Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
Zoeken op producten, auteurs, events en artikelen Digitaal vertellen als didactiek
Terug
Digitaal vertellen als didactiek
Studentlicentie Boom Academie (2 jaar geldig) 
ISBN 3009010008553
31,95
In winkelwagen

Digitaal vertellen als didactiek

Creëren om te leren

Frank Coenders | Boom
Digitaal vertellen als didactiek_Frank Coenders_9789024465675
Studentlicentie Boom Academie (2 jaar geldig) 
ISBN 3009010008553
Direct via e-mail
31,95
In winkelwagen
Paperback + studentlicentie Boom Academie (2 jaar geldig)
Februari 2025 | ISBN 9789024465675
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
39,95
In winkelwagen
Beoordeling aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

Digitaal vertellen als didactiek_Frank Coenders_9789024465675.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)
Omschrijving

Digitaal vertellen is een mooie manier om te leren. Verhalen vertellen zit in onze genen en technologie zorgt heel vaak voor een hoge betrokkenheid. Vertellen over een interessant of mooi onderwerp met de prachtige technologie die we tot onze beschikking hebben is kansrijk en leerzaam. Door digitale verhalen te maken leren leerlingen op een diepgaande en intense manier. Dat gebeurt niet zomaar en er zijn een paar stappen voor nodig om dat te bereiken.

Digitaal vertellen als didactiek behandelt in de vorm van een vijfstappenplan de belangrijkste stappen in het maken van een digitaal verhaal in het onderwijs. Er wordt ingegaan op het verkrijgen en verwerken van informatie en het vormgeven van het digitale verhaal in verschillende vormen van media zoals film, fotografie, animatie, audio en infographics. Iedere vorm kent zijn eigen bijzondere kenmerken en daar wordt per module op ingegaan.

 

Flexibel leren via Boom Academie

Dit leermiddel is beschikbaar op het online leerplatform Boom Academie. Hier komen theorie, oefening en toetsing samen in een flexibele en interactieve leeromgeving voor studenten en docenten. Wat kun je verwachten?

 

  • Theorie geïntegreerd met video’s, opdrachten en zelftoetsen;
  • Opdrachten en casussen verbinden theorie met praktijk en maken kennis toepasbaar;
  • Inzicht in voortgang en behaalde resultaten via een overzichtelijk dashboard;
  • Docenten kunnen gericht modules kiezen, eventueel gecombineerd met andere Boom-titels;
  • Dankzij de modulaire opbouw gebruiken en betalen studenten alleen voor de onderdelen die voor hen relevant zijn.

 

Voor wie
Digitaal vertellen als didactiek is ontwikkeld voor (toekomstige) leraren. Het richt zich op het primair onderwijs, maar is ook waardevol voor docenten in het voortgezet onderwijs.

Digitaal vertellen in de klas: een krachtig leermiddel

Hoe zorg je dat leerlingen niet alleen iets maken, maar ook écht leren van het creatieve proces? In een interview met Netwerk Filmeducatie deelt Frank Coenders hoe digitaal vertellen leerlingen stap voor stap begeleidt: van oriënteren en informatie verzamelen tot presenteren en reflecteren.

Hij legt uit hoe deze aanpak:

  • leerlingen motiveert om een goed verhaal te maken voor een écht publiek

  • samenwerking en kritisch denken stimuleert

  • bijdraagt aan digitale geletterdheid en mediawijsheid

 

Benieuwd hoe digitaal vertellen een plek kan krijgen in jouw klas?

Lees het volledige interview op Netwerk Filmeducatie
Inhoud

Inhoud (modules)

0 Inleiding en leeswijzer

Een ervaring

Technologie in het onderwijs

Leeswijzer

 

1. Digitaal vertellen in het basisonderwijs

Inleiding en leerdoelen

Toepassingen

Geschiedenis van digitaal vertellen

TPACK-model

Schrijfdidactiek in digitaal vertellen

Wat maakt digitaal vertellen zo krachtig?

