag een prijsopgave aan >
Organisatie
Het Jaarcongres Cultuurverandering wordt georganiseerd door Boom Management Academy (onderdeel van Koninklijke Boom uitgevers). De factuur ontvang je van Koninklijke Boom uitgevers.
Bekijk hier het volledige aanbod aan events en reeksen van Boom Management Academy.
Vragen?
Telefoon: 088 030 1000 (klantenservice Boom uitgevers)
E-mail: klantenservice@boom.nl
Annuleren
Ben je bij nader inzien helaas verhinderd dan kun je tot een maand voor aanvang van het event kosteloos annuleren. Vanaf vier tot twee weken voor aanvang van het event betaal je 25% van de deelname kosten. Pas daarna betaal je het volledige bedrag. Uiteraard kun je je altijd gratis laten vervangen door een collega.
Let op: annuleren kan uitsluitend schriftelijk/per e-mail.
Uitgebreidere informatie vind je in onze algemene voorwaarden.

'Denk niet aan een krokodil' aan het eind van de dag mee naar huis
