Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Steeds meer kinderen kampen met schrijfproblemen. In de huidige digitale maatschappij lijkt het vanzelfsprekend dat typen een gelijkwaardige vervanger is van schrijven met de hand. Netjes op de lijn en leesbaar leren schrijven lijkt verspilling van tijd en energie.
Op school wordt dan ook minder tijd besteed aan het leren schrijven, met als gevolg een groeiend aantal kinderen met schrijfproblemen. Deze problemen lopen uiteen van kinderen met een onleesbaar handschrift, tot kinderen die klagen over een zere arm, hand of nek vanwege een gespannen, krampachtige houding of verkeerde pengreep.
De afgelopen jaren zijn computers en tablets in het onderwijs steeds belangrijker geworden. Hierdoor wordt er minder belang gehecht aan het leren schrijven met de hand. Wetenschappelijk onderzoek laat echter in toenemende mate zien dat jonge kinderen al schrijvend hun brein ontwikkelen en daardoor betere schoolresultaten behalen. Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter.
Aan de slag met handschriftonderwijs is een praktisch boek over het belang van leren schrijven met de hand. Het boek geeft inzicht in wetenschappelijk onderzochte feiten die het belang van schrijven onderbouwen. Het staat vol met praktische tips over hoe het leren schrijven kan worden bevorderd, geeft oefeningen voor individueel en klassikaal handschriftonderwijs en biedt oplossingen voor kinderen die ondersteuning nodig hebben bij het leren schrijven. Met de vele praktische handvatten in dit boek kun je leerlingen die vastlopen in eerste instantie zelf verder helpen, zonder ze meteen door te hoeven verwijzen naar een therapeut.
Dit boek is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende handschriftexperts uit het onderwijs, het therapeutisch werkveld en de wetenschap.
Dit boek is bedoeld voor (aankomende) leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsondersteuners die werken met leerlingen uit groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs en leerkrachten van het speciaal (basis)onderwijs.
Aan de slag met handschriftonderwijs hoort bij de serie In de klas. Deze serie bestaat uit een reeks praktische boeken voor docenten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.
Op deze pagina vind je (gratis) downloads bij Aan de slag met handschriftonderwijs.
Bijlage 4b - Letterpret in de letterclub bij Meester Bas, een voorbeeldles
Interview in Werkend Nederland - CNV met auteur Anneloes Overvelde over het belang van (leren) schrijven met de hand.
Aan de slag met handschriftonderwijs
Over het belang van leren schrijven met de hand.
Dit boek is een pleidooi voor schrijven met de hand.
De wetenschappelijke onderbouwing over de toegevoerde waarde op breinontwikkeling en schoolresultaten en de vertaalslag hiervan naar de praktijk met duidelijke voorbeelden en praktische tips in heldere taal maken dit tot een makkelijk leesbaar compleet boek. Het boek is bedoeld voor leraren en andere onderwijs gerelateerde beroepskrachten van de basisschool. Maar ook voor (kinderfysio) therapeuten is dit boek heel nuttig, en een welkome ondersteuning in de afstemming met het onderwijs. Een aanrader!
Alle basisschoolleerlingen in Nederland moeten een grote schrijftoets krijgen. Handschrift-deskundigen willen dat. Ze maken zich er zorgen over dat steeds meer kinderen slecht zijn in het schrijven met een pen. Dat, terwijl schrijven met een pen heel belangrijk is!
het hele stuk bekijk je hier.
Aan het boek Aan de slag met handschriftonderwijs hebben verschillende experts op het gebied van schrijven meegewerkt. Het boek geeft praktische tips om een goed handschrift te bevorderen, oefeningen voor individueel en klassikaal gebruik en draagt oplossingen aan voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij het schrijven. Het leest prettig weg en is qua indeling ook goed te gebruiken als naslagwerk: de groepen 1/2, 3/4, 5,6, 7/8 worden in aparte hoofdstukken besproken zodat je gericht kunt zoeken naar wat bij jou en je groep past.
'Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter'. Deze kernzin uit de achterflaptekst zou voor elke leerkracht een motivatieprikkel moeten zijn om volop te gaan voor goed handschriftonderwijs. In dit boek vinden we naast de praktische insteek ook een gedegen onderbouwing waarom schrijven en een goed schrift onmisbaar zijn - zelfs in ons digitale tijdperk.
Door het lezen van dit boek raak je gemotiveerd om energie en tijd te steken in goed handschriftonderwijs!
Lees de hele recensie op wij-leren.nl.
'De kracht van het boek is dat het geschreven is door experts uit het onderwijs zelf, experts in het behandelen van kinderen met schrijfproblemen, al dan niet gecombineerd met cognitieve en motorische problemen en door experts die onderzoek hebben gedaan op het gebied van schrijfproblemen.'
Lees in dit artikel, dat verscheen in het blad van de Katholieke Pabo Zwolle (KPZ), de toeliching op de inhoud van het boek en de bruikbaarheid ervan. De KPZ gebruikt dit boek per ingang van september 2019.
Wil jij aan de slag met handschriftonderwijs in jouw school of klas? Volg dan de verdiepende reeks webinars waarin handschriftthema's voor een specifieke groep worden behandeld!
Auteurs Anneloes Overvelde en Ria Nijhuis-van der Sanden beheren samen met andere handschriftprofessionals www.schrijvennl.nl. Op deze website vind je aanvullende materialen en cursussen over handschriftonderwijs
Door de vele digitale lesuren tijdens de lockdownperiodes hebben kinderen minder directe instructie gekregen en hebben ze minder kunnen werken aan het automatiseren van een vlot en vloeiend handschrift. Dit zorgt ervoor dat veel meer kinderen slecht leesbaar schrijven, niet meer op een lijn kunnen schrijven en kramp krijgen tijdens het schrijven.
Anneloes Overvelde, kinderfysiotherapeut en auteur van het boek Aan de slag met handschriftonderwijs legt in verschillende radio- en televisieprogramma's uit waarom schrijven met de hand zo belangrijk is:
Menukaart evidence-based handschrift interventies voor leerlingen met een ‘didactisch’ schrijfprobleem.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account