Universiteit Maastricht en RID doen onderzoek naar rekenproblemen bij kinderen met dyslexie
Bij andere kinderen zijn de problemen echter breder en zijn deze te wijten aan een rekenspecifieke stoornis (dyscalculie). Bij deze kinderen is sprake van een verstoorde verwerking van getallen en weinig inzicht in rekenprocedures.
Voor een juiste aanpak van de rekenproblemen is het heel belangrijk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen rekenproblemen veroorzaakt door automatiseringsproblemen en rekenproblemen als gevolg van dyscalculie. Hiervoor is het noodzakelijk goed inzicht te hebben in de onderliggende problematiek. Het is echter nog niet duidelijk welke factoren precies meespelen in het ontstaan van de rekenproblemen bij kinderen met dyslexie en hoe verschillende factoren (bijvoorbeeld klankverwerking versus getalinzicht) met elkaar samenhangen.
In de komende maanden wordt een onderzoek naar rekenproblemen bij kinderen met dyslexie opgestart vanuit de Universiteit van Maastricht in samenwerking met het Regionaal Instituut voor Dyslexie en Dyscalculie (RID). Daarbij wordt bij kinderen met dyslexie een rekentest (TempoTest Automatiseren, TTA) en 3DM Dyscalculie (een testbatterij die de beheersing van de rekenprocedures, de getalverwerking en het getalinzicht meet) afgenomen. Omdat bij deze kinderen in een eerder stadium de 3DM Dyslexie-test werd afgenomen, kan dit onderzoek op een heel aantal vragen antwoord geven die voor de praktijk, voor de wetenschap, en voor de gebruikers van 3DM Dyslexie en 3DM Dyscalculie van belang zijn, zoals:
- Hoeveel kinderen met dyslexie hebben rekenproblemen?
- Met welke rekenvaardigheden (optellen/aftrekken/vermenigvuldigen/delen) hebben zij specifiek moeilijkheden?
- Bij hoeveel van deze dyslectische kinderen is er voornamelijk sprake van automatiseringsproblemen en bij hoeveel kinderen is ook sprake van problemen met het getalinzicht?
- In hoeverre hebben klankverwerkingsproblemen invloed op de rekenvaardigheden?
- Wat is de relatie tussen klankverwerking (gemeten met 3DM Dyslexie) en getalinzicht (gemeten met 3DM Dyscalculie)?
Het onderzoek zal uitgevoerd worden in het voorjaar van 2017. Vanaf de zomer van 2017 zullen de analyses van de gegevens plaatsvinden. Zodra er nieuwe bevindingen bekend zijn leest u dat natuurlijk hier op de website van Boom test onderwijs.