PI-dictee | Basisset
Het PI-dictee is een spellingtoets waarmee je de vaardigheid in het schrijven van woorden kunt onderzoeken (groep 3 t/m 8). Nu met 25 credits gratis bij de basisset. Je kunt gelijk aan de slag.
MeerHet PI-dictee is een spellingtoets waarmee je de vaardigheid in het schrijven van woorden kunt onderzoeken. De toets is bedoeld voor leerlingen in het basisonderwijs van groep 3 tot en met 8.
Het PI-dictee is een spellingtoets waarmee je de vaardigheid in het schrijven van woorden kunt onderzoeken (groep 3 t/m 8). Nu met 25 credits gratis bij de basisset. Je kunt gelijk aan de slag.
MeerJe hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Met deze credits kun je het PI-dictee 50 keer normeren, rapporteren en analyseren in het online testplatform, het Boom testcentrum.
MeerJe hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Doelgroep: Groep 3 (januari) tot en met 8 (juni) van het basisonderwijs.
Meet: Spellingvaardigheid (woorden); diagnose, niveaubepaling en signalering.
Materiaal: Een basisset (met handleiding, instructieboekje en toetsbladen) en credits voor de normering.
Beoordeling: De Expertgroep Toetsen PO heeft het PI-dictee positief beoordeeld. Kijk voor meer info bij de Expertgroep.
Het PI-dictee is een spellingtoets waarmee de vaardigheid in het schrijven van woorden wordt onderzocht.
Wil je meer weten over de spellingresultaten van je leerlingen? Het PI-dictee is makkelijk af te nemen en legt haarfijn de spellingproblemen bloot. Dankzij de verdiepende rapportages krijg je handvatten voor de specifieke leerhulp. Je weet meteen waar een leerling extra herhaling of instructie nodig heeft en of het nodig is om de leerling door te verwijzen voor nader onderzoek.
Je neemt het dictee af wanneer leerlingen achterblijven op spelling. En als bijvoorbeeld uit de methode- en signaleringstoetsen onvoldoende blijkt waar de specifieke moeilijkheden liggen. De resultaten van het PI-dictee geven een helder verdiepend inzicht in wat de leerling beheerst, en bieden een stevig startpunt voor het ontwikkelen van een leerplan. Wil je het PI-dictee liever gelijk afnemen bij de hele klas voor niveaubepaling en signalering? Gebruik dan het PiI-dictee als leerlingvolgtoets.
Het PI-dictee kan ook ingezet worden bij een vermoeden van dyslexie en mag ook gebruikt wordt bij een doorverwijzing naar de dyslexiepraktijk.
Het PI-dictee is opgenomen in de brede vakinhoudelijke richtlijn Dyslexie 2021 en wordt Aanbevolen door het NKD en Dyslexie Centraal. Daarnaast heeft de Expertgroep Toetsen PO het PI-dictee positief beoordeeld.
Afname bij: leerlingen groep 3 t/m 8
Afname door: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher.
Wijze van afnemen: op papier; klassikaal of individueel
Duur van de afname: tijdsduur varieert. Het is afhankelijk van het instapniveau en afbreekmoment.
Heb jij na het afnemen van methodetoetsen of leerlingvolgtoetsen het vermoeden van grotere spellingproblemen? Dan kun je het PI-dictee afnemen. Hoe dat werkt? De woorden van het dictee lees je eerst voor in een zin, daarna afzonderlijk. De leerlingen schrijven dit op. Het PI-dictee bestaat uit 9 blokken van 15 woorden. Welke blokken je gebruikt, hangt af van de didactische leeftijd van je leerling en of de test al eerder is ingezet. De duidelijke handleiding bevat hier heldere richtlijnen voor. Na de afname kun je de resultaten scoren en normeren.
Je kiest zelf het moment waarop je de toets afneemt. Het PI-dictee is namelijk continu genormeerd. Dit betekent dat je de toets flexibel kunt inzetten en in (vrijwel) elke maand van het schooljaar kunt afnemen. De normering wordt hierop aangepast. Dat zie je ook in afnameschema van het PI-dictee.
Veel scholen zetten het PI-dictee in als leerlingvolgtoets voor niveaubepaling of signalering. Daarvoor is het ook zeer geschikt. In dat geval neem je een vaststaand aantal blokken af en voer je die scores in in het Boom testcenter.
