Skip to main content
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Logo
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
Klantenservice
  • Service & informatie
  • Contact
  • Retourneren
  • Docentenservice
  • Snel bestellen
  • Teamviewer
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Mbo
  • Hoger onderwijs
  • NT1
  • NT2
  • Talen
  • Docentprofessionalisering
Gezondheidszorg
  • Psychologie
  • Psychiatrie
  • Medisch
  • Academy
Juridisch
  • Bestuurskunde
  • Criminologie
  • Juridisch
Management
  • Coaching
  • Management
Geschiedenis & Filosofie
  • Geschiedenis
  • Filosofie
  • Hoger onderwijs
  • Domeinen
    • Bestuurskunde
    • Built environment
    • Communicatie, marketing en media
    • Communicatieve vaardigheden
    • Criminologie
    • Economie en management
    • English books
    • Engineering
    • Digitaal
    • Docentprofessionalisering
    • Gezondheidszorg
    • HBO ICT
    • Hogere sociale studies
    • Juridisch
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Projectmanagement
    • Ons complete aanbod
    • Acties
    • Nieuw
    • Verwacht
  • Boom Academie
  • Over Boom Hoger Onderwijs
    • Boom Hoger Onderwijs
    • Contact accountmanagers
    • Het team
    • Docentenservice
    • Events
    • Nieuwsbrief
  • Docentprofessionalisering
  • Artikelen & denkstof
De pedagogisch sensitieve leraar
Terug
De pedagogisch sensitieve leraar
Paperback
Augustus 2024 | ISBN 9789046909126 | 2e druk | 295 blz.
37,95
In winkelwagen

De pedagogisch sensitieve leraar

Optimale ontwikkeling en welbevinden van leerlingen

Anouke Bakx | Boom
De pedagogisch sensitieve leraar_Anouke Bakx_9789046909126
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
Augustus 2024 | ISBN 9789046909126 | 2e druk | 295 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
37,95
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten met een onderwijsaccount
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar

9789046909126__De_pedagogisch_sensitieve_leraar_WEBPDF_INKIJKEXEMPLAAR.pdf

OmschrijvingInhoudAuteur(s)Studiemateriaal
Omschrijving

Goed waarnemen, gedrag op de juiste manier interpreteren, adequaat reageren en kunnen inschatten wat je in welke situatie het beste kunt doen. Dat zijn belangrijke vaardigheden van een pedagogisch sensitieve leraar. Pedagogisch sensitief handelen draagt bij aan een positief klimaat in de klas, wat belangrijk is voor de ontwikkeling van basisschoolleerlingen. Want leerlingen die goed in hun vel zitten, leren beter. De pedagogisch sensitieve leraar helpt toekomstige en ervaren leraren om hun pedagogisch sensitieve vaardigheden beter in te zetten in de klas.

 

Over deze herziening

Ook in de tweede druk staat de verbinding van theorie en praktijk centraal. Gedreven door maatschappelijke veranderingen besteedt het boek meer aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen, hun welbevinden, omgaan met stress en het vergroten van de veerkracht.

 

Er is ruimte voor nieuwe onderwerpen, zoals passend onderwijs en het werken vanuit hoge verwachtingen. De acht hoofdstukken zijn geactualiseerd en verrijkt met nieuwe onderwijsontwikkelingen en recente wetenschappelijke inzichten. Ook zijn er interessante nieuwe casussen toegevoegd, geschreven door leerkrachten. De bijbehorende website is uitgebreid met praktische oefeningen en een gloednieuw extra hoofdstuk.

 

Voor wie

Dit boek is interessant voor pabostudenten en voor alle leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs.

