TempoTest Automatiseren | Basisset
In de basisset vind je alle materialen die je nodig hebt om de TempoTest Automatiseren af te nemen bij 25 leerlingen.
MeerMet de TempoTest Automatiseren stel je de automatiseringsgraad van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen vast en kun je deze analyseren. De test is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs van groep 3 tot en met 8 (voor Vlaanderen leerjaar 1 tot en met 6).
In de basisset vind je alle materialen die je nodig hebt om de TempoTest Automatiseren af te nemen bij 25 leerlingen.
MeerJe hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Dit product bevat een set van 25 rekenbladen voor de TTA. Met de rekenbladen neem je de TTA af bij jouw leerling(en).
MeerJe hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Doelgroep: Groep 3 tot en met 8 van het basisonderwijs. Vlaamse normering: leerjaar 1 t/m 6.
Meetpretentie: Automatiseringsgraad van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
Materiaal: Eén rekenblad per somtype, oplopend in moeilijkheidsgraad; antwoordenmallen om de toets na te kijken.
Merk je dat een leerling maar geen grip op het rekenen krijgt? En wil je weten wat er aan de hand is? De TempoTest Automatiseren helpt je bij het tijdig signaleren van de specifieke behoeften van je leerlingen. De test is makkelijk af te nemen en stelt haarfijn de automatiseringsgraad van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen vast. Dankzij de verdiepende analyse krijg je handvatten voor het vervolg.
Heb jij na het afnemen van methode- of leerlingvolgtoetsen het vermoeden van rekenproblemen? Neem dan de TempoTest Automatiseren (TTA) af om dit nader te analyseren. Dit kan door een leerkracht, intern begeleider of remedial teacher worden gedaan: op elk moment in het jaar, in groep 3 t/m 8. De scores worden aangepast aan het moment van afname!
Wijze van afnemen: Op papier; klassikaal en individueel
Duur afname: 2 minuten per rekenblad
Aantal sommen per rekenblad: 50
Afname door: Leerkracht, intern begeleider of remedial teacher
De test is het logische, diagnostische vervolg op de signalerende toetsen voor hoofdrekenen. Zie je hier een tegenvallend of onverwacht resultaat bij een leerling? Dan kun je dat verder onderzoeken met de TTA.
De TempoTest Automatiseren is zoals dat heet 'continu genormeerd'. Dit betekent dat je de toets op elk willekeurig moment kunt afnemen vanaf januari groep 3 tot en met juni groep 8 (Vlaamse normering januari leerjaar 1 tot en met juni leerjaar 6).
Twijfel je over het rekenniveau van jouw vo-leerlingen? Met de TTA kun je vaststellen of jouw leerlingen het niveau van groep 8 halen. Je gebruikt dan gewoon de normen voor juni groep 8.
Download de afname-instructie.
Scoring door: Leerkracht, intern begeleider of remedial teacher
Duur scoring en normering: 2 minuten per rekenblad (normering via het Boom testcentrum)
Normen: DLE, A-E-niveaus, I-V-niveaus, percentielen, afzonderlijke normen voor Nederland en Vlaanderen
Foutenanalyse: Gratis na normering in het Boom testcentrum
Nadat je de rekenbladen gescoord hebt, zet je de ruwe scores via het Boom testcentrum eenvoudig om naar verschillende normen: DLE, A-E-niveaus, I-V-niveaus, percentielen, afzonderlijke normen voor Nederland en Vlaanderen. De test levert naast scores per onderdeel (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen), ook het kleine totaal (optellen en aftrekken) en het grote totaal op (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Aan de hand van een foutenanalyse, krijg je ook inzicht in de somtypes waarmee de leerling moeite heeft. Dit wordt weergegeven in een individueel en groepsrapport. Je kunt de specifieke leerhulp van een leerling hierop aanpassen.
De TempoTest Automatiseren kan in het bijzonder een rol spelen bij het tijdig signaleren en diagnosticeren van rekenzwakke leerlingen in de eerste schooljaren, waarin automatiseren en hoofdrekenen veel aandacht krijgen. Met de foutenanalyse die je in het Boom testcentrum maakt, breng je de fouten per soort in beeld, weergegeven in een individueel en groepsrapport.
