Digitaal vertellen als didactiek
Creëren om te leren
Digitaal vertellen is een mooie manier om te leren. Verhalen vertellen zit in onze genen en technologie zorgt heel vaak voor een hoge betrokkenheid. Vertellen over een interessant of mooi onderwerp met de prachtige technologie die we tot onze beschikking hebben is kansrijk en leerzaam. Door digitale verhalen te maken leren leerlingen op een diepgaande en intense manier. Dat gebeurt niet zomaar en er zijn een paar stappen voor nodig om dat te bereiken.
Digitaal vertellen als didactiek behandelt in de vorm van een vijfstappenplan de belangrijkste stappen in het maken van een digitaal verhaal in het onderwijs. Er wordt ingegaan op het verkrijgen en verwerken van informatie en het vormgeven van het digitale verhaal in verschillende vormen van media zoals film, fotografie, animatie, audio en infographics. Iedere vorm kent zijn eigen bijzondere kenmerken en daar wordt per module op ingegaan.
Flexibel leren via Boom Academie
Dit leermiddel is beschikbaar op het online leerplatform Boom Academie. Hier komen theorie, oefening en toetsing samen in een flexibele en interactieve leeromgeving voor studenten en docenten. Wat kun je verwachten?
- Theorie geïntegreerd met video’s, opdrachten en zelftoetsen;
- Opdrachten en casussen verbinden theorie met praktijk en maken kennis toepasbaar;
- Inzicht in voortgang en behaalde resultaten via een overzichtelijk dashboard;
- Docenten kunnen gericht modules kiezen, eventueel gecombineerd met andere Boom-titels;
- Dankzij de modulaire opbouw gebruiken en betalen studenten alleen voor de onderdelen die voor hen relevant zijn.
Voor wie
Digitaal vertellen als didactiek is ontwikkeld voor (toekomstige) leraren. Het richt zich op het primair onderwijs, maar is ook waardevol voor docenten in het voortgezet onderwijs.
Digitaal vertellen in de klas: een krachtig leermiddel
Hoe zorg je dat leerlingen niet alleen iets maken, maar ook écht leren van het creatieve proces? In een interview met Netwerk Filmeducatie deelt Frank Coenders hoe digitaal vertellen leerlingen stap voor stap begeleidt: van oriënteren en informatie verzamelen tot presenteren en reflecteren.
Hij legt uit hoe deze aanpak:
-
leerlingen motiveert om een goed verhaal te maken voor een écht publiek
-
samenwerking en kritisch denken stimuleert
-
bijdraagt aan digitale geletterdheid en mediawijsheid
Benieuwd hoe digitaal vertellen een plek kan krijgen in jouw klas?
Inhoud (modules)
0 Inleiding en leeswijzer
Een ervaring
Technologie in het onderwijs
Leeswijzer
1. Digitaal vertellen in het basisonderwijs
Inleiding en leerdoelen
Toepassingen
Geschiedenis van digitaal vertellen
TPACK-model
Schrijfdidactiek in digitaal vertellen
Wat maakt digitaal vertellen zo krachtig?
Digitaal vertellen in onderzoek en hoger onderwijs
Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Reflectie- en meerkeuzevragen
2 De stappen in digitaal vertellen
Inleiding en leerdoelen
Stap 1: Oriëntatie
Stap 2: Voorbereiding inhoud
Stap 3: Voorbereiding vorm
Stap 4: Aan de slag
Stap 5: Presenteren
Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Reflectie- en meerkeuzevragen
3 Infographics
Inleiding en leerdoelen
Wat is een infographic?
Waarom infographics?
Waarom werkt een infographic?
Het maken van een infographic in vijf stappen
Stap 1: Oriëntatie
Stap 2: Voorbereiding inhoud
Stap 3: Voorbereiding vorm
Stap 4: Aan de slag
Stap 5: Presenteren
Meer weten?
Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Reflectie- en meerkeuzevragen
4 Stop-motion
Inleiding en leerdoelen
Wat is stop-motion?
Waarom stop-motion?
Waarom werkt een stop-motion?
Het maken van een stop-motion in vijf stappen
Stap 1: Oriëntatie
Stap 2: Voorbereiding inhoud
Stap 3: Voorbereiding vorm
Stap 4: Aan de slag
Stap 5: Presenteren
Meer weten?
Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Reflectie- en meerkeuzevragen
5 Audio
Inleiding en leerdoelen
Audioverhalen
Podcast
Waarom een podcast?
Waarom werkt een podcast?
Het maken van een podcast in vijf stappen
Stap 1: Oriëntatie
Stap 2: Voorbereiding inhoud
Stap 3: Voorbereiding vorm
Stap 4: Aan de slag
Stap 5: Presenteren
Meer weten?
Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Reflectie- en meerkeuzevragen
6. Film
Inleiding en leerdoelen
Wat is een documentaire-achtige film?
Waarom is het maken van een documentaire-achtige film leerzaam?
Het maken van een documentaire of documentaire-achtige film in vijf stappen
Stap 1: Oriëntatie
Stap 2: Voorbereiding inhoud
Stap 3: Voorbereiding vorm
Stap 4: Aan de slag
Stap 5: Presenteren
Meer weten?
Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Reflectie- en meerkeuzevragen
7 Kunstmatige Intelligentie (AI)
Inleiding en leerdoelen
De inzet van AI in het onderwijs
Het benutten van AI in vijf stappen
Stap 1: Oriëntatie
Stap 2: Aan de slag met prompts
Stap 3 en 4: Keuze maken voor medium en aan de slag
Stap 5: Presenteren
Meer weten?
Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Reflectie- en meerkeuzevragen
8 Fotografie
Inleiding en leerdoelen
Fotografie in het onderwijs
Fotografie en schrijven
Het benutten van fotografie in vijf stappen
Stap : 1 Oriëntatie
Stap 2: Voorbereiding inhoud
Stap 3: Voorbereiding vorm
Stap 4: Aan de slag
Stap 5: Presenteren
Meer weten?
Samenvatting
Geraadpleegde literatuur
Reflectie- en meerkeuzevragen
Index