Inhoud

Leeswijzer 

 

1 De leerkracht als spil in ontwikkeling en welbevinden

1.1 Brede ontwikkeling

1.1.1 Aandacht voor ontwikkelingsgebieden 

1.1.2 Naar een optimale ontwikkeling en welbevinden

1.2 Goede leerkrachten dragen bij aan een optimale ontwikkeling van leerlingen 

1.2.1 Formele eisen voor leerkrachten

1.2.2 De beste leerkracht volgens leerlingen

1.3 Meten van goed leraarschap volgens leerlingen

1.3.1 Wat vindt jouw groep leerlingen belangrijk?

1.3.2 De leraarspin voor jouw groep

 

2 Pedagogische sensitiviteit: de sleutel tot echt contact 

2.1 Zelfdeterminatietheorie: intrinsieke en extrinsieke motivatie

2.1.1 Intrinsieke en extrinsieke motivatie

2.2 Zelfdeterminatietheorie: drie psychologische basisbehoeften 

2.2.1 Behoefte aan autonomie 

2.2.2 Behoefte aan relatie 

2.2.3 Behoefte aan competentie 

2.3 Pedagogische sensitiviteit in het onderwijs: belang van relatie 

2.3.1 Wetenschap: belang van een goede relatie leraar-leerling 

2.3.2 Verwarring in concepten rondom de pedagogische relatie 

2.4 Pedagogische sensitiviteit 

2.4.1 Betrokkenheid van leerlingen en leraren 

2.5 Bouwstenen voor pedagogische sensitiviteit 

2.5.1 Handelingsgericht werken 

2.5.2 Pedagogisch sensitief feedback geven 

2.5.3 Leerlingen in een onderzoekende houding brengen: mindset 

2.5.4 Ombuigen van stress naar welbevinden

2.5.5 Positief pedagogisch klimaat 

2.5.6 Gemotiveerde leerlingen zijn veerkrachtig 

2.5.7 Reflectie op ontwikkeling 

 

3 Handelingsgericht werken 

3.1 Handelingsgericht werken 

3.1.1 De fasen en stappen van handelingsgericht werken 

3.2 Werken met groepsplannen 

3.2.1 Uitvoeren van een groepsplan 

3.3 Praktisch aan de slag met het voeren van gesprekken 

3.4 Doelgericht onderwijs ontwerpen in de les 

3.4.1 Klaar voor de start: doelgericht onderwijs ontwerpen 

3.4.2 Doelen stellen 

3.4.3 Leeractiviteiten ontwerpen 

3.4.4 Leeractiviteiten organiseren 

3.4.5 Leeractiviteiten begeleiden 

3.4.6 Evalueren 

 

4 Pedagogisch sensitief in communicatie: feedbackgeletterdheid 

4.1 Feedback als kern van het stimuleren van leren en ontwikkelen 

4.1.1 Definiëren van feedback 

4.1.2 Feedbackgeletterdheid van leerlingen 

4.2 Feedback geven: de rol van de leerkracht 

4.2.1 Feedbackmodel: MISCA-model gebaseerd op wetenschap 

4.2.2 MISCA-model 

4.2.3 De vier factoren van het MISCA-model: Message, Implementatie, Context, Actoren 

4.3 Feedback concreet maken: het MISCA-model in praktijk brengen 

4.3.1 Doelgerichte feedback (kwaliteitsbesef) 

4.3.2 Focus van feedback: taak, proces, metacognitie of persoon 

4.3.3 Werken met B-K-C-dimensies (ofwel boodschap van de feedback) 

4.4 Je eigen feedback in beeld 4.5 Feedback naar leerlingen in interactiesituaties

4.5.1 Positief pedagogisch klimaat met nieuwsgierige leerlingen 

4.5.2 Tips voor goede communicatie 

 

5 Leerlingen in een onderzoekende houding brengen: mindset 

5.1 Rol van mindset in leren en ontwikkelen

5.1.1 Statische mindset en op groei gerichte mindset

5.2 Mindset van jou als leerkracht en veel van je leerlingen verwachten 

5.2.1 De kracht van je verwachtingen als leraar

5.3 Oefenen met mindsetuitspraken of -gedachten: SLiM

5.3.1 Naar een op groei gerichte mindset: mindshift

5.4 Mindset en intelligentie: faalangst?!

5.5 Leerlingen in een onderzoekende houding brengen

5.5.1 Op groei gerichte communicatie

5.6 Mindset in beeld: gaan we de goede kant op?

5.6.1 In kaart brengen van mindsets

 