Digitaal vertellen in onderzoek en hoger onderwijs

Samenvatting

Geraadpleegde literatuur

Reflectie- en meerkeuzevragen

 

2 De stappen in digitaal vertellen

Inleiding en leerdoelen

Stap 1: Oriëntatie

Stap 2: Voorbereiding inhoud

Stap 3: Voorbereiding vorm

Stap 4: Aan de slag

Stap 5: Presenteren

Samenvatting

Geraadpleegde literatuur

Reflectie- en meerkeuzevragen

 

3 Infographics

Inleiding en leerdoelen

Wat is een infographic?

Waarom infographics?

Waarom werkt een infographic?

Het maken van een infographic in vijf stappen

Stap 1: Oriëntatie

Stap 2: Voorbereiding inhoud

Stap 3: Voorbereiding vorm

Stap 4: Aan de slag

Stap 5: Presenteren

Meer weten?

Samenvatting

Geraadpleegde literatuur

Reflectie- en meerkeuzevragen

 

4 Stop-motion

Inleiding en leerdoelen

Wat is stop-motion?

Waarom stop-motion?

Waarom werkt een stop-motion?

Het maken van een stop-motion in vijf stappen

Stap 1: Oriëntatie

Stap 2: Voorbereiding inhoud

Stap 3: Voorbereiding vorm

Stap 4: Aan de slag

Stap 5: Presenteren

Meer weten?

Samenvatting

Geraadpleegde literatuur

Reflectie- en meerkeuzevragen

 

5 Audio

Inleiding en leerdoelen

Audioverhalen

Podcast

Waarom een podcast?

Waarom werkt een podcast?

Het maken van een podcast in vijf stappen

Stap 1: Oriëntatie

Stap 2: Voorbereiding inhoud

Stap 3: Voorbereiding vorm

Stap 4: Aan de slag

Stap 5: Presenteren

Meer weten?

Samenvatting

Geraadpleegde literatuur

Reflectie- en meerkeuzevragen

 

6. Film

Inleiding en leerdoelen

Wat is een documentaire-achtige film?

Waarom is het maken van een documentaire-achtige film leerzaam?

Het maken van een documentaire of documentaire-achtige film in vijf stappen

Stap 1: Oriëntatie

Stap 2: Voorbereiding inhoud

Stap 3: Voorbereiding vorm

Stap 4: Aan de slag

Stap 5: Presenteren

Meer weten?

Samenvatting

Geraadpleegde literatuur

Reflectie- en meerkeuzevragen

 

7 Kunstmatige Intelligentie (AI)

Inleiding en leerdoelen

De inzet van AI in het onderwijs

Het benutten van AI in vijf stappen

Stap 1: Oriëntatie

Stap 2: Aan de slag met prompts

Stap 3 en 4: Keuze maken voor medium en aan de slag

Stap 5: Presenteren

Meer weten?

Samenvatting

Geraadpleegde literatuur

Reflectie- en meerkeuzevragen

 

8 Fotografie

Inleiding en leerdoelen

Fotografie in het onderwijs

Fotografie en schrijven

Het benutten van fotografie in vijf stappen

Stap : 1 Oriëntatie

Stap 2: Voorbereiding inhoud

Stap 3: Voorbereiding vorm

Stap 4: Aan de slag

Stap 5: Presenteren

Meer weten?

Samenvatting

Geraadpleegde literatuur

Reflectie- en meerkeuzevragen

 

Index

 

Auteur(s)
Portret Frank Coenders
Frank Coenders
Frank Coenders is onderwijskundige en docent ICT & Media met een rijke ervaring van 35 jaar in het onderwijsveld en meer dan 20 jaar aan de Pabo. Sinds begin jaren negentig is hij betrokken bij het...
Lees meer

Ontdek Boom Academie

Docent en benieuwd hoe dit studiemateriaal werkt binnen Boom Academie? Onze educatief adviseur laat graag zien hoe de digitale leeromgeving eruitziet en wat de mogelijkheden zijn.

Aanmelden voor demo

Combineer met deze titels

Zelfregulerend leren voor de pabo_Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik_3009010009284

Zelfregulerend leren voor de pabo

Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik
29,95
Bestellen
Begrijp je me echt?_Machteld de Jong, Huub Nelis_9789024465057

Begrijp je me echt?

Machteld de Jong, Huub Nelis
36,50
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg