
Parentificatie
Als een kind te snel ouder wordt
Parentificatie, waarbij een kind verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van een ouder, kan zich op volwassen leeftijd uiten in zelfwaarderingsproblemen, relatieproblemen of waakzaam narcisme, maar kan ook positief worden ervaren, en het is belangrijk deze patronen te herkennen en hun impact op de therapeutische relatie te begrijpen.
Van parentificatie is sprake als een kind de verantwoordelijkheid op zich neemt voor het welbevinden van een ouder. In de behandelpraktijk ontmoeten we regelmatig volwassen patiënten die ooit zo’n bijzondere relatie met hun ouder(s) hadden. Herkenning blijft in de praktijk vaak lastig, terwijl deze vroege systeemdynamiek en de verinnerlijking daarvan vaak meespeelt bij ernstige zelfwaarderingsproblematiek, bij relatieproblemen of in waakzaam narcisme. Het is echter ook mogelijk dat patiënten met tevredenheid terugkijken op die patronen en vinden dat ze daardoor snel zelfstandig en volwassen zijn geworden.
Tijdens dit symposium wordt beschreven:
- hoe je gezonde en destructieve parentificatie kunt onderscheiden;
- hoe parentificatie zich in verschillende levensfasen uit;
- dat dergelijke patronen in onszelf een valkuil kunnen zijn;
- hoe de therapeutische relatie door de gehechtheidsstijlen wordt gekleurd.
On demand versie
Deze nascholing is een opname van het symposium Parentificatie: als een kind te snel ouder wordt, dat op 17 maart 2023 heeft plaatsgevonden. De presentaties kunnen online gevolgd worden, waar en wanneer je maar wil.
Parentificatie: het landschap van de getraumatiseerde afhankelijkheid
Prof.dr. Frans Schalkwijk (dagvoorzitter)
Parentificatie bij complexe scheiding
Dr. Flip Jan van Oenen
Zo jong en al in bezit genomen?
Cecile Gunning
Hou me los! Over jongvolwassenen en parentificatie
Marc Hamburger
Geparentificeerde hulpverleners
Antoinet Oostindiër
Het gehechtheidsperspectief
Dr. Anton Hafkenscheid
Vertaling naar de praktijk
Prof.dr. Frans Schalkwijk

is als psychoanalyticus-psychotherapeut zelfstandig gevestigd te Amsterdam. Tevens is hij als emeritus bijzonder hoogleraar Gewetensontwikkeling verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.
_w500_h500_bg.png)
is als klinisch psycholoog en psychotherapeut verbonden aan Arkin/Sinai Centrum, Joodse geestelijke gezondheidszorg. Hij is supervisor van diverse specialistische psychotherapieverenigingen (VGCt, NVP, VPeP), auteur van De therapeutische relatie (De Tijdstroom, 2021) en Beter worden in je vak (Boom, 2018) en docent aan diverse postdoctorale opleidingen (Centrale RINO Groep Utrecht, Radboud Centrum Sociale Wetenschappen en de Katholieke Universiteit Leuven.) Daarnaast is hij redacteur van het Tijdschrift voor Psychotherapie.
_w500_h500_bg.png)
is vrijgevestigd psychoanalyticus en psychoanalytisch psychotherapeut te Utrecht. Hij doceert bij de RINO Groep, UMC, NPaV en NVPP.
_w500_h500_bg.png)
is klinisch psycholoog, psychotherapeut en specialist infant mental health (IMH). Ze is werkzaam bij de Ouderkindlijn in Amsterdam.

is arts, systeemtherapeut, trainer en supervisor, voorheen verbonden aan het Centrum voor Relationele Therapie van Arkin, Amsterdam en het Amsterdams Instituut voor Gezins- en Relatietherapie.

is psychiater en initiatiefnemer van AerreA: een GGz-instelling exclusief voor zorgprofessionals, Wormer.
Voor de on demand versie van dit symposium is accreditatie toegekend voor
- psychotherapeuten door het Kwaliteitsregister Psychotherapie van de Nederlandse Verenging voor Psychotherapie (NVP) met 6,5 punt.
Deze accreditatie is toegekend tot 15 maart 2026. Dit betekent dat je voor deze datum je deelname dient te hebben afgerond.
Om in aanmerking te komen voor accreditatie vereist de vereniging dat je binnen de tijd de pollvragen beantwoord. Deze verschijnen tijdens je deelname in je scherm. Tevens volgt aan het einde een meerkeuzetoets die je voldoende dient af te ronden.
Voldoe je aan deze voorwaarden, dan schrijven wij binnen 2 weken je punten bij in je PE-online dossier. Certificaten kunnen op aanvraag toegestuurd worden.
Leerdoel
Het doel van de bijeenkomst is de deelnemers op de hoogte te brengen van de relevante klinische en wetenschappelijke stand van zaken op het gebied van parentificatie; haar invloed tijdens verschillende levensfasen en de invloed op de therapeutische relatie van een ‘geparentificeerde’ behandelaar. De deelnemers zijn aldus op de hoogte van de belangrijkste aspecten van diagnostiek en behandeling. Zij weten wanneer en hoe je met gerichte interventies de parentificatie vol in focus kan nemen, maar ook wanneer het effectiever is het thema ‘te laten liggen’.
Kennisniveau na afronding
Na afloop van dit symposium hebben de deelnemers kennis van de definitie, mate van vóórkomen en de klinisch/wetenschappelijke aspecten van parentificatie. De deelnemers zijn is in staat die aspecten te vertalen naar herkenning/diagnostiek en interventies in de eigen praktijkvoering. Dit mede met het oog op de invloed van parentificatie tijdens verschillende levensfasen. Men is op de hoogte van de invloed van ‘eigen’ parentificatie op de therapeut zélf.
Kosten
Het inschrijfgeld voor de on demand online nascholing bedraagt € 99,-.
Inschrijven
Inschrijven voor deze on demand nascholing kan via bovenstaande button.
Annulering
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Voor wie?
Deze nascholing is bedoeld voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, POH-GGz, spv’n en degenen die in opleiding zijn of studeren voor deze disciplines. Andere geïnteresseerde professionals zijn ook van harte welkom.
Curriculum Psychodynamiek
Het Curriculum Psychodynamiek is een gezamenlijk initiatief van Boom Gezondheidszorg Academy en em.prof.dr. Frans Schalkwijk, psychoanalyticus en psychotherapeut. Het doel van het curriculum is om ggz-professionals jaarlijks via een serie geaccrediteerde symposia nascholing aan te bieden over relevante ontwikkelingen binnen het psychodynamische gedachtegoed.