Scoring door: leerkracht, intern begeleider of remedial teacher
Duur scoring en normering: enkele minuten per leerling
Normen: DLE, vaardigheidsscore & 90%-betrouwbaarheidsinterval, T-score (diagnostisch) & 80%-betrouwbaarheidsinterval, percentielniveau, referentieniveau vanaf groep 6.
Foutenanalyse: gratis na normering in het Boom testcentrum
Het normeren, rapporteren en analyseren doe je in het Boom testcentrum, het online testplatform van Boom. Hoe dit werkt? Vul na de dictee-afname de scores van de leerling(en) online in in het Boom Testcentum en je hebt gelijk een genormeerde score. Dat kan voor heel veel verschillende normeringen (zie hierboven). Je kunt nu ook een rapport maken met een uitgebreide foutenanalyse, waarmee je concrete handvatten hebt voor een verdere begeleiding. Handig voor jou om te bepalen of je leerling (extra) laat oefenen of dat je kunt doorverwijzen voor nader onderzoek.
Het normeren, rapporteren en analyseren van het PI-dictee doe je online in het Boom testcentrum, het testplatform van Boom. Bij de basisset zitten gratis 25 credits zodat je direct kunt beginnen met toetsen. Wil je meer? Dan kun je de volgende credits hier bestellen. In dit stappenplan lees je precies welke stappen je doorloopt in het Boom testcentrum.
Het PI-dictee wordt ook ingezet bij een vermoeden van dyslexie en mag ook gebruikt wordt bij een doorverwijzing naar de dyslexiepraktijk. Je hebt dan een indicatie nodig of een leerling tot de zwakste 10% (E-niveau) hoort. Deze indicatie vind je op het diagnostisch rapport en het signaleringsrapport (in het geval je het dictee inzet voor signalering)
Uitslag gerapporteerd in: DLE, A-E-niveaus, I-V-niveaus, percentiel, vaardigheidsscore & 90%-betrouwbaarheidsinterval en referentieniveau
Rapport: op individueel en groepsniveau, en individueel overzicht met groeicurve (bij meerdere afnames)
Interpretatie rapport door: leerkrachten, intern begeleiders of remedial teachers
Foutenanalyse: rapport op spellingcategorie
In het Boom testcenter draai je zowel individuele als groepsrapportages uit, met of zonder foutenanalyse. We zetten een aantal voorbeelden van rapporten op een rijtje:
Op deze pagina vind je (gratis) downloads die horen bij het PI-dictee.
Lees in dit artikel dat verscheen in Tijdschrift voor Remedial Teaching wat er is veranderd aan het PI-dictee.
Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over het PI-dictee.
Het PI-dictee is gehernormeerd. Ten eerste om actuele normgegevens te verzamelen en de betrouwbaarheid en validiteit opnieuw vast te stellen. Daarnaast is de inhoud geactualiseerd en zijn storende fouten verbeterd. Spellingcategorieën worden bovendien anders uitgevraagd zodat ze beter passen bij de leerlijnen die tegenwoordig in het basisonderwijs gehanteerd worden. Alles bij elkaar genomen heeft de herziening inhoudelijk gezien geleid tot een dictee dat veel beter past bij het hedendaagse spellingonderwijs en taalgebruik. Bovendien is het nu toegankelijker voor een groter publiek.
Lees in dit artikel dat verscheen in Tijdschrift voor Remedial Teaching wat er precies is veranderd aan het PI-dictee.
Het PI-dictee is door de Expertgroep Toetsen PO beoordeeld, en hebben we daarom niet ook nog aan de COTAN ter beoordeling voorgelegd.
De Expertgroep beoordeelt (o.a. op basis van de COTAN-criteria) namelijk sinds een aantal jaar in opdracht van het ministerie van OCW alle instrumenten die gebruikt kunnen worden om leerlingen in hun ontwikkeling te volgen.
Omdat het PI-dictee zowel signalerend als diagnostisch kan worden ingezet, hebben we de toets aan de Expertgroep ter beoordeling voorgelegd, en niet ook nog aan de COTAN.
Het oordeel van de Expertgroep vind je hier.
