Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Wat maakt ons tot mens? Vaak beantwoorden filosofen die vraag door te zeggen dat mensen rationeel zijn, in tegenstelling tot dieren. We kunnen nadenken over onszelf en de wereld, en we hebben creativiteit. Maar tegenwoordig zijn computers rationeler dan wij, scheppen ze kunst en vellen ze morele oordelen. Zijn computers dan mensen? Volgens de wetenschap verschillen we dan weer niet van dieren en bestaat ons bewustzijn uit niets meer dan elektrische signalen in ons brein. In deze standpunten wordt de mens van buitenaf beschreven. Ze reduceren de mens tot ons gedrag en ons functioneren en dan blijkt dat we inderdaad niets bijzonders zijn. Maar strookt dat wel met hoe wij onszelf begrijpen?
Iets wat computers en dieren niet hebben, maar de mens wel, is de subjectieve ervaring van ons lichaam in de wereld en het vermogen om daarop te reflecteren. Maar ook deze ervaring is tegenwoordig te modificeren: via gehoorimplantaten, oogzenuwoperaties en virtual reality kunnen wij onze persoonlijke waarneming voortdurend transformeren. Is er dan eigenlijk wel een onveranderlijke essentie van de menselijke ervaring?
Een onbetwistbaar antwoord op de vraag wat ons tot mens maakt bestaat waarschijnlijk niet, maar juist in een tijd waarin we worden geconfronteerd met de impact van ons bestaan op de wereld, is het van wezenlijk belang om haar te blijven stellen. Dit boek onderzoekt de aard van de mens vanuit de overlappende perspectieven van filosofie, techniek en wetenschap.
Kirsten Poortier is docent filosofie en kunst en was mederedacteur van het handboek Filosofie op school (2021). Erik Myin is hoogleraar filosofie aan de Universiteit Antwerpen en schrijft over waarneming, cognitie en bewustzijn. Peter-Paul Verbeek is hoogleraar filosofie en ethiek van wetenschap en techniek, en tevens rector magnificus aan de Universiteit van Amsterdam. Hij publiceerde onder andere Op de vleugels van Icarus (2013) en De grens van de Mens (2011).
‘Als ieder lesboek zo zou zijn, wil ik terug naar school. Gelukkig maar dat het boek er niet alleen voor scholieren is. Deze levendige, overzichtelijke en kraakheldere inleiding op de techniekfilosofie kan iedereen aanspreken.’ – Trouw ★★★★★
‘Bij schoolboeken is het altijd de kunst een balans te vinden tussen uitleg en commentaar of eigen mening, tussen van de kansel preken en op de hurken zitten, en tussen tekst (vaak te lang) en beeld (vaak te veel). Dat is wonderwel gelukt in het boek dat de komende vier jaar (2024-2028) zal dienen als examenstof filosofie voor het vwo.’ – NRC
‘Het uitmuntende nieuwe eindexamenboek laat het raadsel van de mens intact. En het geeft leerlingen een hoopvolle boodschap mee.’ – Filosofie Magazine
‘In dertien hoofdstukken wordt een panoramisch beeld geschetst van deze thematiek, met de bijbehorende filosofische vragen en achtergronden. Informatief en bezinnend: van de relatie tussen mens en computer en de verwevenheid van techniek en ethiek, tot het toekomstbeeld van het ‘transhumanisme’.’ – Friesch Dagblad
‘Wat ook interessant is, dat de integrale teksten van de genoemde filosofen worden gepresenteerd in primaire tekstblokken. Daardoor lees je niet alleen óver deze filosofen maar ook het werk ván de filosofen. De schrijvers leggen alle moeilijke filosofische begrippen op een zeer duidelijke manier uit, waardoor je veel leert van dit boek.’ – Managementboek
‘Waarom is dit boek nu juist zo boeiend om te lezen? Het brengt de mens, filosofie, wetenschap en techniek bij elkaar.’ – Congreswereld
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account