6 Ombuigen van stress naar (meer) welbevinden

6.1 Belang van welbevinden 175

6.2 Belang van positieve emoties

6.3 Uit de wetenschap: zes wegen om te werken aan welbevinden

6.4 Emotiemanagement: emotiemeter, kilometerteller en happybots 

6.4.1 Rol van empathie van de leraar en leerlingen 

6.5 Aandacht en bewustwording 

6.5.1 Stress 

6.5.2 Meditatie op school 

6.5.3 Mindfulness op school 

 

7 Werken aan een positief pedagogisch klimaat

7.1 Belang van een positief pedagogisch klimaat

7.2 Positief pedagogisch klimaat stimuleren vanuit de psychologische basisbehoeften 

7.2.1 Positief pedagogisch klimaat stimuleren: competentie

7.2.2 Positief pedagogisch klimaat stimuleren: autonomie

7.2.3 Positief pedagogisch klimaat stimuleren: relatie

7.2.4 Stimuleren van positieve emoties

7.2.5 Www-oefeningen

7.2.6 Werken met www-schriftjes als vast onderdeel

7.3 Positief gedrag belonen: SWPBS

7.3.1 Terechtwijzen vanuit een positieve relatie

7.4 Taal bij terechtwijzen: wat zeg je wel en wat niet en waarom werkt dat? DiP-dimensies 

7.4.1 Duur is permanent of tijdelijk

7.4.2 Impact is diep indringend of specifiek

7.4.3 Patroon is passief en onveranderbaar of actief en veranderbaar

7.4.4 Oefenen met de DiP-dimensies

7.4.5 Hoe komen jouw leerlingen tot bloei?

7.4.6 Focus op de talenten en sterktes van je leerlingen

 

8 Gemotiveerde leerlingen zijn veerkrachtig

8.1 Attributie

8.1.1 Attributie en ‘locus of control’

8.2 Werken met attributie en locus of control

8.2.1 Veerkracht

8.2.2 Aandacht voor veerkracht in je groep

8.3 GOEd-model helpt leerlingen omdenken

8.3.1 Werken met de interne dialoog van leerlingen

8.3.2 GOEd-lessen voor de hele klas

8.3.3 Gedachtepizza voor een individueel gesprek

8.3.4 Van proberen kun je leren

8.4 Communiceren vanuit GOEd-denken

8.4.1 Duur van de oorzaak is permanent of tijdelijk

8.4.2 Impact is diep indringend of specifiek

8.4.3 Persoon betreft ‘mijn persoon’ of is onpersoonlijk

8.5 Veerkracht van jou als leerkracht

8.6 De kracht van gedachten

8.7 Tot slot: voorkom een DiP

 

Over de aanvulling op de website

 

Literatuur

 

Register

 

Over de auteur

Studiemateriaal

Extra voor studenten: 

Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.

Auteur(s)
Portret Anouke Bakx
Anouke Bakx
Anouke Bakx is onderwijspsycholoog en heeft ook zelf als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt. Zij is lector Goed leraarschap, goed leiderschap aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie en is daar...
Lees meer

Wij gaan samen verder

Boom en Coutinho gaan samen verder. Door deze samenwerking bundelen we krachten voor betaalbare, toegankelijke en digitale leermiddelen.

Lees meer

Ook interessant

Reflecteren (3e editie)_Marie-José Geenen_9789024471584

Reflecteren (3e editie)

Marie-José Geenen
34,95
Bestellen
Lessen in orde op de basisschool (3de editie)_Peter Teitler, Ans van Brussel_9789046909232

Lessen in orde op de basisschool

Peter Teitler, Ans van Brussel
42,95
Bestellen
Handboek voor leraren_ Walter Geerts_Rene van Kralingen_ 9789046908839

Handboek voor leraren

Walter Geerts, René van Kralingen
59,95
Bestellen

Zakelijk account

Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .


Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?


Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account

Logo Boom uitgevers
© 2025 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Service & informatie
Contact
Retourneren
Docentenservice
Snel bestellen
Teamviewer

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over Boom

Historie
Auteurs van Boom
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy
Logo Thuiswinkel waarborg