Nee, en dat is ook niet zinvol. De opzet van het PI-dictee is niet veranderd, de inhoud wel: deze is geactualiseerd en storende fouten zijn verbeterd. Spellingcategorieën worden anders uitgevraagd zodat ze beter passen bij de leerlijnen die tegenwoordig in het basisonderwijs gehanteerd worden. En uiteraard is het PI-dictee gehernormeerd: om actuele normgegevens te verzamelen en om de betrouwbaarheid en validiteit opnieuw vast te stellen. Dat betekent dat de scores op het oude en het nieuwe PI-dictee niet meer vergelijkbaar zijn en het is dus heel goed mogelijk dat dezelfde ruwe score op het oude dictee een andere DLE oplevert dan op het nieuwe dictee.
Sinds de verschijning van het oude PI-dictee in 1999 is er in het spellingonderwijs een en ander veranderd. Lesmethoden en leerlijnen zijn vernieuwd; de volgorde waarin spellingcategorieën worden geïntroduceerd zijn veranderd. Ook buiten het onderwijs zijn er ontwikkelingen die bijdragen aan veranderingen in de manier waarop leerlingen leren spellen. Leerlingen komen in het dagelijks leven met andere woorden in aanraking dan in 1999. Ook verdwijnen er geleidelijk woorden uit het taalaanbod waarmee kinderen worden geconfronteerd. Daarnaast lezen leerlingen steeds minder en anders. Lezen en schrijven gebeurt in toenemende mate via teksten op de computer, tablet en smartphone, waarbij een continue spellingchecker de leerlingen bijstaat. Deze veranderingen in het lesaanbod en in ervaring met geschreven taal in het dagelijks leven hebben invloed op de ontwikkeling van spellingvaardigheid gedurende de basisschoolleeftijd en dus op de normen. Met de gehernormeerde versie is jouw vertrouwde dictee weer helemaal bij de tijd.
PI staat voor Paedologisch Instituut.
Je kunt het PI-dictee op twee manieren inzetten: diagnostisch of signalerend.
Als je het PI-dictee diagnostisch wilt inzetten bij een leerling die het dictee voor de eerste keer maakt, dan begin je bij blok 5 en ga je net zo lang door tot de afbreekscore is bereikt. Als je het dictee al eerder bij de leerling hebt afgenomen, bijvoorbeeld als leerlingvolgtoets, dan kun je beginnen bij het laatste blok dat foutloos is gemaakt. Bijvoorbeeld, als een leerling bij de vorige afname in blok 5 en 10 geen enkel woord fout schreef, dan kun je bij de volgende afname beginnen met blok 15
Als je het PI-dictee signalerend wilt inzetten in het kader van het leerlingvolgsysteem, dan neem je een vaststaand aantal blokken af. Welke blokken je afneemt, is afhankelijk van de didactische leeftijd van de leerlingen. Het niveau van de blokken die de leerlingen aangeboden krijgen, groeit gedurende de schooljaren met de leerlingen mee. Het afnameschema voor het PI-dictee als signalerend instrument vind je pagina 30 van de Handleiding.
Deze toets is opgenomen in de Regeling screenings- en testinstrumenten LWOO en PrO schooljaar 2025-2026 en mag dus worden ingezet voor verwijzing naar het leerwegondersteunend en het praktijkonderwijs.
Het normeren, rapporteren en analyseren van het gehernormeerde PI-dictee doe je in het Boom testcentrum, het online testplatform van Boom. Je voert de ruwe score op het PI-dictee in in het Boom testcentrum waarna deze normeert, rapporteert en ook kunt analyseren. De credits die je daarvoor nodig hebt zijn leverbaar in sets van 50 en kun je hier bestellen.
Als je het PI-dictee hebt genormeerd heb je twee opties: een ‘rapport maken’ of ‘fouten analyseren’. Als je de foutenanalyse kiest kun je per blok de verkeerd gespelde woorden aanklikken of invoeren. Nadat je de foutenanalyse hebt opgeslagen staat er een groen vinkje achter ‘foutenanalyse’. Als je vervolgens klikt op 'rapport maken' krijg je een pdf met het rapport van de leerling én de foutenanalyse. Hierdoor krijg je meer inzicht om de ontwikkeling van je leerlingen verder te stimuleren.
Het online normeren scheelt tijd. Daarnaast krijg je een uitgebreid printbaar rapport inclusief foutenanalyse met onder andere het aantal fouten per foutencategorie en per spellingcategorie.
Bij vermoeden van dyslexie kunnen het PI-dictee, Technisch Lezen Woorden en Boom LVS Spelling geraadpleegd worden om een indicatie te geven. Met deze toetsen kun je je vermoeden goed onderbouwen bij doorverwijzing van de leerling.