Uitslag gerapporteerd in: DLE, A-E-niveaus, I-V-niveaus, percentielen, afzonderlijke normen voor Nederland en Vlaanderen
Rapport: Op individueel en groepsniveau
Interpretatie rapport: Leerkracht, intern begeleider of remedial teacher
Foutenanalyse: Rapport op som(sub)type
In het Boom testcenter draai je zowel individuele als groepsrapportages uit, met of zonder foutenanalyse. We zetten een aantal voorbeelden van rapporten op een rijtje:
Bekijk een voorbeeld van een individueel rapport inclusief foutenanalyse
Bekijk een voorbeeld van een groepsrapport inclusief foutenanalyse
Op deze pagina vind je downloads met betrekking tot de TempoTest Automatiseren.
Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over de TempoTest Automatiseren.
De TTA is het verdiepende vervolg op de Boom LVS-toets Hoofdrekenen. De oorspronkelijke versie van de toetsen werden dan ook samen ontwikkeld en zijn nauw met elkaar verbonden. De Boom LVS-toets Hoofdrekenen is vooral geschikt voor het bepalen van het vaardigheidsniveau, voor het volgen van de ontwikkeling en voor het tijdig signaleren van rekenzwakke leerlingen.
Dat laatste is het hoofddoel van de TTA: niet alleen signaleer je met deze toets de ‘risicoleerlingen’, de foutenanalyse geeft je meteen inzicht in de somtypes waarmee de leerling (of de groep) moeite heeft. Je kunt je lesaanbod daarop heel specifiek aanpassen.
Waar de plus-, min-, keer- en deelsommen bij de Boom LVS-toets Hoofdrekenen door elkaar worden aangeboden, heeft de TTA aparte rekenbladen voor de vier bewerkingen. De TTA levert niet alleen scores per onderdeel op, maar ook het kleine totaal (optellen en aftrekken) en het grote totaal (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen). De Boom LVS-toets Hoofdrekenen geeft één score voor alle onderdelen samen (zie individueel rapport). De Boom LVS-toets Hoofdrekenen heeft 2 (parallelle) versies; de TTA één.
Scholen die niet het Boom LVS gebruiken, zetten de TTA regelmatig in om leerlingen in hun ontwikkeling te volgen. Omdat de TTA óók een percentielscore, een niveauscore A-E en I-V en een DLE rapporteert, kan de TTA ook voor monitoring worden gebruikt. TTA-auteur Teije de Vos stelt echter wel: “Om de toetsdruk bij de leerlingen te beperken, gaat onze voorkeur ernaar uit de Boom LVS-toets Hoofdrekenen in het kader van het leerlingvolgsysteem te gebruiken voor álle kinderen en de TTA alleen in te zetten voor de nadere analyse bij die leerlingen die als risicovol zijn gesignaleerd.”
Het token dat je bij de rekenbladen ontvangt moet je binnen een jaar inwisselen in het Boom testcentrum voor digitale normeringen (credits). De digitale normeringen van de TTA zijn 5 jaar geldig.
De TTA bestaat uit vier subtests (onderdelen): Plus, Min, Keer en Deel. De onderdelen Plus en Min kunnen vanaf januari groep 3 worden afgenomen. Over deze 2 onderdelen wordt een gezamenlijke normscore berekend: de kleine t.
Vanaf augustus/september groep 5 kunnen daarnaast ook de onderdelen Keer en Deel worden afgenomen. Over deze 4 onderdelen wordt ook een gezamenlijke normscore berekend: de grote T.
Op deze pagina vind je een overzicht van wijzigingen die zijn doorgevoerd in het materiaal van de TempoTest Automatiseren.
Een basisset TTA bestaat uit 25 TTA Rekenbladen en een codeblad met de unieke toegangscode die je in jouw account kunt inwisselen voor 25 normeringscredits.
Erratum Codeblad TTA Rekenbladen PLUS MIN KEER DEEL
Bovenop elke set van 30 TTA Rekenbladen vind je een codeblad met de unieke toegangscode die je in jouw account kunt inwisselen voor normeringscredits. Rechtsboven op dit codeblad staat in rood aangegeven: “Credits om 60x te normeren”. Dat moet echter zijn: "Credits om 30 x te normeren" (de set bevat immers 30 TTA Rekenbladen).
Niet herkende dyscalculie is schadelijk voor een kind. Het rekenen loopt vast zonder dat de oorzaak wordt begrepen. Zelfbeeld en schoolloopbaan van de leerling zijn gebaat bij een tijdige signalering en een goed geïnformeerde diagnostiek.